جدیدترین اخبارجهان

ایالات متحده در خطر آهسته قدم زدن خود در جنگ با جمهوری اسلامی است

ایالات متحده و جمهوری اسلامی می گویند که خواهان جنگ نیستند، اما با آمادگی بایدن برای مقابله به مثل، خطرات در حال افزایش است

ایالات متحده در خطر آهسته قدم زدن خود در جنگ با جمهوری اسلامی است

هم ایالات متحده و هم جمهوری اسلامی می گویند که خواهان یک جنگ همه جانبه نیستند. اما پس از ماه‌ها حملات و تنش‌های مارپیچ در خاورمیانه که با کشته شدن سه سرباز آمریکایی در حمله پهپادی توسط شبه‌نظامیان مورد حمایت تهران به اوج خود رسید مقامات و تحلیلگران سابق غرب هشدار می‌دهند که این دو کشور ممکن است در خواب به سمت درگیری راه بروند.

ایالات متحده در خطر آهسته قدم زدن خود در جنگ با جمهوری اسلامی است
ایالات متحده در خطر آهسته قدم زدن خود در جنگ با جمهوری اسلامی است

حمله روز یکشنبه در اردن اولین بار بود که پرسنل آمریکایی در حملات نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در پاسخ به جنگ اسرائیل در غزه کشته شدند. پرزیدنت جو بایدن قول داده است که تلافی کند اما هنوز مشخص نیست که آمریکا چه کسی را هدف قرار می دهد. صداهای جنگ طلب بیشتر نگران این هستند که پاسخی که خیلی ضعیف است نتواند تهدید فزاینده علیه منافع آمریکا را متوقف کند. ناظران منطقه‌ای دیگر بیم دارند که تلافی قوی‌تر جرقه‌ای باشد که یک جنگ گسترده‌تر را به راه می‌اندازد.

توماس شانون، معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی که سومین نقش در وزارت امور خارجه است، گفت ایالات متحده در خطر آهسته قدم زدن خود در جنگ با جمهوری اسلامی است

اگرچه جمهوری اسلامی خود ممکن است خواهان جنگ نباشد، کارشناسان می گویند که توانسته است از شبه نظامیان خود برای به چالش کشیدن منافع آمریکا و غرب در منطقه بدون دخالت مستقیم استفاده کند.

جمهوری اسلامی در حالی که اغلب زبان خود را مبهم نگه می‌دارد، می‌گوید هیچ تأثیری بر تصمیم‌گیری این گروه‌ها ندارد و کارشناسان غربی معتقدند که مشخص نیست تهران تا چه حد بر این نیروها کنترل مستقیم دارد. شانون که در دوران ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش، باراک اوباما و دونالد ترامپ در نقش های ارشد مختلف کار کرده است، گفت که تا حدی به دلیل این ابهام، خطر اشتباه محاسباتی و تشدید آن بسیار زیاد است.

او گفت ما با افرادی درگیر هستیم که هر دلیلی برای گسترش درگیری با ما دارند، زیرا حملات ما علیه آنها، آنها را در دنیای خود ارتقا می‌دهد. وی افزود این گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی می‌توانند خود را به عنوان لبه اصلی مقاومت در برابر حضور آمریکا در منطقه، اسرائیل و رهبری تلاش‌ها به نمایندگی از فلسطینیان معرفی کنند.

نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی مدت‌هاست در خاورمیانه فعال بوده‌اند چیزی که تهران آن را «محور مقاومت» علیه نفوذ آمریکا و غرب می‌نامد. اما پس از حملات ۷ اکتبر حماس و لشکرکشی اسرائیل به غزه، این شبه نظامیان تحت حمایت تهران موج جدیدی از خشونت را به راه انداخته اند که به گفته آنها اعتراضی علیه جنگ اسرائیل و نشانه حمایت از آرمان فلسطین است.

ایالات متحده در خطر آهسته قدم زدن خود در جنگ با جمهوری اسلامی است
ایالات متحده در خطر آهسته قدم زدن خود در جنگ با جمهوری اسلامی است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت که این زمان فوق‌العاده ناآرامی در خاورمیانه است. او در یک کنفرانس خبری پیشنهاد کرد که جهان حداقل از سال ۱۹۷۳ و احتمالاً حتی قبل از آن، وضعیتی به خطرناکی وضعیتی که اکنون در سراسر منطقه با آن روبرو هستیم ندیده است با اشاره به جنگ اعراب و اسرائیل در آن سال. همچنین به عنوان جنگ یوم کیپور شناخته می شود.

جمهوری اسلامی سازماندهی هر یک از اینها را رد می کند، اگرچه دولت های غربی و کارشناسان مستقل می گویند تهران در حال تسلیح، آموزش یا تأمین مالی همه این گروه ها در سطحی است.

با این حال، حمله هواپیمای بدون سرنشین در اردن خطرات را افزایش می دهد و بایدن با فشار برای افزایش شدت پاسخ ایالات متحده مواجه است. این باعث شده است که برخی از ناظران منطقه به این فکر کنند که آیا ستیزه جویان اصلاً قصد داشتند حمله آنها مرگبار باشد، زیرا می دانستند که این امر باعث تحریک درخواست ها برای چنین تشدیدی می شود.

به گفته دو مقام پنتاگون، این سومین حمله از این دست به این پایگاه در شش ماه گذشته بود که دو مورد اول در سال ۲۰۲۳ ناموفق بود. 

فرانک لوونشتاین، فرستاده ویژه سابق اوباما در مذاکرات اسرائیل و فلسطین، گفت صد درصد مشخص نیست که این تشدید عمدی از سوی جمهوری اسلامی یا حتی از سوی شبه‌نظامیان بوده است. آنها ده‌ها مورد از این نوع حملات را انجام داده‌اند و قبلاً هیچ سرباز آمریکایی را نکشته‌اند.

او گفت که حتی اگر عمدی بوده باشد، مشخص نیست که جمهوری اسلامی تا چه اندازه بر این شبه نظامیان «فرماندهی و کنترل» اعمال می کند. آیا تهران می‌گوید ما می‌خواهیم فشار را در اینجا افزایش دهیم؟ یا این شبه‌نظامیان که برخی از آن‌ها نسبتاً مبهم هستند، اصلاً مستقیماً به جمهوری اسلامی پاسخ می‌دهند؟

ایالات متحده در خطر آهسته قدم زدن خود در جنگ با جمهوری اسلامی است
ایالات متحده در خطر آهسته قدم زدن خود در جنگ با جمهوری اسلامی است

بایدن در اظهارات کوتاهی در روز سه‌شنبه، بدون اشاره به جزئیات، گفت که درباره پاسخ به این حملات تصمیم گرفته است. رئیس جمهور گفت که جمهوری اسلامی را مسئول این حمله می داند زیرا تسلیحات در اختیار ستیزه جویان قرار می دهد، اما او بار دیگر تاکید کرد که به دنبال یک جنگ گسترده تر نیست.

بلینکن روز دوشنبه گفت که ایالات متحده به شدت پاسخ خواهد داد و در زمان و مکانی که ما انتخاب کنیم، پاسخ خواهد داد. او گفت که جزئیاتی در مورد عدم هشدار به اهداف ارائه نمی کند، اما گفت که پاسخ می تواند چند سطحی، مرحله ای و در طول زمان پایدار باشد.

نمایندگان جمهوری خواه کنگره انتقادات را از رئیس جمهور آغاز کرده اند و نشان می دهند که حملات محدود وی به شبه نظامیان جمهوری اسلامی به جای خود تهران باعث شده است که منافع آمریکا در معرض تهدید قرار گیرد و یک جنگ گسترده تر محتمل تر شود.

جمهوری اسلامی همچنین حملات پهپادی و موشکی نیابتی به نیروهای آمریکایی را راهی برای خروج اجباری نیروهای آمریکایی از عراق می‌داند که هدفی طولانی مدت برای تهران است. دولت شیعه عراق که روابط دوستانه ای با همسایه قدرتمندتر خود در شرق دارد، علناً از ایالات متحده به دلیل حملات هوایی اخیر علیه شبه نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در عراق انتقاد کرده است.

مایکل نایتز، یکی از همکاران موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک می گوید، در حالی که دولت بایدن گزینه های خود را می سنجید، کاخ سفید ممکن است به این نتیجه برسد که حمله به یک هدف در عراق به اندازه بمباران در داخل ایران پیامد سیاسی دارد. شبکه نیابتی جمهوری اسلامی در خاورمیانه را دنبال می کند.

او گفت تقریباً برای حمله در عراق حساس‌تر از ایران است. به گفته کارشناسان، گزینه های بایدن می تواند شامل بمباران اهداف در عراق، سوریه یا یمن باشد، یا او و مشاورانش ممکن است به دنبال کشتی های نیروی دریایی جمهوری اسلامی در خلیج فارس باشند که مظنون به کمک به حملات موشکی و پهپادی حوثی ها در دریا هستند. مقامات و کارشناسان سابق غربی می گویند، اما جمهوری اسلامی و ایالات متحده ممکن است یکدیگر را نادرست بخوانند.

تهران ممکن است به اشتباه تصور کرده باشد که دولت بایدن مایل به حمله مستقیم به ایران نیست و واشنگتن ممکن است به اشتباه محاسبه کرده باشد که جمهوری اسلامی پس از حملات پیاپی محدود هوایی ایالات متحده علیه شبه نظامیان تحت حمایت رژیم ایران و نیروهای حوثی در این کشور از یک رویارویی مستقیم عقب نشینی خواهد کرد. آنها سعی می کنند ما را منصرف کنند و نمی دانند که در نهایت ما منصرف نخواهیم شد. و سپس، ما همین کار را با آنها انجام می دهیم، نایتز افزود اساساً محاسبات بازدارندگی هیچ‌کس کار نمی‌کند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا