جدیدترین اخبارجهان

وال‌استریت ژورنال: پهپادهای جمهوری اسلامی، وسیله‌ای برای انتقال سلاح به کرانه باختری

جمهوری اسلامی از پهپاد برای ارسال سلاح به کرانه باختری استفاده می‌کند

پهپادهای جمهوری اسلامی وسیله‌ای برای انتقال سلاح به کرانه باختری

جریان ارسال تسلیحات، به ویژه در سال گذشته، افزایش چشمگیری داشته است. این امر ناشی از تمرکز اخیر جمهوری اسلامی بر کرانه باختری و تلاش برای مسلح کردن برخی گروه‌های تروریستی در آن منطقه است.

پهپادهای جمهوری اسلامی: وسیله‌ای برای انتقال سلاح به کرانه باختری
پهپادهای جمهوری اسلامی: وسیله‌ای برای انتقال سلاح به کرانه باختری

وال‌استریت ژورنال در یک گزارش با عنوان «سیل سلاح در کرانه باختری: افزایش نگرانی‌ها درباره جلوگیری از جبهه جدید جنگ» نوشت: جمهوری اسلامی در سال گذشته با سرعت زیادی سلاح‌ها را به گروه‌های تندروی جهادی ارائه داده و برخی از آنها را با استفاده از پهپاد به مقصد منتقل کرده است.

با توجه به گزارش منتشر شده در وال‌استریت ژورنال، جمهوری اسلامی گاهی اوقات تسلیحات و موشک‌ها را به منطقه کرانه باختری در شرق و شمال اسرائیل قاچاق می‌کند و این عمل اغلب به شکل «بسته‌های کمک‌ بشر دوستانه» صورت می‌گیرد. این گزارش افزوده که مقصد اصلی این تسلیحات گروه جهاد اسلامی فلسطین است.

مایکل هوروویتز، مدیر مرکز مشاوره امنیتی اطلاعاتی و مدیریت خطر در خاورمیانه، اظهار می‌کند: جریان ارسال تسلیحات، به ویژه در سال گذشته، با افزایش چشمگیری روبرو بوده، زیرا جمهوری اسلامی اخیراً تمرکز بیشتری بر کرانه باختری داشته و تلاش می‌کند برخی گروه‌ها را در آن منطقه مسلح کند.

طبق گزارش وال‌استریت ژورنال، جمهوری اسلامی تجهیزات خود را به منطقه کرانه باختری ارسال می‌کند. این ارسال تجهیزات اغلب از طریق عراق و سوریه به لبنان یا اردن، یکی از شرکای ایالات متحده در منطقه، انجام می‌شود.پهپادهای جمهوری اسلامی

عامر السبایله، بنیان‌گذار موسسه ضد تروریسم «زبان امنیت» در امان پایتخت اردن اظهار می‌کند: جمهوری اسلامی قصد دارد اردن را به مسیر انتقال تجهیزات تبدیل کند. اما نگرانی ما از این است که این تجهیزات در اردن مورد استفاده قرار گیرد. زیرا بهترین مکان برای مواجهه با ایالات متحده در منطقه اردن است.

براساس گفته یک مقام برجسته از اردن، تسلیحاتی که از طریق این کشور به کرانه باختری قاچاق می‌شوند شامل نسخه‌های ایرانی از مین‌های ضد نفر کلی‌مور آمریکایی، تفنگ‌هایی با تکنولوژی مشابه ام۴ و مواد منفجره تی‌ان‌تی هستند.

با توجه به گزارش موسسه تروجنس، شبکه اطلاعاتی که به پلیس اسرائیل مشاوره می‌دهد، نیروهای مرزبان این کشور که بخشی از کرانه باختری را در اشغال دارند، برخی از محموله‌های حاوی مین‌های تولید ایران و روسیه را ضبط کرده‌اند.

به طور عمومی، تسلیحات از سوریه به اردن با استفاده از کامیون‌ها منتقل می‌شوند و اگر از طریق مناطق صحرایی و خارج از جاده‌ها از مرز عبور کنند، تشخیص و ردیابی آنها بسیار دشوار است.

پهپادهای جمهوری اسلامی: وسیله‌ای برای انتقال سلاح به کرانه باختری
پهپادهای جمهوری اسلامی: وسیله‌ای برای انتقال سلاح به کرانه باختری

به گزارش وال‌استریت ژورنال، جمهوری اسلامی همچنین برخی از این تسلیحات را با استفاده از پهپادها قاچاق می‌کند. نیروهای اردنی در ماه فوریه یک پهپاد حامل چهار نارنجک دستی را که از سوریه آمده بود، سرنگون کردند.

یکی از مقامات امنیتی اردن اظهار می‌کند: حتی پهپادهای تجاری ارزان هم قادر به حمل دو سلاح تهاجمی هستند و آنها را شناسایی میکنیم اما تعقیب کردن آنها به گفته برخی از مقامان سازمان سی‌آی‌ای، آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده مدعی است که هواپیمایی ماهان تسلیحات را در چارچوب کمک‌های بشردوستانه به سوریه قاچاق می‌کند.

سخنگوی ارتش اسرائیل ایجاد تنش در مناطق مختلف شمالی و کرانه باختری را به دست جمهوری اسلامی خواند و اعلام کرد که ارتش اسرائیل نیروهای خود را تقویت کرده و برای مواجهه با هر احتمالی آماده است. او گفت: بسیار دشوار است. ممکن است ما تصادفاً پهپادها را مشاهده کنیم.

یک فروشنده سلاح در مرکز شهر امان اظهار می‌کند: «این کشور پر از انواع سلاح است»

در ماه مه، عماد العدوان، نماینده مجلس اردن به جرم تلاش برای قاچاق ۲۰۰ اسلحه گرم به منطقه اشغالی کرانه باختری، دستگیر شد. او که از اسرائیل به اردن انتقال یافت، با احتمال محکومیت به تحمل ۱۵ سال زندان مواجه است. در عین حال، مقامات دیگر اردن نیز در تلاش برای حل مسائل مرتبط با انتقال تسلیحات در خاورمیانه قرار دارند.پهپادهای جمهوری اسلامی

محمد عفیف، رئیس پیشین دادگاه امنیتی اردن تصریح می‌کند: اردن نقش اساسی در مهار قاچاق سلاح در منطقه ایفا می‌کند. این مسئله برای ما بسیار حیاتی است.

بخش‌هایی از کرانه باختری تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطینی هستند که مخالف جنبش‌های جهاد اسلامی و حماس می‌باشند. پلیس در این مناطق در سال گذشته بین ۶۰۰ تا هزار سلاح را کشف و ضبط کرده که این تعداد دو برابر سال گذشته است.

از آغاز جنگ حماس و اسرائیل، نگرانی‌ها در مورد انبارهای سلاح در کرانه باختری به شدت افزایش یافته و تنش‌ها در این منطقه شدت گرفته است و بر اساس اعلام سازمان ملل متحد، پس از حملات ۷ اکتبر، حداقل ۵۵ نفر در این منطقه جان باخته‌اند که بالاترین تعداد کشته‌شدگان از سال ۲۰۰۵ تا کنون است.

به گفته یک فروشنده سلاح در الرام، او در ماه صدها سلاح را به‌طور اساسی به افرادی می‌فروشد که قصد دفاع از خانه و روستایشان را در غیاب نیروهای تشکیلات خودگردان فلسطین دارند.

او تاکید می‌کند: تقاضا در این روزها بسیار بیشتر شده و اکثر خریداران جوان هستند.

از آنجایی که به نظر نمی‌رسد که جنگ میان حماس و اسرائیل به زودی ختم شود، هوروویتز هشدار می‌دهد که جریان قاچاق تسلیحات به کرانه باختری می‌تواند «چرخه خشونت» را تداوم بخشد، زیرا ارتش اسرائیل نیروهای بیشتری را در این منطقه مستقر می‌کند.

پهپادهای جمهوری اسلامی: وسیله‌ای برای انتقال سلاح به کرانه باختری
پهپادهای جمهوری اسلامی: وسیله‌ای برای انتقال سلاح به کرانه باختری
مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا