جدیدترین اخبارجهان

واکنش سیاستمداران اسرائیلی به سخنان اردوغان برای مقایسه نتانیاهو با هیتلر

سخنان اردوغان روح هر یهودی را بدون در نظر گرفتن اینکه او چه کسی باشد، عمیقا آزار می دهد

واکنش سیاستمداران اسرائیلی به سخنان اردوغان در ترکیه برای مقایسه نتانیاهو با هیتلر

پس از آنکه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را به آدولف هیتلر، رهبر نازی ها تشبیه کرد، روابط بین اسرائیل و ترکیه به پایین ترین سطح سقوط کرد.

واکنش سیاستمداران اسرائیلی به سخنان اردوغان ترکیه در مقایسه نتانیاهو با هیتلر
واکنش سیاستمداران اسرائیلی به سخنان اردوغان ترکیه در مقایسه نتانیاهو با هیتلر

به گزارش خبرگزاری دولتی آنادولو، اردوغان در جریان یک سخنرانی در آنکارا پایتخت ترکیه گفت که تفاوتی بین اقدامات این دو نفر وجود ندارد.

اردوغان گفت آیا کاری وجود دارد که نتانیاهو کمتر از هیتلر انجام دهد؟ نه

نتانیاهو در شبکه اجتماعی ایکس پاسخ داد و گفت اردوغان که در حال نسل‌کشی علیه کردهاست و رکورد جهانی زندانی کردن روزنامه‌نگاران مخالف رژیم او را دارد، آخرین کسی است که می‌تواند به ما اخلاق را موعظه کند.

ارتش اسرائیل که اخلاقی‌ترین ارتش جهان است، برای از بین بردن منفورترین و وحشیانه‌ترین سازمان تروریستی جهان، حماس-داعش، می‌جنگد که مرتکب جنایات علیه بشریت شده و اردوغان از آن تمجید کرده و رهبرانش را میزبانی می‌کند. 

بنی گانتز، یکی از اعضای کابینه جنگ اسرائیل، روز چهارشنبه در ایکس نوشت که اظهارات اردوغان تحریف آشکار واقعیت و هتک حرمت به خاطره هولوکاست بود.

حماس سازمانی بود که یک قتل عام نفرت انگیز را مرتکب شد. گانتز افزود حذف تهدید حماس از شهروندان اسرائیل یک ضرورت وجودی و یک الزام اخلاقی بی‌نظیر است.

واکنش سیاستمداران اسرائیلی به سخنان اردوغان ترکیه در مقایسه نتانیاهو با هیتلر
واکنش سیاستمداران اسرائیلی به سخنان اردوغان ترکیه در مقایسه نتانیاهو با هیتلر

اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل که در سال ۲۰۲۲ به ترکیه سفر کرد، گفت که در تاریخ بشریت هیچ رویدادی مانند هولوکاست وحشتناک وجود نداشته و سخنان اردوغان، روح هر یهودی را بدون در نظر گرفتن اینکه او چه کسی باشد، و یاد میلیون ها یهودی که در هولوکاست جان باختند، عمیقا آزار می‌دهد.

اتحادیه ضد افترا (ADL) که بر یهودی ستیزی نظارت می کند، گفت دوباره اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از تشبیهات نازی برای انتقاد از دولت اسرائیل استفاده می کند، همانطور که در سال های ۲۰۱۴، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ انجام داد، در حالی که بار دیگر در محکوم کردن حماس و حمله ۷ اکتبر ناکام ماند.

ADL گفت این قیاس‌ها نه تنها آتش‌زا هستند، بلکه عمیقاً به یاد میلیون‌ها نفری که نازی‌ها به قتل رساندند، بی‌احترامی است.

روابط دیپلماتیک و اقتصادی ترکیه با اسرائیل به سال ۱۹۴۹ بازمی گردد. در طول دهه ها، روابط اقتصادی علیرغم فراز و نشیب های بزرگ در روابط دیپلماتیک ادامه داشته است. پس از یک دهه خصومت، ترکیه و اسرائیل سال گذشته روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا