ایرانجدیدترین اخبار

راهپیمایی حکومتی روز قدس در ایران

روز قدس در ایران؛ علم‌الهدی گفت برای مجازات اسرائیل نباید شتاب‌زده عمل کرد‎

راهپیمایی حکومتی روز قدس در ایران

مراسم و راهپیمایی روز قدس در ایران در روز جمعه ۱۷ فروردین برگزار شد، در حالی که ۴ روز قبل ارتش اسرائیل در حملات هوایی به مواضع جمهوری اسلامی در سوریه ۷ فرمانده و تعدادی از چهره‌های برجسته سپاه تروریستی قدس را کشت.

 راهپیمایی حکومتی روز قدس در ایران
راهپیمایی حکومتی روز قدس در ایران

مراسم حکومتی روز قدس که از یک سال پس از انقلاب ۱۳۵۷ هر سال در آخرین جمعه ماه رمضان برگزار می‌شود، همواره با ابراز مخالفت و حتی دشمنی با دولت اسرائیل همراه بوده است. امسال نیز در پی حمله‌های اخیر اسرائیل به مواضع نظامی جمهوری اسلامی در سوریه، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های مطبوعاتی فرماندهان نظامی، مقام‌های سیاسی و نمایندگان رهبری در شهرهای مختلف ایران به نوعی کُری‌خوانی علیه اسرائیل و سر دادن شعارهایی با محوریت انتقام گذشت. ۷ عضو کشته‌شده سپاه قدس در حمله اخیر اسرائیل در دمشق نیز همزمان با این مراسم تشییع شدند.

اما به جزئیات برنامه‌های نظام جمهوری اسلامی برای انتقام از اسرائیل و زمان احتمالی آن اشاره‌ای نشد و شماری از سخنرانان این مراسم مانند احمد علم‌الهدی، نماینده تندروی خامنه‌ای در مشهد، نیز مدعی شدند که برای مجازات اسرائیل نباید شتاب‌زده عمل کرد، تا به نظر برسد که ترس تهران از درگیری مستقیم با تل‌آویو و هراس از آغاز جنگی همه‌جانبه با قدرت‌های غربی، احتمال پاسخ‌گویی سپاه پاسداران به کشته‌شدن فرماندهانش را در شرایط فعلی کمرنگ کرده است.

محمدمهدی حسینی همدانی، امام جمعه کرج نیز در سخنانی مشابه گفت دشمنان قصد دارند به مسئولان کشور فشار وارد کنند که علیه دشمنان اقدامی انجام شود. دشمنان ما فکر می‌کنند اگر در جایی صبر راهبردی داریم، راه مبارزه را بلد نیستیم.

همچنین رهبر جمهوری اسلامی که شامگاه پنجشنبه بر جنازه ۷ تروریست سپاه قدس نماز خواند نیز از سخنرانی برای مقام‌های نظامی و سیاسی و اعضای خانواده کشته‌شدگان امتناع و تنها به بیان این آرزو که خداوند ما را هم به آنان ملحق کند اکتفا کرد.

 راهپیمایی حکومتی روز قدس در ایران
راهپیمایی حکومتی روز قدس در ایران

در بیانیه ای با عنوان قطعنامه سراسری روز جهانی قدس، در رسانه‌های حکومتی، به دشمنان هشدار داده شده که از هرگونه شیطنت و تلاش برای تضعیف و تعرض به منافع جمهوری اسلامی خودداری کنند. همچنین آنها باید در نظر داشته باشند که در صورت بروز هرگونه خطای محاسباتی، با پاسخ‌های قاطع و ویرانگر و مجازات پشیمان‌کننده مواجه خواهند شد، که هدف آن حفظ امنیت و تمامیت ارضی وطن است.

در بخش دیگری از این بیانیه، حمله موشکی اسرائیل به فرماندهان سپاه قدس در دمشق و حمله گروه جیش‌العدل به مراکز نظامی در شهرهای راسک و چابهار به عنوان بخشی از منظومه عملیاتی رژیم اشغالگر برای فرار از گرداب خودساخته در غزه و مقاومت دربرابر فرافکنی‌های آن توصیف شد. بیانیه ادعا می‌کند که این اقدامات مذبوحانه، زوال سریع این غده سرطانی رژیم اشغالگر را به دنبال خواهد داشت و مطمئناً با پاسخی سخت و پشیمان‌کننده مواجه خواهد شد. این ادعا نشان می‌دهد که نظام جمهوری اسلامی قدرتی دارد که در برابر قدرت‌های غربی و حامیان اسرائیل تناقض آشکاری را اظهار می‌کند و بارها به منظور فریب نیروهای داخلی موسوم به بسیجی و ارزشی تلاش کرده است.

در همین رابطه، احمد علم‌الهدی با بیان اینکه برنده نهایی انقلاب مقدس اسلامی و طرف بازنده نیز دشمن ذلیل و پشیمان است، افزود بحث دیگر هم این است که در مجازات دشمن نباید شتاب‎زده عمل کرد. همه اقتدار و عظمت نظام ما به این است که حجت امام معصوم بر امورات آن احاطه دارد و لذا در چنین موقعیت‌هایی است که باید گوش جان به تدبیر این رهبر فرزانه سپرد.

 راهپیمایی حکومتی روز قدس در ایران
راهپیمایی حکومتی روز قدس در ایران

این سخنان، که مشابه آن ۲ روز قبل از زبان امام جمعه شیراز هم بیان شده بود، با مواضع حسین شریعتمداری، نماینده علی خامنه‌ای در روزنامه کیهان، که در سرمقاله روز چهارشنبه‌ خواستار اقدام فوری جمهوری اسلامی علیه اسرائیل و حمله نظامی مستقیم سپاه پاسداران به سفارتخانه‌های تلاویو در کشورهای دیگر جهان شده بود، در تناقض کامل قرار دارد و نشان‌دهنده دودستگی میان اطرافیان خامنه‌ای است.

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، در مراسم روز قدس امروز گفت که رژیم صهیونیستی با تنفس مصنوعی زنده است و اسرائیل در اتاق مراقبت‌های ویژه سیاسی، امنیتی و روانی آمریکا در حال نفس کشیدن است. وی افزود هرگاه این دستگاه تنفس مصنوعی غرب از بینی رژیم صهیونیستی برداشته شود، او حیات نباتی پیدا می‌کند و فرو می‌ریزد که این لحظه نزدیک است و دور نیست.

یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی، در امور نظامی ادعا کرد با شکست راهبردی صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها، خاورمیانه جدید اسلامی با راهبرد جبهه مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی شکل گرفته است. این ادعایی تکراری است که منصوبان علی خامنه‌ای پیش از این هم بارها تکرارش کرده‌اند، اما نشانه‌ها و مدارک اثبات آن را ارائه نداده‌اند.

در راهپیمایی روز قدس امسال در تهران، مقام‌های گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در کشورهای عربی از جمله زیاد نخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، و ابوفدک المحمداوی، نایب‌رئیس حشدالشعبی عراق، حضور داشتند. آن‌ها از اتحاد جبهه‌های محور مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی و لزوم پاسخ‌گویی جمهوری اسلامی به حملات اسرائیل سخن گفتند.

گروهی از نیروهای بسیجی و روحانیون حاضر در این مراسم نیز با قرار دادن بشکه‌های نفت بر روی یکدیگر از کشورهای اسلامی خواستار تحریم نفتی دولت اسرائیل شدند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا