جدیدترین اخبارجهان

پوتین: جنگ در اوکراین یک تراژدی است

پوتین گفت کشورهای گروه ۲۰ باید در مورد راه‌هایی برای توقف جنگ در اوکراین فکر کنند و آن را یک تراژدی توصیف کرد

پوتین: جنگ در اوکراین یک تراژدی است

به گزارش خبرگزاری تاس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سخنرانی خود در نشست مجازی گروه ۲۰ که روز چهارشنبه به میزبانی هند برگزار شد، گفت که روسیه هرگز از شرکت در مذاکرات صلح با اوکراین خودداری نکرده است.

پوتین: جنگ در اوکراین یک تراژدی است
پوتین: جنگ در اوکراین یک تراژدی است

در عوض، پوتین بار دیگر اوکراین را مسئول شکست مذاکرات صلح قبلی دانست و سپس ادعا کرد که قانونی در اوکراین وجود دارد که بحث و گفتگو را ممنوع می کند.

تاس گزارش داد: البته، ما باید به این فکر کنیم که چگونه جلوی این فاجعه را بگیریم. به هر حال، روسیه هرگز مذاکرات صلح با اوکراین را رد نکرده است. این روسیه نبود، بلکه اوکراین بود که علناً اعلام کرد که از روند مذاکرات خارج می شود. و علاوه بر این، این یک فرمان بود، یک فرمان رئیس دولت که منع چنین مذاکراتی با روسیه را امضا کرد. 

پوتین از کلمه جنگ برای توصیف درگیری در اوکراین استفاده کرد و از شعار معمول مسکو که این تهاجم را عملیات نظامی ویژه می خواند، فاصله گرفت. او گفت: می‌دانم که این جنگ نمی‌تواند تکان‌دهنده باشد. اما کودتای خونین اوکراین در سال ۲۰۱۴، که به دنبال آن جنگ رژیم کیف علیه مردم خود در دونباس انجام شد، آیا این تکان دهنده نیست؟

روسیه مدعی است قیام سال ۲۰۱۴ علیه رهبری آن زمان طرفدار روسیه در اوکراین یک کودتا بود که توسط کشورهای خارجی سازماندهی شده بود. این قیام به عنوان یک کاتالیزور برای جدایی عمیق اوکراین از روسیه عمل کرد و پس از آن مسکو از جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین، منطقه ای به نام دونباس، حمایت کرد.

پوتین: جنگ در اوکراین یک تراژدی است
پوتین: جنگ در اوکراین یک تراژدی است

روسیه در فوریه ۲۰۲۲ به اوکراین حمله کرد، اما همواره اوکراین و ناتو را مسئول این جنگ می‌داند و ادعا می‌کند که غرب می‌خواهد شکست استراتژیک را به روسیه وارد کند، بدون اینکه مدرکی ارائه کند. کشورهای ناتو که به اوکراین کمک های نظامی، مالی و بشردوستانه ارائه کرده اند، می گویند که به اوکراین کمک می کنند تا از حاکمیت و تمامیت ارضی خود دفاع کند.

روسیه همچنان یکی از اعضای گروه ۲۰ است، اگرچه در سال ۲۰۱۴ پس از حمله به کریمه و ضمیمه کردن آن، از گروه کوچکتر و انحصاری G8 خارج شد.

کیف قبلاً در مذاکرات صلح با روسیه شرکت کرده بود اما این مذاکرات شکست خورد و از آن زمان هر دو طرف مواضع خود را سخت‌تر کرده و خط قرمزی را برای جلوگیری از هرگونه توافق صلح محکم کردند. اوکراین گفته است تا زمانی که نیروهای روسیه در خاک این کشور حضور دارند، مذاکرات از سر گرفته نخواهد شد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا