جدیدترین اخبارجهان

نتانیاهو میگوید مذاکرات آتش بس غزه به بن بست رسیده است

موضع نتانیاهو در مورد مذاکرات با همه اسرائیلی‌ها یکسو نیست اما بسیار درست است

نتانیاهو می گوید مذاکرات آتش بس غزه به بن بست رسیده است

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز شنبه گفت که مذاکرات برای دستیابی به آتش بس و توافق آزادسازی گروگان ها در غزه به بن بست رسیده و دولت او با وجود هشدارهای بین المللی در مورد هزینه حملات احتمالی، طرح های حمله زمینی به رفح را ادامه می دهد. 

نتانیاهو می گوید مذاکرات آتش بس غزه به بن بست رسیده است
نتانیاهو می گوید مذاکرات آتش بس غزه به بن بست رسیده است

در یک کنفرانس خبری در اورشلیم، بنیامین نتانیاهو گفت که حماس در دور اخیر مذاکرات غیرمستقیم در قاهره با میانجیگری قطر، مصر و ایالات متحده از آنچه که او خواسته های مضحک خواند، خودداری کرده است. او گفت که این خواسته ها شامل باقی ماندن حماس در قدرت در غزه، عقب نشینی کامل اسرائیل و آزادی هزاران اسیر فلسطینی است.

هیئت های حماس و اسرائیل این هفته از قاهره دیدن کردند تا در مورد پیشبرد توافق احتمالی گفتگو کنند. هیچ یک از طرفین در جریان مذاکرات غیرمستقیم با طرف مقابل نمی نشینند. در عوض، میانجی هایی مانند قطر و مصر به عنوان واسطه عمل می کنند و پیام ها را به این سو و آن سو منتقل می کنند. نتانیاهو گفت که به هیئت اسرائیلی دستور داده شده که بنشیند و گوش کند تا ببیند آیا حماس از موضع خود عقب نشینی کرده است یا خیر.

نتانیاهو گفت هیچ تغییری وجود نداشت یعنی حتی یک میلی متر، یک نانومتر.

نتانیاهو گفت که اسرائیل در مورد قصد خود برای حمله به شهر رفح در جنوب غزه مصالحه نخواهد کرد، جایی که حدود ۱.۴ میلیون نفر اکنون در خانه‌های شلوغ، مدارس و اردوگاه‌های خیمه‌ای در نزدیکی مرز مصر پناه گرفته‌اند. اسرائیل از ابتدای جنگ با حملات هوایی به این شهر حمله کرده است، اما هنوز نیروهای زمینی را در آنجا مستقر نکرده است.

نتانیاهو بار دیگر قول خود را مبنی بر این که غیرنظامیان ابتدا به مناطق امن تخلیه خواهند شد، تکرار کرد، و پیشنهاد کرد که فضای زیادی در شمال رفح وجود دارد که می‌توانند به آنجا تخلیه شوند. او همچنین اعتراف کرد که این طرح مخالفات زیادی را در خارج از کشور برانگیخته است.

نتانیاهو می گوید مذاکرات آتش بس غزه به بن بست رسیده است
نتانیاهو می گوید مذاکرات آتش بس غزه به بن بست رسیده است

نتانیاهو تأکید کرد کسانی که می‌خواهند ما را از عملیات در رفح ممانعت کنند، اساساً به ما می‌گویند جنگ را ببازیم. ما در برابر هیچ فشاری تسلیم نخواهیم شد. ما تعظیم نخواهیم کرد، زیرا ما ملتی قهرمان هستیم.

مقامات آمریکایی بارها از اسرائیل خواسته‌اند که بدون برنامه معتبر و قابل اجرا برای تضمین امنیت غیرنظامیان فلسطینی که در آنجا پناه گرفته‌اند، در رفح عملیات نکند. تشدید اقدامات نظامی در آنجا می تواند جان بیش از ۱۰۰ گروگان باقی مانده در غزه را نیز به خطر بیندازد که تعداد نامعلومی از آنها در رفح هستند.

پرزیدنت بایدن روز جمعه گفت امیدوار است اسرائیل قبل از توافق بر سر آتش بس و آزادی گروگان ها، نیروهای زمینی را به رفح اعزام نکند. به گفته مقامات آمریکایی و اسرائیلی، گروگان‌های باقی‌مانده شامل شهروندان آمریکایی و سایر اتباع خارجی هستند.

بایدن با اشاره به توافقی که آزادی گروگان‌های باقی‌مانده را تضمین می‌کند، گفت هنوز امیدوار هستم که بتوان این کار را انجام داد. و در عین حال، من پیش بینی نمی کنم امیدوارم که اسرائیلی ها هیچ تهاجم زمینی گسترده ای انجام ندهند.

نتانیاهو می گوید مذاکرات آتش بس غزه به بن بست رسیده است
نتانیاهو می گوید مذاکرات آتش بس غزه به بن بست رسیده است

در حمله ۷ اکتبر، حدود ۲۵۰ اسرائیلی و اتباع خارجی توسط جنگجویان حماس ربوده شدند. تقریباً ۱۱۲ گروگان تاکنون آزاد شده اند که اکثریت قریب به اتفاق آن در جریان آتش بس کوتاهی که در اواخر نوامبر آغاز شد، آزاد شده اند.

به گفته مقامات اسرائیلی، نیروهای اسرائیلی اجساد حداقل هشت نفر دیگر را نیز پیدا کرده‌اند و گمان می‌رود اجساد دست‌کم ۳۰ نفر هنوز در دست ربوده‌کنندگان آنها باشد. این باعث می شود حدود ۱۰۰ نفر زنده بمانند که بیشتر آنها مردانی هستند که شهروند اسرائیل هستند.

دو گروگان اسرائیلی که اوایل این هفته در حمله اسرائیل به رفح نجات یافتند، از دولت اسرائیل خواستند که به مذاکرات بازگردد. 

این دو مرد در بیانیه ای با سه گروگان سابق گفتند بازگرداندن ۱۳۴ گروگان باقی مانده از طریق عملیات قهرمانانه امکان پذیر نیست. فقط از طریق یک معامله می توان همه را به خانه بازگرداند.

در شهر ساحلی تل آویو، هزاران نفر روز شنبه به تظاهراتی پیوستند و خواستار استعفای دولت نتانیاهو شدند. در تظاهرات جداگانه شنبه شب در تل آویو در همبستگی با گروگان ها، یوری اشری، ۵۹ ساله، از تصمیم نتانیاهو مبنی بر عدم ادامه اعزام هیئت ها به گفتگو در قاهره ابراز ناامیدی کرد. اشری گفت من احساس می کنم او گروگان ها را رها کرده است. او باید با یک معامله موافقت کند، در غیر این صورت آنها خواهند مرد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا