جدیدترین اخبارجهان

کتائب حزب الله عراق حملات به نیروهای آمریکایی را متوقف کرد

کتائب حزب الله عراق تمامی عملیات نظامی خود علیه نیروهای آمریکایی در منطقه را به حالت تعلیق درآورد

کتائب حزب الله عراق حملات به نیروهای آمریکایی را متوقف کرد

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، گروه کتائب حزب الله عراق که همسو با جمهوری اسلامی است، روز سه شنبه در تصمیمی با هدف جلوگیری از شرمساری دولت عراق، تمامی عملیات نظامی خود علیه نیروهای آمریکایی در منطقه را به حالت تعلیق درآورد.

کتائب حزب الله عراق حملات به نیروهای آمریکایی را متوقف کرد
کتائب حزب الله عراق حملات به نیروهای آمریکایی را متوقف کرد

ابوحسین الحمیداوی، دبیرکل کتائب حزب‌الله گفت همزمان با اعلام تعلیق عملیات نظامی و امنیتی علیه نیروهای اشغالگر  به منظور جلوگیری از شرمساری دولت عراق به دفاع از مردم خود در غزه به روش‌های دیگر ادامه خواهیم داد. در بیانیه ای که این گروه در تلگرام منتشر کرد.

سه سرباز آمریکایی روز یکشنبه در یک حمله پهپادی در نزدیکی مرز اردن و سوریه کشته شدند که پنتاگون می‌گوید ردپایی از کتائب حزب‌الله وجود دارد، اگرچه ارزیابی نهایی هنوز انجام نشده است. سخنگوی پنتاگون از اظهار نظر درباره بیانیه این گروه خودداری کرد و افزود اقدامات بلندتر از کلمات صحبت می کنند.

ایالات متحده متعهد شده است که به این حمله پاسخ دهد. از زمانی که متحد فلسطینی آنها حماس و اسرائیل در ۷ اکتبر وارد جنگ شدند، گروه های همسو با جمهوری اسلامی حملاتی را علیه اهداف اسرائیل و ایالات متحده از لبنان، یمن، عراق و سوریه انجام داده اند.

کتائب حزب الله قدرتمندترین جناح مقاومت اسلامی در عراق است، یک گروه چتر متشکل از جناح های مسلح شیعه تندرو که از زمان آغاز جنگ غزه تاکنون بیش از ۱۵۰ حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه را بر عهده گرفته اند.

کتائب حزب الله عراق حملات به نیروهای آمریکایی را متوقف کرد
کتائب حزب الله عراق حملات به نیروهای آمریکایی را متوقف کرد

ایالات متحده با حملات مرگباری در سوریه و عراق در چرخه تشدید خشونت‌هایی که به گفته مقامات عراقی تهدید به خنثی کردن پیشرفت در جهت ایجاد ثبات در کشور پس از دهه‌ها درگیری است، پاسخ داده است. فرهاد علاءالدین مشاور امور خارجه گفت که تصمیم کتائب حزب الله به دنبال چند روز تلاش فشرده نخست وزیر عراق برای جلوگیری از گسترش درگیری های جدید پس از حمله اردن صورت گرفت.

علاءالدین در مصاحبه ای گفت محمد شیعه السودانی نخست وزیر در چند روز گذشته به سختی مشغول کار بوده و با همه طرف های مرتبط در داخل و خارج از عراق تعامل داشته است. وی افزود همه طرف ها باید از تلاش های نخست وزیر برای جلوگیری از هر گونه تشدید احتمالی حمایت کنند.

کتائب حزب الله که پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ تأسیس شد، یکی از گروه های نخبه مسلح عراقی است که نزدیک ترین به جمهوری اسلامی است. تهران دست داشتن در حملات گروه‌های عراقی را رد کرده و گفته است که همه اعضای «محور مقاومت» جمهوری اسلامی، خودشان عملیات‌ها را طراحی و اجرا می‌کنند.

مقامات غربی و عراقی می گویند که دولت عراق توسط احزاب و گروه های مسلح نزدیک به جمهوری اسلامی حمایت می شود، البته نه مستقیماً توسط گروه های تندرو که به سمت نیروهای آمریکایی شلیک می کنند. بغداد این حملات را محکوم کرده و همچنین گفته است تا زمانی که جنگ غزه ادامه داشته باشد، گسترش درگیری در منطقه ادامه خواهد داشت.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا