جدیدترین اخبارجهان

اردوغان: اسرائیل اشغالگر است

در حاشیه یک تجمع عظیم به حمایت از فلسطینیان در استانبول، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که حماس را سازمان تروریستی نمی‌داند

اردوغان: اسرائیل اشغالگر است

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، در تاریخ ۲۸ اکتبر (۶ آبان)، اعلام کرد که به‌منظور بازبینی مجدد روابط بین ترکیه و اسرائیل، دیپلمات های اسرائیل را از ترکیه فراخوانده‌ است.

کوهن این اظهارات را کمی پس از اینکه رئیس‌جمهور ترکیه دوباره تأکید کرد که حماس سازمان تروریستی نیست و اسرائیل را به عنوان «اشغالگر» معرفی کرد، بیان کرد.

اردوغان: اسرائیل اشغالگر؛ روابط در حال تغییر؟
اردوغان: اسرائیل اشغالگر؛ روابط در حال تغییر؟

در تجمع گسترده حمایت از مردم فلسطین در استانبول، رجب طیب اردوغان نظر خود را بیان کرد. چند روز پیش نیز، اردوغان گروه تندرو و شبه‌نظامی حماس را به عنوان «مبارزان آزادی» توصیف کرده بود.

گیدعون ساعر، نماینده کنست از حزب وحدت ملی اسرائیل، در یک پست اظهار کرد: رجب طیب اردوغان همان شخصیت اردوغان است که باید او را به این عنوان شناخت: یک حامی حماس، یک تحریک‌کننده، یک فرد متنفر از اسرائیل و یکی از بزرگترین یهودی ستیزان نسل ما.

او درباره اردوغان اضافه کرد: اردوغان همیشه در زمانی که نیاز به مشروعیت دارد، تلاش می‌کند و در زمانهایی که ما نیازمندیم، به دشمنان ما می پیوندند. ساعر افزود: من به وزیر خارجه کوهن پیشنهاد دادم که سفیر اسرائیل در ترکیه را برای مذاکره فرا بخواند و از تصمیم او استقبال می‌کنم.

میکی زوهار، وزیر فرهنگ و ورزش اسرائیل پیشتر در روز چهارشنبه اردوغان را به اتهام حمایت از تروریسم متهم کرد و اظهار داشت که زمان مرور مجدد روابط ما با ترکیه فرا رسیده است.

تجمعی که روز شنبه در استانبول برگزار شد، بزرگترین تظاهرات حمایت از مردم فلسطین در آن شهر بود و به حمله یک جانبه سازمان حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر اختصاص داشت. این حمله منجر به کشته شدن بیش از ۱۴۰۰ اسرائیلی و گروگان گرفتن بیش از ۲۰۰ شهروند اسرائیل شد و واکنش نظامی اسرائیل را به همراه داشت.

با اشاره به تجمع استانبول که یک روز قبل از صدمین سالگرد جمهوری سکولار ترکیه برگزار شد، سخنرانی اردوغان از قبل برنامه‌ریزی شده بود و هدف او از تشدید انتقادهای خود نسبت به اسرائیل، تقویت موقعیت سیاسی خود و تمرکز روی جشن‌های روز یکشنبه بود که ریشه‌های سکولار ترکیه را ارج می‌نهد.

اردوغان قبل از همه، مردم ترکیه را به شرکت در راهپیمایی دعوت و اظهار کرده بود: تنها پرچم ما و پرچم فلسطین خواهند لرزید. حزب عدالت و توسعه اردوغان پیش‌بینی کرده بود که در تجمع روز شنبه یک میلیون نفر حاضر شوند.

با اینکه ترکیه حمله حماس به اسرائیل در تاریخ هفتم اکتبر را محکوم کرد، اردوغان چند روز قبل این گروه شبه‌نظامی فلسطینی را «مبارزان آزادی» خواند و از حمایت برخی کشورهای غربی از اسرائیل انتقاد کرده است.

بر خلاف بسیاری از متحدان ناتو و اتحادیه اروپا و همچنین برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس، ترکیه حماس را به عنوان یک سازمان تروریستی تصور نمی‌کند و سال‌هاست که میزبان اعضای این گروه است. علاوه بر این، ترکیه پیشنهاد داده که در مذاکرات برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی که در حمله انجام‌شده در هفته اول اکتبر ربوده شدند، نقش‌آفرینی کند.

اردوغان: اسرائیل اشغالگر؛ روابط در حال تغییر؟
اردوغان: اسرائیل اشغالگر؛ روابط در حال تغییر؟
مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا