جدیدترین اخبارجهان

بمباران غزه/ هشدار پوتین درباره گسترش درگیری جهانی

در میان هشدارهای پوتین درباره احتمال گسترش درگیری خارج از منطقه خاورمیانه، اسرائیل به بمباران غزه می‌پردازد

بمباران غزه توسط اسرائیل: هشدار پوتین درباره گسترش درگیری جهانی

اسرائیل نوار غزه را با هدف آماده‌سازی برای حمله زمینی و از بین بردن حماس، گروه وحشی و تروریست شبه نظامی فلسطینی بمباران کرد. این اقدام به دلیل هشدار روسیه در مورد توسعه درگیری به منطقه‌ای خارج از خاورمیانه انجام شده است.

بمباران غزه توسط اسرائیل: هشدار پوتین درباره گسترش درگیری جهانی
بمباران غزه توسط اسرائیل: هشدار پوتین درباره گسترش درگیری جهانی

در منطقه غزه، که تحت محاصره قرار دارد، منابع بشردوستانه به شدت کاسته شدند. این امر به دلیل عدم توافق قدرت‌های جهانی در جنگ و جلوگیری از رسیدن کمک‌ها به طرف‌های درگیر بود. علاوه بر این، ساکنان با افزایش تلفات غیرنظامیان کشته شدگان خود را در گورهای دسته جمعی دفن می کنند.

به عنوان یک نشانه از تشدید حملات اسرائیل به غزه که در آغاز هفته آغاز شد، ارتش اسرائیل اعلام کرد که نیروهای زمینی روز پنج‌شنبه به چندین هدف در منطقه تحت کنترل حماس حمله کردند.

رادیوی ارتش این حمله را بزرگترین تهاجم در جریان جنگ فعلی توصیف کرد.

در یک سخنرانی که خارج از موضوع جنگ بود، رئیس‌جمهور ایالات متحده، جو بایدن، روز چهارشنبه اظهار کرد که آینده باید شامل همکاری کشورهای اسرائیل و فلسطین در کنار یکدیگر باشد. بایدن در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در واشنگتن همراه با آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر استرالیا گفت: اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها به یک اندازه سزاوار زندگی در کنار هم در امنیت، عزت و صلح هستند.

بایدن گفت که معتقد است یکی از دلایلی که حماس تحت حمایت جمهوری اسلامی در ۷ اکتبر به جنوب اسرائیل حمله کرد و حداقل ۱۴۰۰ نفر را کشت و تعداد زیادی را گروگان گرفت، جلوگیری از عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که مردم غیرنظامی اوکراین را قتل‌عام کرده و با کمک شرور منظقه جمهوری اسلامی به جنایات خود در اوکراین ادامه می‌دهد، هشدار داد که این درگیری می‌تواند فراتر از خاورمیانه گسترش یابد و گفت که این اشتباه است که زنان، کودکان و افراد بی‌گناه در غزه به خاطر جنایات دیگران مجازات می‌شوند.

بر اساس بیانیه کاخ کرملین، پوتین در دیدار با رهبران مذهبی روسیه از مذاهب مختلف گفت: وظیفه امروز ما، وظیفه اصلی ما، توقف خونریزی و خشونت است. در غیر این صورت، تشدید بیشتر بحران مملو از پیامدهای شدید و بسیار خطرناک و مخرب است.

بمباران غزه توسط اسرائیل: هشدار پوتین درباره گسترش درگیری جهانی
بمباران غزه توسط اسرائیل: هشدار پوتین درباره گسترش درگیری جهانی

وال استریت ژورنال با انعکاس نگرانی از گسترش جنگ غزه گزارش داد که اسرائیل موافقت کرده تا حمله به غزه را تا زمانی که سامانه‌های دفاع هوایی آمریکا در اوایل هفته جاری برای حفاظت از نیروهای آمریکایی در منطقه مستقر شوند، به تاخیر بیاندازد.

در پاسخ به سئوالی درباره این گزارش، مقامات آمریکایی گفتند که واشنگتن نگرانی های خود را با اسرائیل مطرح کرده است، که جمهوری اسلامی و گروه های اسلامگرای مورد حمایت آن می توانند با حمله به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، درگیری ها را تشدید کنند. آنها گفتند که حمله اسرائیل به غزه می تواند محرکی برای نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی باشد.

جنگ غزه در حال حاضر جرقه درگیری فراتر از سرزمین های فلسطینی زده است.

جنگنده‌های اسرائیل روز چهارشنبه در پاسخ به موشک‌های شلیک شده از سوریه، متحد جمهوری اسلامی، زیرساخت‌های ارتش سوریه را هدف قرار دادند. اسرائیل همچنین فرودگاه حلب سوریه و حزب الله لبنان را نیز هدف قرار داد.

جمهوری اسلامی، دشمن سرسخت اسرائیل، دهه‌ها به دنبال برتری منطقه‌ای بوده و از گروه‌های مسلح در سوریه، لبنان و مناطق دیگر و همچنین حماس حمایت می‌کند. این کشور به اسرائیل هشدار داده که حمله خود را به غزه متوقف کند.

اسرائیل با این استدلال که حماس تنها از منافع خود استفاده می کند و تهدیدات جدیدی را برای غیرنظامیان غزه ایجاد می کند، در برابر هر دو مقاومت کرده است. ساکنان می گویند که با افزایش آمار کشته شدگان در غزه، فلسطینی ها مردگان ناشناس را در گورهای دسته جمعی دفن می کنند و به جای نام، یک عدد می گویند.

بایدن روز چهارشنبه گفت به تعداد کشته شدگانی که فلسطینی‌ها از آن برای تلفات استفاده می‌کنند اعتمادی ندارد، اما دلیل تردیدش را نگفت.

در ایالات متحده، شورای روابط آمریکایی-اسلامی (CAIR) گفت که از اظهارات بایدن در مورد شخصیت های غزه عمیقاً ناراحت شده و از رئیس جمهور خواست که عذرخواهی کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای تلویزیونی گفت که اسرائیل برای تهاجم زمینی آماده می شود. من در مورد زمان، چگونگی و تعداد آنها توضیح نمی‌دهم. تانک ها و سربازان اسرائیلی در مرز با غزه جمع شده اند و منتظر دستور هستند. اسرائیل ۳۶۰۰۰۰ نیروی ذخیره را فراخوانده است.

فشار بین المللی برای به تاخیر انداختن هرگونه تهاجم به غزه، به ویژه به دلیل گروگان ها در حال افزایش است.

به گفته دولت اسرائیل، بیش از نیمی از ۲۲۰ گروگانی که توسط حماس به گروگان گرفته شده اند، دارای گذرنامه خارجی از ۲۵ کشور مختلف هستند. اعتقاد بر این بود که بسیاری از آنها تابعیت دوگانه اسرائیلی داشته باشند.

بمباران غزه توسط اسرائیل: هشدار پوتین درباره گسترش درگیری جهانی
بمباران غزه توسط اسرائیل: هشدار پوتین درباره گسترش درگیری جهانی
مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا