جدیدترین اخبارجهان

هیئت حماس برای گفتگوهای آتش بس وارد قاهره می‌شود

یک هیئت حماس برای گفتگوهای آتش بس وارد قاهره می شود، هر چند اسرائیل از این امر خودداری می کند

یک هیئت حماس برای گفتگوهای آتش بس وارد قاهره می شود

به گفته باسم نعیم، یکی از مقامات این گروه، یک هیئت حماس روز یکشنبه وارد قاهره شد تا با هدف دستیابی به آتش بس در جنگ غزه و تبادل گروگان های شبه نظامیان در آنجا با اسرای فلسطینی گفتگو کند.

یک هیئت حماس برای گفتگوهای آتش بس وارد قاهره می شود
یک هیئت حماس برای گفتگوهای آتش بس وارد قاهره می شود

به نظر نمی رسد که پیشرفت در مذاکرات قریب الوقوع باشد، زیرا هیچ مقام اسرائیلی در مذاکرات حضور نداشت. یک مقام اسرائیلی و یک فرد مطلع از جزئیات مذاکرات گفت که اسرائیل پس از اینکه مقامات اسرائیل صبح یکشنبه دریافتند که حماس با درخواست اسرائیل برای ارائه لیستی از گروگان‌هایی که هنوز زنده هستند، رد کرده است، تصمیم به اعزام هیئتی به قاهره گرفت.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز پنجشنبه گفت که اسامی گروگان‌هایی را که در توافقی آزاد خواهند شد، درخواست کرده است. یکی دیگر از عواملی که در تصمیم اسرائیل نقش داشت این بود که حماس از موافقت با شرایط مبادله گروگان ها با اسرای فلسطینی که حدود ۱۰ روز پیش ایالات متحده در پاریس ارائه کرد، خودداری کرد.

به گفته دو مقام آگاه از مذاکرات، طرح کلی ایالات متحده مستلزم آزادی صدها اسیر فلسطینی توسط اسرائیل در ازای ۴۰ گروگان بود و تعداد متفاوتی از اسرا با گروه‌های مختلف گروگان‌ها مبادله می‌شد.

نعیم از پاسخ به ادعاها در مورد امتناع حماس خودداری کرد. ایالات متحده برای آتش بس پیش از ماه رمضان، فشار آورده است، اما پیشرفت آهسته در مذاکرات این موضوع را چالش برانگیز کرده است.

نعیم در پیامی گفت که خلیل الحیا، یکی از مقامات ارشد حماس، رهبری هیئت را در قاهره بر عهده داشت. نکته مهم در مذاکرات، تعداد اسیران فلسطینی است که باید آزاد شوند، از جمله تعداد کسانی که در حال گذراندن حبس ابد هستند، و اینکه آیا آتش بس دائمی یا موقت خواهد بود.

یک هیئت حماس برای گفتگوهای آتش بس وارد قاهره می شود
یک هیئت حماس برای گفتگوهای آتش بس وارد قاهره می شود

روز شنبه، یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، به خبرنگاران گفت که اسرائیل کم و بیش چارچوبی برای توافق را پذیرفته است و اکنون توپ در زمین حماس است.

اما محمود مرداوی، یکی از مقامات حماس، روز شنبه گفت که مذاکرات در حال پیشرفت نیست. مرداوی در مصاحبه ای زنده به الجزیره گفت ما اصلاً تغییری در موضع اسرائیل ندیده ایم. هیچ چیزی به ما پیشنهاد نکرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفته است که پیشرفت در مذاکرات مستلزم آن است که حماس از خواسته های مضحک خود بکاهد.

پرزیدنت بایدن روز پنجشنبه گفت که خونریزی در شمال غزه، زمانی که تعداد زیادی فلسطینی پس از تیراندازی نیروهای اسرائیلی به اطراف کاروان کامیون های کمک رسانی کشته شدند، مذاکرات برای آتش بس را پیچیده خواهد کرد.

او در حالی که از پیش‌بینی قبلی خود مبنی بر دستیابی به توافق تا روز دوشنبه عقب‌نشینی می‌کرد، به خبرنگاران در واشنگتن گفت می‌دانم که چنین خواهد شد. او گفت احتمالا تا دوشنبه نه، اما من امیدوار هستم.

ارتش اسرائیل گفته است که بیشتر کسانی که در صحنه هرج و مرج روز پنج شنبه جان باختند، در درگیری در اطراف خودروها کشته شدند. شاهدان و پزشکان فلسطینی گفته‌اند که نیروهای اسرائیلی تیراندازی گسترده‌ای انجام داده‌اند که تعداد زیادی زخمی و کشته شده‌اند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا