جدیدترین اخبارجهان

روسیه اشتباهات خود را از آغاز جنگ اوکراین تکرار می کند

اوکراین موفقیت اخیر خود را در از بین بردن تعداد زیادی از تانک ها و خودروهای زرهی روسی در نزدیکی آودیوکا ستود

روسیه اشتباهات خود را از آغاز جنگ اوکراین تکرار می کند

اوکراین موفقیت اخیر خود را در از بین بردن تعداد زیادی از تانک ها و خودروهای زرهی روسی در نزدیکی سنگر سابق اوکراینی آودیوکا ستوده، که نشان دهنده استراتژی روسیه است که همچنان بازتاب اشتباهاتیست که در هفته های ابتدایی جنگ برای مسکو هزینه گزافی را به همراه داشت. 

روسیه اشتباهات خود را از آغاز جنگ اوکراین تکرار می کند
روسیه اشتباهات خود را از آغاز جنگ اوکراین تکرار می کند

کی‌یف روز دوشنبه گفت که چتربازان تیپ ۲۵ هوابرد این کشور یک حمله بزرگ روسیه را در نزدیکی روستای توننکه متوقف کردند و چهار تانک و دو خودروی جنگی پیاده نظام را مستقیماً در غرب آودیوکا منهدم کردند. این تیپ در بیانیه ای جداگانه به سادگی گفت که یک ستون از تجهیزات دشمن را منهدم کرده است.

مؤسسه مطالعات جنگ (ISW)، یک اندیشکده آمریکایی که از نزدیک درگیری در اوکراین را دنبال می کند، حمله روسیه به اطراف توننکه را اولین حمله مکانیزه به اندازه گردان مسکو از زمان آغاز حمله کرملین به آودیوکا در اکتبر گذشته توصیف کرد. یک گردان تانک روسی معمولاً شامل بیش از ۳۰ وسیله نقلیه است.

ادعای تصرف آودیوکا در اواسط فوریه اولین پیروزی بزرگ روسیه از زمان سقوط باخموت در ماه مه ۲۰۲۳ و از دست دادن بسیاری از وسایل نقلیه در یک عقب نشینی به اشتباهات اولیه و تلفات زرهی بسیار بالا در مرحله اول تهاجم تمام عیار دو سال پیش است که مسکو متحمل شد. 

برایدن اسپورلینگ، رهبر ارشد تحقیقات دفاعی و امنیتی با شعبه اروپایی اندیشکده RAND، گفت میان این حمله روسیه در نزدیکی توننکه و حملات روسیه در اوایل جنگ، شباهت‌هایی وجود دارد.

او گفت تعجب آور است که ستون نظامی در توننکه بیشتر از یک جاده استفاده می کرد و به نظر نمی رسید که از زمین باز در هر دو طرف استفاده کند و نیروهای خود را گسترش دهد، اگرچه به نظر می رسد برخی از وسایل نقلیه سعی کردند پراکنده شوند.

روسیه اشتباهات خود را از آغاز جنگ اوکراین تکرار می کند
روسیه اشتباهات خود را از آغاز جنگ اوکراین تکرار می کند

وی افزود خدمه تانک روسی ممکن است نگران زمین گل آلود یا مین بوده باشند و گفت در هر صورت اینها تلفات قابل توجهی از تانک ها و خودروهای رزمی پیاده نظام بوده است.

سرگرد ویکتور ترگوبوف، روزنامه‌نگار و سردبیر اوکراینی که اکنون در ارتش اوکراین خدمت می‌کند، گفت نزدیک توننکه، ما تقریباً از روسیه همان اشتباهاتی را که در نزدیکی وولدار در سال قبل انجام داد، دیدیم.

وولدار، روستای کوچکی در جنوب اوکراین، در اوایل سال ۲۰۲۳ برای چندین هفته صحنه درگیری شدید بود. مقامات اوکراینی در آن زمان گفتند که این بزرگترین نبرد تانک های جنگ تا کنون بوده است.

تحلیلگران قبلاً گفته بودند که شکست‌های سازمانی و برنامه‌ریزی اولین حملات زرهی روسیه را در طول تهاجم اولیه‌اش در سال ۲۰۲۲ آزار می‌داد. گسستگی در زنجیره فرماندهی، آموزش ضعیف و تلفات اولیه سنگین باعث شد که تعداد کمی از سربازان روسی بتوانند نسل بعدی خدمه تانک را آموزش دهند.

روسیه از آن زمان زرادخانه تانک خود را به افزایش داده است. در ماه فوریه، موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک، یک اندیشکده مستقر در بریتانیا، تخمین زد که مسکو بیش از ۳۰۰۰ تانک را در دو سال جنگ از دست داده است بیش از کل ناوگان فعال قبل از جنگ. تلفات تانک روسیه توسط اوکراین حتی بیشتر از ۷۰۰۰ تانک برآورد شده است.

روسیه اشتباهات خود را از آغاز جنگ اوکراین تکرار می کند
روسیه اشتباهات خود را از آغاز جنگ اوکراین تکرار می کند

با این حال، مسکو صنعت عظیم دفاعی خود را در شرایط جنگی قرار داده است و به پر کردن ناوگان خود کمک می کند و در عین حال همچنان از نیروهای اوکراینی ضربات مستمر دریافت می کند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در اوایل سال جاری گفت که تولید داخلی تانک روسیه از فوریه ۲۰۲۲ تا کنون پنج برابر شده است. کرملین همچنین تانک های قدیمی را از انبار خارج کرده و وسایل نقلیه قدیمی را برای حمل و منفجر کردن مین ها در اطراف هدف تغییر کاربری داده است.

ترگوبوف، روزنامه نگار اوکراینی که سرباز شده است، گفت آنها می دانند که برتری مادی دارند و می توانند بی پروا باشند.

اسپورلینگ، تحلیلگر رند، افزود به نظر می‌رسد آن‌ها به تلفات پرسنل اهمیت چندانی نمی‌دهند و واحدهایی را به سمت خطوط اوکراین اعزام می‌کنند تا مدافعان را خسته کنند و نقاط ضعف را پیدا کنند.

تحلیلگران نظامی به طور کلی موافق هستند که روسیه در بیشتر موارد، برخی از تاکتیک های اولیه خود را مجددا ارزیابی کرده است. اسپورلینگ گفت، کرملین تهاجم خود را با آمادگی ناقص و با اعتماد به نفس بیش از حد آغاز کرد، زیرا خودروهای زرهی آن در کمین‌های اوکراینی گرفتار شدند، بدون اینکه پشتیبانی پیاده نظام کافی برای محافظت از آنها داشته باشد.

اسپورلینگ گفت روسیه اکنون پرسنل زیادی دارد و به حفظ تجهیزات خود و استفاده از تاکتیک های بسیار سنگین پیاده نظام روی آورده است. آنها سازگار شده اند و اکنون با برخی از نقاط قوت خود بازی می کنند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا