ایرانجدیدترین اخبار

سی‌ودومین جمعه اعتراضی زاهدان

مردم خامنه‌ای را «جانی» و جمهوری اسلامی را «اعدامی» خواندند

مردم زاهدان در سی‌ودومین جمعه اعتراضی، خامنه‌ای را «جانی» و جمهوری اسلامی را «اعدامی» خواندند

مردم زاهدان در سی‌ودومین جمعه اعتراضی پس از نماز جمعه و در مخالفت با جمهوری اسلامی و اعدام شهروندان بلوچ به خیابانها آمدند و خشم و نارضایتی خود را بیان کردند. آنها علی خامنه‌ای را “جانی” و حکومت تحت امرش را “جمهوری اعدامی” نامیدند.

پس از نماز جمعه در زاهدان در روز ۲۲ اردیبهشت، نمازگزاران به عنوان بخشی از جمعه‌های اعتراضی، تظاهرات اعتراضی را برگزار کردند و شعار “بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایی” را سر دادند.

این معترضان در راهپیمایی خود به مشکلات اقتصادی، گرانی و تورم هم توجه کرده و با متهم کردن رهبر جمهوری اسلامی، شعار دادند: “سفره ما خالیه، خامنه‌ای جانیه…”

مردم زاهدان همچنین به اعدام ده‌ها شهروند بلوچ در هفته‌های گذشته واکنش نشان دادند و خطاب به حکومت شعار “این آخرین پیامه، اعدام کنی قیامه” سر دادند.

“مرگ بر جمهوری اعدامی” یکی دیگر از شعارهایی بود که زاهدانی‌ها در راهپیمایی اعتراضی امروز خود آن را فریاد زدند.

در این راهپیمایی همچنین معترضان شعارهای “قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان” و “می‌کشم می‌کشم، آن‌که برادرم کشت” سر دادند.

تجمع‌کنندگان که از ابتدای راهپیمایی‌های اعتراضی خود در مهر ماه سال گذشته تاکنون همواره خواستار سرنگونی جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای بوده‌اند، روز ۲۲ اردیبهشت هم شعار دادند: “خامنه‌ای حیا کن، مملکت رو رها کن…”

مردم زاهدان پس از جمعه خونین این شهر در روز هشتم مهر سال گذشته تاکنون، تظاهرات و راهپیمایی‌های هزاران نفری خود را هر جمعه برگزار کرده‌اند. 

هشتم مهر ماه سال گذشته، در حمله نیروهای حکومت به مردم، بیش از ۱۰۰ شهروند از جمله زنان و کودکان جان باختند، ده‌ها نفر قطع عضو و قطع نخاع و ده‌ها نفر دیگر نیز نابینا شدند.

در روز پنج‌شنبه ۲۱ اردیبهشت، احمدرضا پورخاقان، سرپرست سازمان قضایی نیروهای مسلح به استان سیستان و بلوچستان سفر کرد و اعلام کرد که در پرونده جمعه خونین زاهدان، کیفرخواست برای ۲۶ نفر صادر شده است.

در حال حاضر، تنها به ۱۱ نفر از متهمان این پرونده اتهام قتل و جرح وارد شده و برای ۱۵ نفر دیگر به دلیل “سوءاستفاده از موقعیت شغلی، تیراندازی خلاف قوانین، نقض دستور و ترک عملکردهای واقع شده” کیفرخواست صادر شده است.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در پاسخ به سخنان پورخاقان، اظهار کرد که مردم این شهر “منتظر نتیجه این پیگیری و پایانی که به آن منتهی می‌شود” هستند، اما تأکید کرد که “اولویت مردم، قصاص عوامل این جنایت است.”

امروز جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، آقای اسماعیل حسین زهی نماینده خاش که به نماز جمعه منطقه چاه احمد از توابع این شهرستان حاضر شده بود از سوی حاضرین مورد نقد و اعتراض قرار گرفت.

یکی از شهروندان خطاب به آقای حسین زهی گفت، شما و همه نمایندگان تاکنون و یکی بعد از دیگری هیچ کاری برای ما مردم انجام ندادید و فقط آمدید و چند عکس یادگاری گرفتید.

وی در ادامه گفت به مسئولان در تهران بگوید که ما از شما چیزینمیخواهیم فقط ما را سر نماز نکشید.

این شهروند اسم مسعود هاشمزهی را که نماینده سابق مردم خاش و حومه بود و در یک سانحه رانندگی جان خود را از دست داد نام برد و او را تنها نماینده دلسوز خودشان عنوان کرد.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by #Tehranto (@tehrantonews)

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا