جدیدترین اخبارجهان

نصرالله به جمهوری اسلامی اطمینان می دهد که حزب الله با اسرائیل به تنهایی خواهد جنگید

رهبر تروریستهای لبنان ماه گذشته به اسماعیل قاآنی سپاه قدس اطمینان داد که جمهوری اسلامی وارد یک جنگ تمام عیار احتمالی نخواهد شد

نصرالله به جمهوری اسلامی اطمینان می دهد که حزب الله با اسرائیل به تنهایی خواهد جنگید

هفت منبع گفتند که در حالی که متحد حماس در غزه مورد حمله قرار گرفته، فرمانده سپاه قدس در ماه فوریه از بیروت بازدید کرد تا در مورد خطرات احتمالی در صورت هدف بعدی اسرائیل به حزب الله لبنان، حمله ای که می تواند به شریک اصلی منطقه ای تهران آسیب جدی وارد کند، گفتگو کرد.

نصرالله به جمهوری اسلامی اطمینان می دهد که حزب الله با اسرائیل به تنهایی خواهد جنگید
نصرالله به جمهوری اسلامی اطمینان می دهد که حزب الله با اسرائیل به تنهایی خواهد جنگید

منابع گفتند که در بیروت، اسماعیل قاآنی، با رهبر حزب الله، حسن نصرالله، برای حداقل سومین بار از زمان حمله مرگبار حماس در ۷ اکتبر به جنوب اسرائیل، ملاقات کرد.

این منابع گفتند که گفتگو به احتمال حمله تمام عیار اسرائیل به شمال آن در لبنان می پردازد. سه منبع، ایرانیان درون دایره قدرت، گفتند، علاوه بر آسیب رساندن به گروه تروریستی شیعه، چنین گسترش درگیری می‌تواند جمهوری اسلامی را برای واکنش شدیدتر از آنچه تاکنون از ۷ اکتبر نشان داده، تحت فشار قرار دهد.

از ۸ اکتبر، نیروهای تحت رهبری حزب‌الله تقریباً هر روز به جوامع اسرائیلی و پست‌های نظامی در امتداد مرز حمله کرده‌اند که باعث تلفات جانی و خسارات گسترده‌ای شده است و این گروه می‌گوید این کار را برای حمایت از غزه در بحبوحه جنگ انجام می‌دهد.

همه منابع گفتند، در نشستی که قبلا گزارش نشده بود، نصرالله به قاآنی اطمینان داد که نمی‌خواهد جمهوری اسلامی در جنگ با اسرائیل یا ایالات متحده وارد شود و حزب‌الله به تنهایی خواهد جنگید.

نصرالله به قاآنی گفت این مبارزه ماست.

نصرالله به جمهوری اسلامی اطمینان می دهد که حزب الله با اسرائیل به تنهایی خواهد جنگید
نصرالله به جمهوری اسلامی اطمینان می دهد که حزب الله با اسرائیل به تنهایی خواهد جنگید

در روزهای اخیر، حملات متقابل اسرائیل بر شدت و گستردگی خود افزوده است و این نگرانی را تشدید کرده است که خشونت ممکن است از کنترل خارج شود، حتی اگر مذاکره کنندگان به یک آتش بس موقت در غزه دست یابند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع، در ماه فوریه اشاره کرد که اسرائیل قصد دارد حملات خود را برای خروج قاطعانه مبارزان حزب‌الله از مرزها در صورت آتش‌بس موقت غزه افزایش دهد، اگرچه او درها را برای دیپلماسی باز گذاشت.

منابع امنیتی اسرائیل پیشتر گفته بودند که اسرائیل به دنبال گسترش خصومت نیست، اما افزودند که این کشور آماده است در صورت نیاز در جبهه های جدید بجنگد. یک جنگ همه جانبه در مرز شمالی آن، منابع نظامی اسرائیل را گسترش خواهد داد.

دو منبع همسو با دیدگاه‌های حکومت در تهران گفتند که جمهوری اسلامی و حزب‌الله به خطرات جدی جنگ گسترده‌تر در لبنان توجه دارند، از جمله خطری که می‌تواند گسترش یابد و منجر به حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران شود.

رویترز برای این ماجرا با چهار منبع جمهوری اسلامی و دو منبع منطقه‌ای به همراه یک منبع لبنانی که محوریت این دیدار را تایید کرد، صحبت کرد. دو منبع آمریکایی و یک منبع اسرائیلی گفتند که جمهوری اسلامی می‌خواهد از بازگشت جنگ اسرائیل و حزب‌الله جلوگیری کند. همه برای بحث در مورد موضوعات حساس درخواست ناشناس ماندن کردند.

نصرالله به جمهوری اسلامی اطمینان می دهد که حزب الله با اسرائیل به تنهایی خواهد جنگید
نصرالله به جمهوری اسلامی اطمینان می دهد که حزب الله با اسرائیل به تنهایی خواهد جنگید

به گفته تحلیلگران، نشست بیروت بر استراتژی جمهوری اسلامی برای اجتناب از گسترش درگیری در منطقه و در عین حال تقویت و حمایت از غزه در سراسر خاورمیانه از طریق گروه های مسلح متحد در عراق، سوریه و یمن تاکید می کند.

جان آلترمن از اندیشکده مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی واشنگتن در پاسخ به سوالی درباره این نشست گفت قاآنی و نصرالله می‌خواهند جمهوری اسلامی را از عواقب حمایت از مجموعه‌ای از بازیگران نیابتی در سراسر خاورمیانه بیشتر مصون نگه دارند.

احتمالاً به این دلیل که آنها ارزیابی می کنند که احتمال اقدام نظامی در لبنان در حال افزایش است و نه کاهش.

دیپلمات‌های عرب و غربی گزارش می‌دهند که اسرائیل عزم خود را برای عدم اجازه حضور جنگجویان اصلی حزب‌الله در امتداد مرزها ابراز کرده است، زیرا ترس از تهاجمی شبیه به کشتار حماس در ۷ اکتبر، نشان داده است.

سیما شاین، یکی از سرویس‌های اطلاعاتی سابق اسرائیل، می‌گوید اگر آتش‌بس در غزه برقرار شود، دو مکتب فکری در اسرائیل وجود دارد و تصور من این است که آن‌چه که ادامه جنگ در مرز با حزب‌الله را توصیه می‌کند، قوی‌تر است.

یک مقام ارشد اسرائیلی با اشاره به واکنش محدود تهران به حمله اسرائیل به حماس، موافقت کرد که جمهوری اسلامی به دنبال یک جنگ تمام عیار نیست.

به نظر می رسد که آنها احساس می کنند با یک تهدید نظامی معتبر روبرو هستند. اما این تهدید ممکن است لازم باشد معتبرتر شود.

واشنگتن، از طریق Hochstein، و فرانسه بر روی پیشنهادات دیپلماتیک کار می کنند که تروریست های حزب الله را از منطقه مرزی در راستای قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل متحد که به پایان دادن به جنگ ۲۰۰۶ کمک کرد، منتقل می کند، اما یک توافق هنوز دست نیافتنی است.

دو منبع منطقه ای گفتند، جنگ در لبنان که به طور جدی حزب الله را تحقیر می کند، ضربه بزرگی برای جمهوری اسلامی خواهد بود.

عبدالغنی العریانی، محقق ارشد مرکز مطالعات استراتژیک صنعا، یک اتاق فکر در یمن، گفت حزب‌الله در واقع اولین خط دفاعی برای جمهوری اسلامی است.

به گفته منابع ایرانی در حلقه داخلی قدرت، اگر اسرائیل اقدام نظامی بزرگی را علیه حزب الله انجام دهد، تهران ممکن است خود را مجبور به تشدید جنگ نیابتی خود ببیند.

با این حال، یک مقام امنیتی جمهوری اسلامی اذعان کرد که هزینه‌های چنین جنگی می‌تواند برای گروه‌های متحد تهران بسیار زیاد باشد. وی افزود دخالت مستقیم جمهوری اسلامی می‌تواند منافع اسرائیل را تامین کند و ادامه حضور نیروهای آمریکایی در منطقه را توجیه کند.

یک مقام آمریکایی گفت، با توجه به روابط گسترده و طولانی تهران با حزب‌الله، اگر نگوییم غیرممکن، فاصله انداختن بین آنها دشوار خواهد بود.

یک مقام جمهوری اسلامی گفت، قبل از رویارویی بیروت با نصرالله، قاآنی ریاست یک نشست دو روزه در ایران را در اوایل فوریه به همراه فرماندهان شبه نظامیان عملیات در یمن، عراق و سوریه، سه نماینده حزب الله و یک هیئت حوثی بر عهده داشت. حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران نیز حضور داشت. نماینده حماس شرکت نکرد.

در پایان، همه شرکت‌کنندگان توافق کردند که اسرائیل می‌خواهد جنگ را گسترش دهد و باید از افتادن در آن تله خودداری شود زیرا حضور بیشتر نیروهای آمریکایی در منطقه را توجیه می‌کند.

اندکی بعد، قاآنی در حملات گروه های عراقی توقفی ایجاد کرد. حزب‌الله تاکنون پاسخ‌های خود را در چارچوب قوانین نانوشته تعامل با اسرائیل حفظ کرده است.

علیرغم دهه‌ها درگیری نیابتی پس از انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹، جمهوری اسلامی هرگز مستقیماً در جنگ با اسرائیل شرکت نکرده است و هر چهار منبع ایرانی گفتند که هیچ تمایلی برای تغییر آن وجود ندارد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا