جدیدترین اخبارجهان

تشدید اختلاف اسرائیل و سازمان ملل به دلیل اظهارات دبیرکل درباره حملات حماس

تنش بین اسرائیل و سازمان ملل افزایش یافت

اختلاف اسرائیل و سازمان ملل به دلیل اظهارات دبیرکل درباره حملات حماس تشدید شد

مقامات اسرائیلی خواستار استعفای آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحدشدند. این درخواست پس از آن ارائه شد که گوترش اظهار کرد حملات حماس به اسرائیل در تاریخ ۷ اکتبر در خلأ اتفاق نیفتاده و در نتیجه درگیری دیپلماتیک شدید بین دو طرف آغاز شده است.

اختلاف اسرائیل و سازمان ملل به دلیل اظهارات دبیرکل درباره حملات حماس تشدید شد
اختلاف اسرائیل و سازمان ملل بدلیل اظهارات دبیرکل درباره حملات حماس تشدید شد

در نشست شورای امنیت روز سه‌شنبه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار برقراری آتش‌بس بشردوستانه در بحبوحه تشدید بحران غزه شد. او به اعضای شورای امنیت اظهار داشت که نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه در حوادث جاری به وضوح مشاهده می‌شود.

درباره قتل و آدم‌ربایی ۷ اکتبر توسط حماس، آنتونیو گوترش گفت که این اعمال وحشتناک هستند. هیچ توجیهی نمی‌تواند از کشتار، آسیب رساندن و ربودن عمدی غیرنظامیان یا انجام حملات موشکی به اهداف غیرنظامی صحبت کند.

آنتونیو گوترش درباره این جنایت گفت: باید بدانیم که حملات حماس در خلاء رخ نداده است. مردم فلسطین در طول ۵۶ سال اشغال، زندگی خفقان آوری را تجربه کرده‌اند. آنها شاهد تصاحب پیوسته سرزمین خود توسط شهرک‌ها بوده‌اند و با خشونت و ستم مواجه شده‌اند. اقتصاد آنها به نابودی کشیده شده و زندگی آنها خراب شده است. با این حال، نارضایتی مردم فلسطین نمی‌تواند حملات وحشتناک حماس را توجیه کند. همچنین، حملات وحشتناک اسرائیل نمی‌توانند به عنوان مجازاتی برای تمامی مردم فلسطین توجیه شوند. حتی در جنگ نیز قوانینی وجود دارد.

اظهارات آنتونیو گوترش در حضور الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل خشم وی را برانگیخت. کوهن در حین سخنرانی گوترش که در جلسه حضور داشت، به او گفت: شما در چه دنیایی زندگی می‌کنید؟

کوهن با اطمینان گفت: بدون شک، این دنیای ما نیست. سپس در پیامی در رسانه‌های اجتماعی گفت که پس از کشتار  ۷ اکتبر، هیچ فضایی برای رویکرد متعادل وجود ندارد. حماس باید از روی صفحه زمین محو شود!

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، گوترش را به استعفا دعوت کرد و گفت که او درباره تروریسم و ​​قتل ابراز تفاهم کرده است. سپس، روز چهارشنبه، اردان گفت که کشورش ویزا را برای مقامات سازمان ملل مسدود خواهد کرد. اردان به کانال رادیویی ارتش اسرائیل گفت که قبلاً درخواست معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده امداد اضطراری، مارتین گریفیتس را رد کرده بود.

اردان افزود: زمان آن رسیده که به آنها درسی بدهیم.

گوترش در تلاش برای اصلاح سخنان خود، در روز چهارشنبه اعلام کرد تفسیرهای نادرستی از برخی اظهارات من در جلسه شورای امنیت برداشت شده است. به نظر می‌رسد که من اقدامات تروریستی حماس را توجیه کرده‌ام، اما این تفسیر نادرست است. در واقع عکس آن صحیح است.

او در مقابل خبرنگاران گفت مجددا حملات ۷ اکتبر حماس را محکوم می‌کنم. با این حال، گوترش از فراخوان خود در روز سه‌شنبه برای آتش‌بس یا تغییر در رفتار تاریخی نسبت به فلسطینی‌ها عقب نشینی نکرد.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد در پاسخ به اظهارات گوترش، در اواخر روز چهارشنبه، انتقادات قبلی خود نسبت به دبیرکل سازمان ملل را تشدید کرد.

او این امر را که گوترش از دیدگاه خود بازنگشته و عذرخواهی نکرده، ننگین خواند.

اردان در توییترخود اینگونه بیان کرد: یک دبیرکل که نمی‌فهمد قتل بی‌گناهان را نمی‌توان با هیچ پیش‌زمینه‌ای توجیه کرد، نمی‌تواند دبیرکل باشد.

اختلاف اسرائیل و سازمان ملل به دلیل اظهارات دبیرکل درباره حملات حماس تشدید شد
اختلاف اسرائیل و سازمان ملل بدلیل اظهارات دبیرکل درباره حملات حماس تشدید شد

اختلاف اسرائیل و سازمان ملل به دلیل اظهارات دبیرکل درباره حملات حماس تشدید شد

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا