جدیدترین اخبارجهان

فرمانده ارشد جهاد اسلامی در حملات موشکی اسرائیل به غزه کشته شد

در حملات اسرائیل به غزه ۸ تن از جمله یک شبه نظامی ارشد شاخه جهاد اسلامی کشته شدند

فرمانده ارشد جهاد اسلامی در حملات موشکی اسرائیل به غزه کشته شد

اسرائیل روز جمعه با موجی از حملات هوایی غزه را هدف قرار داد که به گفته مقامات فلسطینی حداقل هشت نفر از جمله یک شبه نظامی ارشد [شاخه جهاداسلامی] را کشت و ۴۰ نفر دیگر را مجروح کرد.

فرمانده ارشد جهاد اسلامی در حملات موشکی اسرائیل به غزه کشته شد
فرمانده ارشد جهاد اسلامی در حملات موشکی اسرائیل به غزه کشته شد

اسرائیل اعلام کرد در پاسخ به «تهدید قریب الوقوع» در پی دستگیری یک شبه نظامی ارشد در کرانه باختری اشغالی در اوایل هفته جاری گروه شبه نظامی جهاد اسلامی را هدف قرار داده است.

این حملات خطر شعله ور کردن جنگ دیگری را در این سرزمین ایجاد کرده که توسط گروه شبه نظامی اسلامی حماس اداره می‌شود و حدود ۲ میلیون فلسطینی در آن زندگی می کنند. ترور یک شبه نظامی ارشد جهاد اسلامی احتمالاً با شلیک موشک از غزه پاسخ داده خواهد شد و منطقه را به جنگ همه جانبه نزدیکتر می کند.

بعد از ظهر جمعه صدای انفجار در شهر غزه شنیده شد و دود از طبقه هفتم یک ساختمان بلند برخاست.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که هشت نفر از جمله یک دختر ۵ ساله کشته و حداقل ۴۰ نفر زخمی شدند.

جهاد اسلامی گفت که تیسیر الجعبری (Taiseer al-Jabari) فرمانده این شاخه شبه نظامی در شمال غزه از جمله یکی از کشته شدگان این حمله است. الجعبری در سال ۲۰۱۹ جانشین شبه نظامی دیگری شد که در یک حمله هوایی کشته شده بود.

چند صد نفر در مقابل سردخانه بیمارستان الشفا، بیمارستان اصلی شهر غزه تجمع کردند. برخی برای شناسایی عزیزانشان وارد سردخانه شدند و گریان بازگشتند. یکی از حاضرین با اشاره به خبرچینان فلسطینی که با اسرائیل همکاری می کنند فریاد زد «خدا از جاسوسان انتقام بگیرد.»

یک سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که این حملات در پاسخ به «تهدید قریب الوقوع» دو جوخه شبه نظامی مسلح به موشک های ضد تانک که در حال انجام تحرکات تهاجمی بودند، انجام شده است. این سخنگوی نظامی که خواست نامش فاش نشود به طور غیر رسمی به خبرنگاران گفت که الجعبری عمدا هدف قرار گرفته و مسئول «حملات متعدد» به اسرائیل بوده است.

ارتش اسرائیل گفت که جهاد اسلامی را در عملیاتی به نام «سپیده دم (Breaking Dawn)» هدف قرار داده است. اسرائیل همچنین در مناطق داخلی «وضعیت ویژه» اعلام کرد، که شامل تعطیلی مدارس و اعمال محدودیت برای سایر فعالیت ها در محله های واقع در فاصله ۸۰ کیلومتری (۵۰ مایلی) از مرز است.

اسرائیل پس از دستگیری رهبر جهاد اسلامی در کرانه باختری اشغالی در روز دوشنبه ضمن آماده شدن برای حملات انتقامی [جهاد اسلامی] در اوایل این هفته جاده‌های اطراف غزه را بسته بود و نیروهای کمکی را به سمت مرزها فرستاده بود. یکی از اعضای نوجوان گروه جهاد اسلامی در درگیری بین نظامیان اسرائیلی و شبه نظامیان فلسطینی کشته شد.

جهاد اسلامی یک شاخه کوچکتر از حماس است اما تا حد زیادی ایدئولوژی مشترکی با حماس دارد.

هر دو گروه مخالف موجودیت اسرائیل هستند و در طول سال ها با حملات مرگبار بسیاری از جمله شلیک موشک جنوب اسرائیل را هدف قرار داده بودند. مشخص نیست که حماس تا چه حد بر جهاد اسلامی کنترل دارد و اسرائیل حماس را مسئول تمام حملاتی که از غزه سرچشمه می‌گیرد می‌داند.

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا