ایرانجدیدترین اخبار

وزنه‌بردار ایرانی به دلیل دست دادن با ورزشکار اسرائیلی مادام‌العمر محروم شد

نایب قهرمان وزنه‌برداری جهان مادام‌العمر محروم شد

وزنه‌بردار ایرانی، مصطفی رجایی لنگرودی به دلیل دست دادن با ورزشکار اسرائیلی مادام‌العمر محروم شد

فدراسیون وزنه‌برداری ایران با نامشروع خواندن موجودیت اسرائیل، کمیته پیش‌کسوتان خود را به دلیل «اقدام مغایر با آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی» منحل کرد.

جمهوری اسلامی، مصطفی رجایی لنگرودی را به دلیل دست دادن با ورزشکار اسرائیلی روی سکو مادام العمر محروم کرد و کمیته نماینده وزنه برداران پیشکسوت را نیز پس از عکس گرفتن این دو ورزشکار در مسابقات قهرمانی وزنه برداری در لهستان منحل نمود.

مصطفی رجایی لنگرودی وزنه بردار پیشکسوت در مسابقات وزنه برداری قهرمانی جهان در سال ۲۰۲۳ در لهستان به مدال نقره، مقام دوم رده خود دست یافت و روز شنبه در حالی که پرچم ایران به دورش پیچیده شده بود بر سکوی این مسابقات ایستاد.

در پله دیگری از سکو ماکسیم سویرسکی از اسرائیل ایستاد که سوم شد.

این دو ورزشکار دست دادند و با هم عکس گرفتند که باعث شد فدراسیون وزنه برداری جمهوری اسلامی، مصطفی رجایی لنگرودی را به دلیل آنچه تخلف «نابخشودنی» خواند برای مادام العمر از همه رشته های ورزشی محروم کند.

مواضع فدراسیون با مواضع نظام جمهوری اسلامی همسو است و این ورزشکار را تا پایان عمر از ورود به «کلیه اماکن ورزشی» محروم کرده است.

حمید صالحی نیا که ریاست تیم وزنه برداری را برعهده داشت نیز از سمت خود برکنار شد و فدراسیون اعلام کرد کمیته ای که برای نمایندگی وزنه برداران پیشکسوت تشکیل شده بود نیز منحل شده است.

صدور بیانیه از سوی فدراسیون‌ها در موارد مشابه رایج است. اما سجاد انوشیروانی شدیداللحن‌ترین بیانیه سالیان اخیر را صادر کرده است که در صورت واکنش ارگان جهانی این رشته، می‌تواند اعزام وزنه‌برداران ایرانی به المپیک پاریس را دچار مشکل کند.

سجاد انوشیروانی، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری در بیانیه‌ای گفت: علاوه بر عذرخواهی از رهبر انقلاب، خانواده شهدا و همه مردم ایران، این قول را می‌دهم که یقیناً شاهد چنین اتفاقاتی در خانواده وزنه‌برداری نباشیم.

در این بیانیه با تاکید بر خدشه‌ناپذیر بودن مبارزه فدراسیون وزنه‌برداری جمهوری اسلامی با موجودیت اسرائیل تاکید شده است: «مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی از ارکان جمهوری اسلامی است و فدراسیون با پیروی از… رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، رژیم نامشروع اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد.»

به گفته برگزارکنندگان، بیش از ۱۰۰۰ ورزشکار از ۴۷ کشور در مسابقات قهرمانی وزنه برداری در کراکوف شرکت کردند.

جمهوری اسلامی، اسرائیل را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی شناسد و هرگونه تماس بین ورزشکاران ایرانی و اسرائیلی را به شدت ممنوع کرده است.

سال‌هاست که ورزشکاران ایرانی علیرغم میل باطنی از رویارویی با اسرائیلی‌ها در مسابقات خودداری می‌کنند و بارها از مسابقات محروم و یا به دلایل پزشکی از مسابقات کنار گذاشته شده‌اند.

جمهوری اسلامی به دلیل امتناع از اجازه دادن به ورزشکاران خود برای رقابت با اسرائیلی ها با انتقادات و برخی ممنوعیت ها مواجه شده است. هیئت حاکمه جهانی جودو در سال ۲۰۲۱، ایران را به دلیل این موضوع به مدت چهار سال تعلیق کرد.

تعدادی از ورزشکاران ایرانی به دلیل فشارهای مقامات حکومت ایران را ترک کرده‌اند و به کشورهای دیگر پناهنده شده‌اند.

از جمله علیرضا فیروزجا، اعجوبه شطرنج که پس از محرومیت فدراسیون ورزش از حضور در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ به دلیل نگرانی از احتمال رویارویی با حریف اسرائیلی، ایران را ترک کرد. فیروزجا اکنون با پرچم فرانسه بازی می کند. او در سن ۱۶ سال و ۱ ماه؛ تبدیل به دومین بازیکن جوان در تاریخ شطرنج شد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا