ایرانجدیدترین اخبار

افزایش فشار بر دانشگاه‌ها و اخراج اساتید

جمهوری اسلامی به دانشگاه‌ها فشار می‌آورد و بسیاری از اساتید با سابقه را اخراج می‌کند 

سرکوب در ایران؛ افزایش فشار بر دانشگاه‌ها و اخراج اساتید

مقامات، دانشگاهیان، روزنامه ها، مقامات سابق و کاربران آنلاین در حال بحث در مورد تغییرات عمده در دانشگاه ها هستند.

سرکوب در ایران؛ افزایش فشار بر دانشگاه‌ها و اخراج اساتید
سرکوب در ایران؛ افزایش فشار بر دانشگاه‌ها و اخراج اساتید

اعتراضات سراسری فعلا گسترده نشده، اما بازتاب‌ آن به‌ویژه در دانشگاه‌های سراسر ایران ادامه دارد؛ جمهوری اسلامی در مرداب سرکوب دانشگاه‌ها دست و پا می‌زند و شاهد اقدامات نافرمانی مدنی دانشجویان و اساتید در جریان اعتراضات است.

سرکوب در ایران؛ افزایش فشار بر دانشگاه‌ها و اخراج اساتید
سرکوب در ایران؛ افزایش فشار بر دانشگاه‌ها و اخراج اساتید

یکی از برجسته‌ترین اساتید دانشگاهی که برکنار شده، علی شریفی زارچی، استاد بیوانفورماتیک و هوش مصنوعی در موسسه عالی آموزش عالی ایران، دانشگاه صنعتی شریف است. او هفته گذشته از طریق پلتفرم ایکس x اخراج خود را اعلام کرد.

علی شریفی زارچی بعداً اظهارات یکی از مقامات دانشگاه مبنی بر اینکه به دلیل عدم درخواست تمدید قرارداد از تدریس افتاده، را تکذیب کرد.

علی شریفی زارچی اسنادی را در فضای مجازی منتشر کرد و گفت: حقیقت فدای سیاست شده است.

چندین استاد دیگر دانشگاه های برتر از جمله دانشگاه تهران نیز در این ماه اخراج شده اند.

چرا اخراج شدند؟

در حالی که مسئولین دانشگاه‌ها اخراج‌ها را به اعتراضات مرتبط نکرده‌اند، بسیاری از کاربران آنلاین، مقامات سابق و رسانه‌های محلی در جناح‌های مختلف طیف سیاسی آن را مرتبط می‌دانند..

حسین شریعتمداری، سردبیر منفور کیهان که خامنه‌ای او را منصوب کرده در سرمقاله این هفته با ذکر لیست اساتیدی که در غرب به دلایل سیاسی اخراج شده‌اند، از اخراج اساتید دفاع کرد.

حسین شریعتمداری گفت: دانشمندانی که نه تنها از اغتشاشات و اغتشاشگران سال گذشته حمایت کرده بودند، بلکه در مواردی در کنار اراذل و اوباش آشوبگر در جنایات علیه مردم مظلوم ایران نیز شرکت کرده بودند، با توجه به اعمال ناشایست و غیرانسانی آنها، «بی‌اهمیت‌ترین مجازات‌ها» صادر شد.

وزارت کشور که اکنون به ریاست احمد وحیدی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نهاد اصلی رسیدگی به اعتراضات سال گذشته اداره می‌شود، روز دوشنبه واکنشی نادر به اخراج‌ها منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: «آن‌چه وزارت علوم در برابر معدود اساتیدی که دچار رکود علمی بوده، اما نقش مهمی در نمایش‌های رسانه‌ای داشته‌اند، صورت داده کاملاً بر مبنای موازین قانونی و اداری و البته وظیفهٔ انقلابی این وزارت‌خانه برای پویایی علمی و فرهنگی دانشگاه‌ها بوده است که جای تقدیر دارد».

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی نیز روز سه شنبه در یک نشست خبری گفت: اگر عده ای می خواهند قانون شکنی کنند، خود دانشگاه نباید اجازه دهد.

گزارش‌های تایید نشده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد هزاران چهره جدید که به حکومت نزدیک‌تر هستند در دانشگاه‌های سراسر کشور مستقر شده‌اند.

چندین نفر، از جمله دو مجری تلویزیون دولتی، به عنوان اساتید مدعو جدید در دانشگاه شریف انتخاب شده‌اند که واکنش‌های شدیدی را در فضای مجازی به دنبال داشته است.

امیرحسین ثابتی که به تازگی از یک برنامه تلویزیونی دولتی برای تدریس «انقلاب اسلامی» در دانشگاه شریف منصوب شده و از کاندیداتوری خود برای انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی انصراف داده، از جایگاه جدید دانشگاهی خود دفاع و از رسانه‌های خارجی انتقاد کرد.

ثابتی در واکنش به انتقاد از این موضوع در توییتی نوشت: « چرا نباید در دانشگاه تدریس کنم؟ مگر قرار است با ۱۵ سال تحصیل در رشته علوم سیاسی از مقطع لیسانس تا فوق لیسانس و دکترا، بروم فیزیک کوانتوم درس بدهم؟ دقیقا در رشته‌ای که در بهترین دانشگاه‌های این کشور درسش را تا عتلی‌ترین مقطع خواندم، قرار است برای دانشجویان کارشناسی درس بدهم… … ارتباط این مسئله را با اخراج فلان استاد از این دانشگاه متوجه نمی‌شوم. چون نه قرار است رشته او را درس بدهم و نه قرار است در دانشگاه شریف هیئت علمی شوم.»

از سوی دیگر، برخی رسانه‌های داخلی، از جمله روزنامه هم میهن که الهه محمدی، روزنامه‌نگار آن در حین پوشش خبری اعتراضات بازداشت شد، گفت: تحولات دانشگاه‌ها شبیه یک «انقلاب فرهنگی» دوم است.

ایران در دهه ۱۹۸۰ و پس از انقلاب ۱۹۷۹ خود دچار یک انقلاب فرهنگی اولیه شد. این شامل پاکسازی گسترده‌ای از دانشگاهیان بود که تحت تأثیر باورهای غربی و غیراسلامی به نظر می رسیدند.

این در حالیست که اطلاعیه وزارت کشور درباره اخراج ها باعث شد تا برخی از ایرانیان با نهادهای امنیتی ارتباط برقرار کنند.

نکند دستورات غیرقانونی شاک (شورای امنیت کشور) منشأ برخی اخراج‌هاست؟ محسن برهانی، استاد حقوق دانشگاه تهران که از اعتراضات یک سال گذشته سخنان خود را ابراز داشته نیز این مطلب را پست کرد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا