جدیدترین اخبارجهان

اردوغان: حماس نقش مهمی در دفاع از حقوق فلسطینی‌ها دارد

تحول در روابط ترکیه و اسرائیل/ لغو سفر اردوغان به عنوان اعتراض به حمایت از حماس

اردوغان: حماس نقش مهمی در دفاع از حقوق فلسطینی‌ها دارد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در شدیدترین اظهارات خود در مورد درگیری غزه روز چهارشنبه گفت که گروه شبه نظامی فلسطینی حماس یک سازمان تروریستی نیست، بلکه یک گروه آزادیبخش است که برای حفاظت از سرزمین های فلسطینی می‌جنگد.

اردوغان: حماس نقش مهمی در دفاع از حقوق فلسطینی‌ها دارد
اردوغان: حماس نقش مهمی در دفاع از حقوق فلسطینی‌ها دارد

ترکیه، عضو ناتو، کشتار غیرنظامیان توسط حماس را که در ۷ اکتبر در جنوب اسرائیل اتفاق افتاد را محکوم کرد، اما همچنین از نیروهای اسرائیلی خواست که در واکنش خود با خویشتنداری عمل کنند.

آنکارا از بمباران غزه توسط اسرائیل به شدت انتقاد کرد.

رجب طیب اردوغان به قانونگذاران حزب حاکم عدالت و توسعه گفت: حماس یک سازمان تروریستی نیست، یک گروه آزادیبخش است، «مجاهدینی» که نبردی را برای حفاظت از سرزمین و مردم خود به راه انداخته است.

ترکیه بر خلاف بسیاری از متحدان خود در ناتو و اتحادیه اروپا، حماس را یک سازمان تروریستی نمی داند و میزبان اعضای این گروه در خاک خود است.

آنکارا از راه حل دو کشوری برای مناقشه چند دهه‌ای اسرائیل و فلسطین حمایت می کند.

اردوغان همچنین از قدرت‌های غربی به دلیل حمایت از بمباران غزه توسط اسرائیل انتقاد کرد و خواستار آتش‌بس فوری، ورود بدون مانع کمک‌های بشردوستانه به غزه و همکاری کشورهای مسلمان برای توقف خشونت شد.

اردوغان گفت: عاملان کشتار و ویرانی هایی که در غزه رخ می دهد، کسانی هستند که از اسرائیل حمایت نامحدودی می کنند.

اسرائیل توصیف اردوغان از حماس را رد کرد و لیور حیات، سخنگوی وزارت امور خارجه این گروه را یک سازمان تروریستی منفور خواند.

لیور حیات در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: حتی تلاش رئیس جمهور ترکیه برای دفاع از سازمان تروریستی و سخنان تحریک آمیز وی، وحشتی را که تمام جهان دیده است، تغییر نخواهد داد.

اظهارات اردوغان همچنین با واکنش ماتئو سالوینی، معاون نخست وزیر ایتالیا مواجه شد که گفت این اظهارات وحشیانه و مشمئز کننده است و به کاهش تنش کمکی نمی کند.

اسرائیل از وزیر خارجه ایتالیا خواست تا اعتراض رسمی خود را به آنکارا ارائه کند.

سهام استانبول در روز چهارشنبه ۷ درصد سقوط کرد که معامله گران آن را به اظهارات اردوغان درباره حماس نسبت دادند.

در زمانی که ترکیه پس از سال‌ها تنش سعی دارد روابط خود با اسرائیل را بهبود ببخشد و بر انرژی به عنوان یک حوزه همکاری تمرکز کند، نبرد در منطقه غزه به وقوع می‌پیوندد.

اردوغان اظهار کرد که تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط در حال حاضر به حالت تعلیق درآمده‌ است. او اسرائیل را به سوء استفاده از نیت خیر ترکیه متهم نمود و اعلام کرد که سفر خود به اسرائیل را لغو نموده است.

اردوغان با اشاره به دیدار ماه گذشته خود با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: من یک بار در زندگی‌ام با این مرد (نتانیاهو) دست دادم.

وی افزود: اگر او (نتانیاهو) با نیت خوب ادامه می‌داد، ممکن بود روابط ما متفاوت شود، اما اکنون متأسفانه این اتفاق هم نمی افتد زیرا آنها از نیت خیر ما سوء استفاده کردند.

اردوغان غرب را به ریاکاری متهم و اعلام کرد که به آنچه او «قتل عامدانه» اسرائیل در غزه می‌نامد، با همان قاطعیتی که در مورد حمله روسیه به اوکراین انجام داده، پاسخ نداده است.

اردوغان: حماس نقش مهمی در دفاع از حقوق فلسطینی‌ها دارد
اردوغان: حماس نقش مهمی در دفاع از حقوق فلسطینی‌ها دارد
مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا