جدیدترین اخبارجهان

نتانیاهو با تشکیل کابینه جنگی اسرائیل، غزه و لبنان را بمباران کرد

حملات ارتش اسرائیل به غزه و جنوب لبنان، همزمان با تشکیل جلسه «کابینه جنگ» نتانیاهو

حملات ارتش اسرائیل به غزه و جنوب لبنان، همزمان با تشکیل جلسه «کابینه جنگ» نتانیاهو

هنگامی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، جلسه ای با ژنرال های ارشد خود و اعضای کابینه جنگی برگزار کرد تا افزایش تنش‌ها را بررسی کنند، اسرائیل در صبح روز دوشنبه حملات هوایی را به مناطق غزه شروع کرد و هواپیماهای آن به نقاطی در جنوب لبنان نیز حمله کردند.

حملات ارتش اسرائیل به غزه و جنوب لبنان، همزمان با تشکیل جلسه «کابینه جنگ» نتانیاهو
حملات ارتش اسرائیل به غزه و جنوب لبنان، همزمان با تشکیل جلسه «کابینه جنگ» نتانیاهو

رسانه های فلسطینی گزارش دادند که حملات اسرائیل به مرکز و شمال نوار غزه متمرکز شده است. بنا به گزارش رسانه ها، حمله به خانه ای در نزدیکی اردوگاه آوارگان جبالیه در شمال غزه، چندین فلسطینی را کشته و تعدادی دیگر را زخمی کرد.

وزارت بهداشت فلسطین در روز دوشنبه اعلام کرد که در منطقه کرانه باختری دو شهروند فلسطینی در اردوگاه آوارگان جالازون نزدیک به شهر رام الله کشته شدند. گزارش‌ها حاکی از آن بود که نیروهای اسرائیلی وارد این اردوگاه شده و اقدام به دستگیری گسترده‌ای نمودند. ارتش اسرائیل تاکنون در خصوص این حادثه بیانیه‌ای منتشر نکرده است.

مقامات بهداشتی در غزه گفتند که حداقل ۴۶۰۰ نفر در بمباران دو هفته‌ای اسرائیل کشته شدند.

گروه تروریستی حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد: اسماعیل هنیه، رهبر حماس و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، اواخر روز یکشنبه در تماسی تلفنی درباره راه های توقف حملات اسرائیل در غزه گفتگو کردند.

اسرائیل نیروهای زمینی و تانک‌ها را در مناطق محصور اطراف منطقه غزه به منظور اجرای حملات زمینی با هدف مقابله با نیروهای وحشی حماس تجمیع کرده است.

با نگرانی‌هایی که نشان می‌دهند جنگ بین اسرائیل و مسلمانان وحشی عضو گروه تروریستی حماس ممکن است به یک تداخل گسترده‌تر در منطقه خاورمیانه منجر شود، در آخر هفته واشنگتن هشدار داد و به خطر مهمی که برای منافع ایالات متحده در این منطقه وجود دارد، اشاره و اعلام کرد که سیستم دفاع هوایی پیشرفته جدیدی به منظور تقویت امنیت منطقه به کار گرفته خواهد شد.

در حال حاضر، پنتاگون مقدار قابل توجهی از نیروهای دریایی را به خاورمیانه اعزام کرده تا در پیشگیری از حملات نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی کمک کند. این نیروها شامل دو ناو هواپیمابر، کشتی‌های پشتیبانی و تقریباً ۲۰۰۰ تفنگدار دریایی می‌شوند.

در برنامه این هفته شبکه ABC، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، در روز یکشنبه اظهار کرد: آنچه ما مشاهده می‌کنیم، افزایش چشمگیر حملات به نظامیان و مردم ما در سراسر منطقه است.

رسانه دولتی چین روز دوشنبه اعلام کرد، ژای جون، فرستاده ویژه چین در خاورمیانه که در حال بازدید از منطقه است، هشدار داد که خطر یک درگیری زمینی در مقیاس بزرگ در حال افزایش است و درگیری های مسلحانه در منطقه نگران کننده می‌باشد.

مقامات امنیتی جمهوری اسلامی اعلام کردند که استراتژی ایران این است که نیروهای نیابتی در منطقه خاورمیانه، مانند حزب الله، حملات محدودی را به سمت اهداف اسرائیل و ایالات متحده انجام دهند، اما از افزایش تنش‌های بزرگ برای تهران خودداری کنند، که اقدام مهمی برای جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

حملات ارتش اسرائیل به غزه و جنوب لبنان، همزمان با تشکیل جلسه «کابینه جنگ» نتانیاهو
حملات ارتش اسرائیل به غزه و جنوب لبنان، همزمان با تشکیل جلسه «کابینه جنگ» نتانیاهو

رسانه دولتی سوریه اعلام کرد که در منطقه همسایه‌ای سوریه، جایی که جمهوری اسلامی به عنوان حامی اصلی نیروهای تروریستی حماس حضور نظامی دارد، صبح روز یکشنبه موشک‌های اسرائیل به فرودگاه‌های بین‌المللی دمشق و حلب حمله کردند. این حملات منجر به تخریب هر دو فرودگاه و کشته شدن دو کارگر شد.

در امتداد مرز شمالی اسرائیل با لبنان، گروه حزب الله تحت حمایت جمهوری اسلامی با نیروهای اسرائیلی در حمایت از حماس درگیر شده که این مرگبارترین تشدید خشونت در مرزها از زمان جنگ اسرائیل و حزب الله در سال ۲۰۰۶ است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که در ابتدای روز دوشنبه، هواپیماهای اسرائیلی به دو هسته حزب‌الله لبنان حمله کردند، که قصد داشتند موشک‌ها و موشک‌های ضدتانک را به سمت اسرائیل شلیک کنند. ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرده که سایر اهداف حزب الله از جمله یک ساختمان و یک پست دیده‌بانی هم در میان اهداف حمله قرار گرفتند.

حزب الله روز دوشنبه بدون ارائه جزئیات اعلام کرد که یکی از نیروهای آن کشته شده است. ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد که از آغاز درگیری‌های اخیر، ۷ سرباز در مرز لبنان کشته شده‌اند.

با افزایش ناامنی در مناطق نزدیک مرزهای اسرائیل از سوی گروه‌های وحشی تروریستی حماس، حزب الله و جهاد اسلامی، اسرائیل در روز یکشنبه ۱۴ منطقه نزدیک به مرز با لبنان و سوریه را به برنامه تخلیه اضطراری در شمال کشور اضافه کرد.

محمد اشتیه، نخست وزیر فلسطین از جامعه بین‌المللی خواست تا یک جبهه متحد برای متوقف کردن حملات اسرائیل در منطقه غزه تشکیل دهد و امکان ایجاد کمک‌های فوری و بسیار مورد نیازی که به تازگی وارد شده‌اند، را فراهم کنند.

کاخ سفید اعلام کرد که دومین کاروان متشکل از ۱۴ کامیون کمک رسانی در شب یکشنبه وارد گذرگاه رفح به سمت نوار محاصره شده غزه شد. در تماسی بین جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو تأکید شد که تداوم ارسال این کمک‌های حیاتی به غزه تضمین شده است.

دفتر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرد که تاکنون تنها ۴ درصد از حجم کمک‌هایی که به طور معمول در روزهای قبل از تشدید تنش‌ها دریافت می‌شد، به مناطق مورد نیاز وارد شده است. این حجم کمک‌ها همچنان نیاز به افزایش دارد و کمبود منابع اساسی از جمله غذا، آب، دارو و سوخت نیز ادامه دارد.

جو بایدن همچنین فعالیت‌های دیپلماتیک خود را افزایش داد و در روز یکشنبه در تماس تلفنی خود، مذاکراتی با نتانیاهو و پاپ فرانسیس داشت. او همچنین با رهبران کشورهای کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا در مورد ارسال کمک به غزه و جلوگیری از گسترش درگیر ها صحبت کرد.

در یک بیانیه مشترک، رهبران از حق دفاع اسرائیل حمایت نمودند. همچنین آنها خواستار پایبندی به استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر از جمله حمایت از غیرنظامیان شدند.

دفتر نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد، بنیامین نتانیاهو همچنین اواخر روز یکشنبه با رهبران فرانسه، اسپانیا و هلند تماس تلفنی داشت.

مارک روته نخست وزیر هلند روز دوشنبه و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه روز سه شنبه به اسرائیل سفر خواهند کرد.

حملات ارتش اسرائیل به غزه و جنوب لبنان، همزمان با تشکیل جلسه «کابینه جنگ» نتانیاهو
حملات ارتش اسرائیل به غزه و جنوب لبنان، همزمان با تشکیل جلسه «کابینه جنگ» نتانیاهو

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا