جدیدترین اخبارجهان

پوتین با استقبال از سران حماس و جمهوری اسلامی در مسکو محور ترور و شرارت را تقویت کرد

روسیه دعوتی را که ناظران غربی می گویند نگرانی شدید ایجاد می‌کند محکوم کرد

پوتین با استقبال از سران حماس و جمهوری اسلامی در مسکو محور ترور و شرارت را تشکیل داد

دعوت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از رهبران برجسته حماس و جمهوری اسلامی به مسکو در روز پنجشنبه که با هدف مداخله در مناقشات خاورمیانه صورت گرفت توسط اسرائیل به عنوان یک گام ناپسند و حمایت از تروریسم محکوم شد.

مقامات روسیه با این گروه تروریستی دیدار کرده و به خاطر نقش فعالی که در جنگ ایفا کرده‌اند، آنها را تحسین کردند.

پوتین با استقبال از حماس و ایران در مسکو محور ترور و شرارت را تشکیل می دهد
پوتین با استقبال از حماس و ایران در مسکو محور ترور و شرارت را تشکیل می دهد

علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، به عنوان حامی اصلی خارجی حماس، در مذاکراتی که در مسکو برگزار شد، حضور داشت. این تحولات باعث نگرانی غرب شده، زیرا روسیه با واسطه‌گری جمهوری اسلامی، توافقی بین حماس و مرکز قدرت تروریسم را برقرار کرده است.

حماس به صورت شخصاً، موضع ولادیمیر پوتین را درباره مناقشه خاورمیانه تحسین کرده و نقش فعالی که دیپلماسی روسیه در گفتگوها درباره تجاوزات اخیر اسرائیل به نوار غزه و راهبردهای متوقف کردن جنایات اسرائیل ایفا کرده، را تأیید نموده است.

عکسی که توسط حماس منتشر شد، حاوی تصویر نعیم باسم، رئیس روابط بین‌الملل حماس و موسی ابومرزوق، یکی از اعضای برجسته دفتر سیاسی حماس در دیدار با میخائیل بوگدانوف، فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین در منطقه خاورمیانه است.

در گفتگوهایی که در مسکو برگزار شد، باسم نعیم، میخائیل بوگدانوف و موسی ابومرزوق گفتند که این دیدارها نشان دهنده ترک ائتلاف دیرینه روسیه با اسرائیل است؛ رویکردی نزدیک‌تر به روابط با جمهوری اسلامی و متحدان اسلامگرای آن، که مسئولیت حملات تروریستی در تاریخ ۷ اکتبر علیه اسرائیل را بر عهده داشتند و کمپین بمباران نیروهای آمریکایی در اسرائیل را تشدید کرده‌اند.

ترلیویر هیات، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل، درباره دعوت مسئولان برجسته حماس به مسکو، اظهار کرد: اسرائیل این اقدام را ناپسند تلقی می کند؛ زیرا این اقدام به حمایت از تروریسم اشاره می‌کند و جنایات تروریست‌های حماس را مشروع می‌داند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در سخنرانی سازمان ملل اعلام کرد که جمهوری اسلامی تمایل دارد در آزادی گروگان‌های حماس نقشی ایفا کند، اما در عوض، تبادل آن با آزادی ۶۰۰۰ فلسطینی اسیر در اسرائیل را خواستار است. وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی، همراه با قطر و ترکیه، آماده است در این اقدام بشردوستانه و بسیار مهم حضور داشته باشد. طبیعتاً، آزادی ۶۰۰۰ اسیر فلسطینی یکی از ضروریات و مسئولیت‌های جامعه جهانی است.

روسیه و چین در محکوم کردن حماس کوتاهی کرده‌اند و خواستار برقراری آتش‌بس شدند. این آتش‌بس طبق اظهارات مقامات ایالات متحده به حماس اجازه می‌دهد تا استراحت کند و برای حمله بعدی خود را مجدداً سازماندهی کند.

مایا یارون، سفیر اسرائیل در تایوان در روز پنجشنبه ناامیدی از دولت چین را به دلیل عدم محکوم کردن حملات حماس علیه غیرنظامیان مجدداً بیان کرد. او در گفتگو با خبرنگاران در تایپه اظهار داشت: این واقعاً چیزیست که برای چین بسیار ناراحت‌کننده است.

پوتین با استقبال از حماس و ایران در مسکو محور ترور و شرارت را تشکیل می دهد
پوتین با استقبال از حماس و ایران در مسکو محور ترور و شرارت را تشکیل می دهد

با این وجود، رهبران اسرائیل اعلام کرده‌اند که قصد دارند حملات زمینی علیه حماس را ادامه دهند و تلاش می‌کنند تا با یک حمله در منطقه شمالی غزه، قلمرو را برای یک حمله گسترده آماده‌سازی کنند.

فیلم‌هایی که توسط نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) منتشر شده‌اند، نشان می‌دهند که تانک‌ها، خودروهای زرهی و بولدوزرها وارد مناطق محاصره شده می‌شوند و به نظر می‌رسد که شروع به آتش می‌گشایند.

در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است که حمله هدفمند کوتاه مدت جزئی از آماده‌سازی برای مرحله بعدی نبرد می‌باشد، در حالی که یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل اعلام کرد که حمله زمینی بزرگ به غزه در آینده نزدیک است.

بنیامین نتانیاهو در یک سخنرانی تلویزیونی در روز چهارشنبه اظهار کرد که آتش جهنم اسرائیل هزاران تروریست را نابود کرده است. وی افزود که تمام اعضای حماس محکوم شده‌اند و این تنها یک آغاز است. اما گالانت اعلام کرد که اسرائیل هیچ تمایلی به گسترش جنگ فراتر از درگیری فعلی با حماس در غزه ندارد، به نحوی که جمهوری اسلامی یا گروه‌های نیابتی دیگر آن را در منطقه درگیر کنند.

تحلیلگران هشدار داده‌اند که برقراری یک محور نوظهور بین روسیه، جمهوری اسلامی و حماس می‌تواند تنش‌ها را در منطقه به شدت افزایش داده و منجر به درگیری گسترده‌تر با اسرائیل و حامیان غربی اسرائیل از جمله ایالات متحده و بریتانیا کند.

کسری اعرابی، مدیر تحقیقات سپاه در اتحاد علیه ایران هسته‌ای اظهار داشت که روسیه و جمهوری اسلامی در برابر خصومت با غرب و نظام بین‌المللی لیبرال مبتنی بر قواعد، همبستگی یافته‌اند.

او گفت که نظم و ارزش‌های لیبرالی و نیز تشکیل محور جدید و رو به جلو علیه غرب با تمرکز بر سپاه پاسداران رژیم ایران و روسیه پوتین، به خوبی در آینده قابل تصور است.

همچنین او تأکید کرد که خبر استقبال از گروه تروریستی حماس که تحت حمایت جمهوری اسلامی در مسکو صورت گرفته برای غرب بسیار نگران‌کننده است.

جاناتان هارونوف، مدیر ارتباطات مؤسسه یهودی برای امنیت ملی آمریکا گفت که این نشست‌ها می‌توانند به ایجاد یک اتحاد جدید و افزایش شکاف بین شرق و غرب در جهان منجر شوند و این می‌تواند نشانگر آمادگی مسکو برای رها کردن روابط قدیمی خود با اسرائیل به منظور گسترش و بهره‌برداری از هرج و مرج و درگیری باشد.

پیامدهای حمله اسرائیل به شهر غزه باعث ایجاد شک و تردید می‌شود؛ الکساندر گابویف، مدیر مرکز اوراسیا کارنگی روسیه در برلین، گفت که به نظر می‌رسد مسکو در حال تلاش برای دستیابی به دستاوردهای کوتاه‌مدت است، در حالی که جهان عرب از عدم واکنش قوی غرب به بمباران اسرائیل در غزه ناراضی است.

گفته شده است که: پیام اصلی در اینجا برای جامعه جهانی مسلمان نشان می‌دهد ما در کنار شما هستیم. آنها آگاه هستند که با اثبات نمودن ریاکاری غرب در مقایسه با نحوه رفتار آن در رابطه با اوکراین، امتیازهایی را کسب خواهند کرد. آنها هنوز به آسیب‌هایی که به روابط با اسرائیل وارد می‌شود، توجه نمی‌کنند.

پوتین در سخنرانی اخیر خود، خشونت در خاورمیانه را به شکست دیپلماسی ایالات متحده نسبت داد و واشنگتن را متهم کرد که در کمک به ایجاد یک کشور فلسطینی ناکام بوده و به همین حال به مردم فلسطین دستورالعمل می‌دهد. وی همچنین خود را به عنوان میانجی بین دو طرف پیشنهاد کرد و ادعا می کند که هیچکس نمی‌تواند به ما شک داشته باشد که در نفع یکی از طرفین نقش بازی می‌کنیم.

در واکنش به حملات اخیر از سوی گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی در منطقه، ایالات متحده اعلام کرد که حدود ۹۰۰ نیرو اضافی را برای تقویت سامانه دفاع هوایی خود در نظر دارد. نیروهای آمریکایی در طی هفته گذشته حداقل ۱۲ بار در عراق و چهار بار در سوریه مورد هدف حملات قرار گرفته‌اند.

پنتاگون روز پنجشنبه تایید کرد که ۱۹ سرباز آمریکایی در اثر این حملات دچار آسیب های مغزی شده اند.

بریتانیا منابع RAF و نیروی دریایی سلطنتی را برای تقویت تلاش‌های امنیتی ایالات متحده که دو ناو هواپیمابر در نزدیکی سواحل اسرائیل دارد، به منطقه فرستاده است.

روز پنجشنبه، رهبران اتحادیه اروپا پس از ساعت‌ها مذاکره در نشست سران این اتحادیه در بروکسل، خواستار ایجاد راهروهای بشردوستانه و توقف برای ارسال کمک‌ها به غزه شدند.

همچنین نشانه‌هایی از شکست احتمالی در ائتلاف ضد اسرائیلی گروه‌های اسلام‌گرا وجود داشت، زیرا حماس پیشنهاد کرد که حزب‌الله به اندازه کافی در شمال نمی‌جنگد. گمان می‌رود حزب‌الله در برنامه‌ریزی حمله ۷ اکتبر به اسرائیل دست داشته و در هفته‌های اخیر بارها به اسرائیل تیراندازی کرده، اما تا به امروز از یک حمله کامل از طرف لبنان خودداری کرده است.

حسن نصرالله، رهبر این گروه روز چهارشنبه با رهبران حماس و جهاد اسلامی فلسطین دیدار کرد تا درباره چگونگی دستیابی به پیروزی بر اسرائیل گفتگو کند.

پوتین با استقبال از حماس و ایران در مسکو محور ترور و شرارت را تشکیل می دهد
پوتین با استقبال از حماس و ایران در مسکو محور ترور و شرارت را تشکیل می دهد

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا