جدیدترین اخبارجهان

حمله آمریکا به تأسیسات شبه نظامیان جمهوری اسلامی در سوریه

حمله آمریکا به دو تأسیسات مرتبط با گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در سوریه 

حمله آمریکا به تأسیسات شبه نظامیان جمهوری اسلامی در سوریه

بعد از سلسله حملات به نیروهای ایالات متحده در خاورمیانه، آمریکا به دو تأسیسات مرتبط با گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در سوریه حمله کرد.

بر اساس بیانیه وزیر دفاع لوید آستین، پس از یک سلسله حملات پهپادی و موشکی علیه نیروهای آمریکایی در منطقه، ایالات متحده روز پنجشنبه به دو تأسیسات مرتبط با گروه‌های شبه نظامی که از سوی جمهوری اسلامی حمایت می‌شدند در شرق سوریه حمله کرد.

حمله آمریکا به تأسیسات شبه نظامیان جمهوری اسلامی در سوریه
حمله آمریکا به تأسیسات شبه نظامیان جمهوری اسلامی در سوریه

در این بیانیه آمده است که این تاسیسات توسط سپاه پاسداران ایران و گروه های وابسته به آن استفاده می شده است. این حملات که توسط یک جفت جنگنده F-16 با استفاده از مهمات هدایت شونده دقیق انجام شد، یک انبار تسلیحات و مهمات در ابوکمال در نزدیکی مرز بین سوریه و عراق را هدف قرار داد.

وزیر دفاع، جزئیات حملاتی که با دستور رئیس جمهور جو بایدن اجرا شدند را توصیف نمود و تأکید کرد که این حملات به طور مستقل از اتفاقات جاری در منطقه غزه انجام شده‌اند. وی به طور مستقیم جمهوری اسلامی را به مشارکت در حملات علیه نیروهای آمریکایی متهم کرد و در بیانیه‌اش گفت: جمهوری اسلامی تمایل دارد نقش خود را در این حملات علیه نیروهای ما پنهان و انکار کند. ما به آنها اجازه نخواهیم داد.

آستین همچنین وعده حملات بیشتر در صورت ادامه حملات توسط نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی را داد.

یک مقام نظامی برجسته اعلام کرد که دو تأسیسات مورد هدف حملات هوایی آمریکا در شرق سوریه از قبل توسط اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به آن اشغال شده بودند. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا این حملات منجر به تلفاتی شده‌اند یا خیر.

این مقام مسئول پس از حمله آمریکا به خبرنگاران اظهار کرد: ما می دانیم که یکسری افراد در این حملات مورد هدف قرار گرفتند. وی ادامه داد: باید تاکید کنم که این افراد غیرنظامی نبودند. افرادی که این مکان‌ها را اشغال می‌کنند، به گروه‌های شبه‌نظامی مرتبط با جمهوری اسلامی و پرسنل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تعلق دارند. این مقام افزود: به هر حال تعیین آمار دقیق‌تر از تعداد کشته شدگان در این حمله، در صورت وجود، به زمان بیشتری برای تحقیقات نیاز دارد.

یک مقام برجسته دفاعی، جمهوری اسلامی را مرکز اصلی حملات علیه نیروهای آمریکایی در منطقه توصیف کرد و گفت: تأثیر جمهوری اسلامی در این مسائل بسیار مهم است. تهران در حال تامین مالی، تسلیح، تجهیز، آموزش و هدایت مجموعه‌ای از گروه‌های شبه‌نظامی در سرتاسر منطقه است. از ۱۷ اکتبر به بعد، این حملات علیه نیروهای آمریکایی تشدید شده‌اند و به همین دلیل است که ما امشب اقدام به دفاع از خود کردیم.

این مقام اظهار داشت: دولت بایدن در گذشته حملاتی علیه گروه‌های شبه‌نظامی انجام داده، اما در مواجهه با درگیری های بسیار بزرگ، ایالات متحده با ارسال پیام قوی به جمهوری اسلامی و گروه‌های شبه‌نظامی می‌خواهد تا حملات خود را تشدید ننمایند و خطر ایجاد درگیری گسترده‌تری در منطقه خاورمیانه را افزایش ندهند.

حمله آمریکا به تأسیسات شبه نظامیان جمهوری اسلامی در سوریه
حمله آمریکا به تأسیسات شبه نظامیان جمهوری اسلامی در سوریه

با ادامه جنگ بین اسرائیل و حماس که با حمله تروریستی وحشیانه حماس در تاریخ ۷ اکتبر آغاز شد، منطقه در وضعیت نامطمئنی قرار دارد.

در ساعات اولیه روز پنجشنبه، اعلام شد که ایالات متحده برای مستقر کردن حدود ۹۰۰ سرباز در منطقه خاورمیانه نیروهای اضافی را تجهیز می‌کند. همچنین، ایالات متحده دو گروه حمله ناو هواپیمابر را به منطقه شرق دریای مدیترانه انتقال داده و یک گروه آماده آبی خاکی را به نزدیکی اسرائیل در آب‌های خاورمیانه منتقل کرده است.

حمله آمریکا به عنوان پاسخ به تعداد فزاینده حملات علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه از تاریخ ۱۷ اکتبر به اجرا درآمدند. بر اساس اعلام پنتاگون، تا عصر روز پنجشنبه، نیروهای آمریکایی در کل ۱۹ بار مورد حمله قرار گرفتند، که حداقل ۱۲ بار در عراق و چهار بار در سوریه بوده و این حملات منجر به مجروح شدن ۲۱ نظامی آمریکایی شده است.

پنتاگون گفت که جراحات همه جزئی بوده و سربازان به وظیفه خود بازگشته اند. یکی از پیمانکاران غیرنظامی آمریکایی بر اثر هشدار اشتباه در یکی از پایگاه های عراق دچار حمله قلبی مرگبار شد.

در روز چهارشنبه، جو بایدن به جمهوری اسلامی هشدار جدی درباره حملات نیروهای نیابتی این رژیم به نیروهای آمریکایی در منطقه ارائه داد. او به آیت‌الله اعلام کرد که در صورت ادامه حملات علیه نیروهای آمریکایی، پاسخی از طرف آمریکا خواهد داد و باید آماده باشند. همچنین، جو بایدن بیان کرد که حضور نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه به منظور مبارزه با گروه تروریستی داعش است و هیچ ارتباطی با تنش‌های جاری در اسرائیل ندارد.

حمله آمریکا به تأسیسات شبه نظامیان جمهوری اسلامی در سوریه
حمله آمریکا به تأسیسات شبه نظامیان جمهوری اسلامی در سوریه

اما حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در جلسه فوری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز پنجشنبه تلاشی برای کاهش اختلافات انجام نداد و اعلام کرد در صورتی که جنگ در غزه به پایان نرسد، آمریکا از این آتش در امان نخواهد ماند.

در اوایل این هفته، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که جمهوری اسلامی دو پیام از طرف آمریکا دریافت کرده، اما جزئیات ارسال این پیام‌ها و زمان ارسال آنها مشخص نشده بود. پیام اول به این معنا بود که ایالات متحده علاقه‌ای به توسعه بیشتر درگیری ندارد، در حالی که پیام دوم از جمهوری اسلامی و شرکای آن خواست تا خویشتنداری داشته باشند.

آخرین حمله آمریکا علیه گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در منطقه در ماه مارس اتفاق افتاد. در این حمله، ارتش به تأسیساتی که گفته می‌شد توسط گروه‌های وابسته به سپاه پاسداران استفاده می‌ شده، حمله کرد. این به دنبال مجموعه مشابهی از حملات پهپادی و موشکی علیه تأسیسات ایالات متحده در منطقه بود.

سخنگوی پنتاگون ژنرال پت رایدر روز پنجشنبه گفت که ایالات متحده همیشه حق دفاع از خود را برای خود محفوظ خواهد داشت و اگر ایالات متحده بخواهد حملات پهپادی و موشکی را تلافی کند، در زمان و مکانی که ما انتخاب می کنیم خواهد بود.

به علت افزایش تهدید حمله، وزارت دفاع به سرعت تعداد بیشتری سیستم دفاع هوایی را به منطقه خاورمیانه ارسال می‌کند. این سیستم‌ها شامل موشک THAAD که یک سیستم دفاع هوایی میانه برد، موشک های دوربرد پاتریوت و سیستم‌های دفاع هوایی کوتاه برد Avenger می‌شوند.

پنتاگون از اعلام دقیق زمان و مکان ورود این سیستم‌ها خودداری کرد و همچنین ایالات متحده برای تأمین نیازهای خود، دو سامانه دفاع هوایی گنبد آهنین را به اسرائیل ارائه می‌دهد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا