جدیدترین اخبارجهان

آیا جنگ بزرگی در خاورمیانه آغاز می‌شود؟

جنگ بین اسرائیل و جمهوری اسلامی به نظر نزدیکتر از تصور بسیاری از مردم باشد

تحولات منطقه‌ای/ آیا جنگ بزرگی در خاورمیانه آغاز می‌شود؟

در حالی که اسرائیل درباره زمان و مقیاس یک حمله زمینی به غزه بحث می‌کند، که با بیش از ۲۰۰ گروگانی که توسط حماس به طرز وحشتناکی ربوده شده‌اند، پیچیده شده است، نمی‌تواند به تهدید بالقوه‌ای که از سوی حزب الله در لبنان و سوریه در شمال و شمال شرق می‌آید، بی‌تفاوت باشد.

همچنین، اسرائیل نباید از حمایت از گروه‌های شبه نظامی معروف به محور مقاومت جمهوری اسلامی غافل بماند.

تحولات منطقه‌ای: آیا جنگ بزرگی در خاورمیانه آغاز می‌شود؟
تحولات منطقه‌ای: آیا جنگ بزرگی در خاورمیانه آغاز می‌شود؟

حزب الله که هدف آن نابودی دولت اسرائیل می‌باشد از زمان شروع فعالیت‌های کوچک خود در لبنان برای سازماندهی بمب‌گذاری‌های انتحاری و ربودن افراد یک مسیر طولانی را طی کرده است؛ آنها که از سوی جمهوری اسلامی به لحاظ مالی و سیاسی حمایت می‌شوند، در حال حاضر نیرویی هستند که باید در داخل لبنان آنها را در نظر بگیریم، جایی که معمولاً نقش منفی در تقسیم بیشتر یک کشور ناپایدار را بازی می‌کنند.

در خارج، آنها به دستور جمهوری اسلامی نقشی بسیار حیاتی در حفظ قدرت بشار اسد در سوریه ایفا کرده‌اند. آنها سال‌ها با حماس متحد بوده‌اند. اگرچه هیچ نشانه قطعی از همکاری آنها در حمله ۷ اکتبر وجود ندارد، اما این امر مورد تعجب نیست.

با توجه به اینکه حماس عملیات پیچیده و وحشیانه‌ای را همزمان از طریق دریا، هوا و زمین آغاز کرده، این نشانگر تغییر چشمگیری در توانایی حماس بوده است.

نگرانی اسرائیل این است که در حالیکه عملیات خود را در غزه برای از بین بردن رهبران سیاسی و نظامی حماس آماده می کند، باید همزمان در جبهه دوم علیه حزب الله بجنگد.تحولات منطقه‌ای

احتمالاً رهبر حزب الله، حسن نصرالله، تمایلی به درگیر کردن افراد با اسرائیل ندارد، زیرا واکنش غیرقابل اجتناب اسرائیل در لبنان با جوامع غیرشیعه در آن منطقه پیامدهای بسیار ناخوشایندی خواهد داشت.

اسرائیل و حزب الله در سال ۲۰۰۶ در یک جنگ خونین مقابل یکدیگر قرار گرفتند که به تهاجم اسرائیل به لبنان انجامید.

در سال‌های اخیر، حزب الله نقش قابل توجهی در حمایت از سیاست‌های جمهوری اسلامی در منطقه، به‌ویژه در سوریه با هزینه‌های قابل توجهی از نظر نیروی نظامی و تجهیزات به عهده داشته است.

نصرالله ممکن است به این نتیجه برسد که بهتر است مجدداً یکپارچه شوند. تمرکز اصلی او بر اعمال قدرت در لبنان برای خدمت به جمهوری اسلامی است. با این حال، حزب الله در روز گذشته گزارش و عکسی از دیدار رهبر خود با رهبران حماس و جهاد اسلامی منتشر کرد که در آن درباره نقش احزاب محور مقاومت برای دستیابی به پیروزی واقعی مقاومت در غزه و اقداماتی که برای حمایت از فلسطین و متوقف کردن تجاوزات وحشیانه باید انجام شود، بحث شده است.

تحولات منطقه‌ای: آیا جنگ بزرگی در خاورمیانه آغاز می‌شود؟
تحولات منطقه‌ای: آیا جنگ بزرگی در خاورمیانه آغاز می‌شود؟

در حالی که حزب الله در واکنش اولیه به حمله حماس، حمایت لفظی فراوانی انجام داد، اما فعالیت‌های نظامی خود را محدود نگه داشت. در تازه‌ترین اقدام، حزب الله موشک‌های ضدتانک پیچیده‌ای را به سمت شمال اسرائیل پرتاب کرد، به عنوان پاسخی پیش‌بینی‌شده به حملات اسرائیل بوده است.

تجربه‌ گسترده‌ رنج غیرنظامیان فلسطینی در پی تهاجم اسرائیل به غزه ممکن است تأثیری بر نگرش نصرالله داشته باشد.

در واقع، این واقعیت می‌تواند او را به فکر اندازد که اسرائیل به قدری متعهد به عملیات خود در غزه شده که منابع محدودی برای مقابله با حزب الله باقی می‌ گذارد و این احتمال وجود دارد که با تقویت حمایت مالی و افزایش نیروی انسانی از طرف سپاه پاسداران قابلیت مقابله با آن را افزایش دهد.

حتی بدون وابستگی به جمهوری اسلامی، این کشور دارای ظرفیت نظامی قابل توجهی در جنوب لبنان است و بر خلاف حماس قادر به پرتاب موشک‌های قدرتمندتری است که می‌تواند به تمامی نقاط اسرائیل دسترسی داشته باشد و در نتیجه می‌تواند تأثیری بر روی سامانه دفاعی آهنین اسرائیل نیز داشته باشد.

بعضی از رهبران حزب الله ممکن است سئوال کنند که اگر در حال حاضر نه، پس زمان مناسب برای اقدام چه زمانی است؟

برگزاری نشست سه‌جانبه با حماس و جهاد اسلامی، آغاز شکل گیری یک شرایط نابسامان را نشان می‌دهد که منجر به افزایش تنش‌ها می‌شود. پس از سال‌ها جنگ در سایه، احتمال درگیری مستقیم بین اسرائیل و جمهوری اسلامی به دلیل اعتقاد اسرائیل به اینکه رژیم ایران در آستانه دستیابی به تسلیحات هسته‌ای قرار دارد، به نظر می‌رسد که یک واقعیت محتمل است.

در صورتی که جمهوری اسلامی به صورت مستقیم درگیری را آغاز کند و تندترین تهدیدات خود را در دوران رهبری علی خامنه‌ای صورت دهد، این می‌تواند به طور آسان منجر به حمله اسرائیل علیه ایران شود و احتمالاً نیروهای ایالات متحده را به سوی خود جذب کند، که در نتیجه منجر به تشدید گسترده تنش‌های منطقه‌ای می شود که از قبل در حال اشتعال بوده است.

تصمیم ایالات متحده برای اعزام دو ناو گروه نیروی دریایی به سواحل لبنان، به طور واضح به عنوان یک اقدام بازدارنده، هشداری به حزب الله و جمهوری اسلامی برای عدم دخالت بیشتر محسوب می‌شود.

اما معمولاً احتیاط و وسواس در برابر محاسبات نادرست شاید شکست بخورد و در زمانی که برجسته‌ترین سازمان اطلاعات منطقه به طور کامل فریب خورده باشد، خطر اشتباهات و تفاهمات نادرست که روی شعله‌های آتش آن نفت ریخته می‌شود، بسیار بیشتر شود.

به چالش کشیدن یک درگیری گسترده، نیازمند شجاعت و پشتوانه قوی است.خاورمیانه

تحولات منطقه‌ای: آیا جنگ بزرگی در خاورمیانه آغاز می‌شود؟
تحولات منطقه‌ای: آیا جنگ بزرگی در خاورمیانه آغاز می‌شود؟

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا