ایرانجدیدترین اخبارکانادا

ایران گفت اجازه نمی‌دهد عوامل خارجی به منافعش در مذاکرات لطمه بزند؛ لاوروف در مکالمه با همتای ایرانی‌اش بر موضع مسکو تاکید کرد

لاوروف در مکالمه با همتای ایرانی‌اش بر موضع مسکو تاکید کرد

ایران گفت اجازه نمی‌دهد عوامل خارجی به منافعش در مذاکرات لطمه بزند؛ لاوروف در مکالمه با همتای ایرانی‌اش بر موضع مسکو تاکید کرد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه به حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود گفت که احیای توافق هسته ای ایران باید به شرکتکنندگان اجازه همکاری بدون مانع در همه زمینه ها را بدون تبعیض بدهد. 

وزیر امور خارجه روسیه به توافقنامه ۲۰۱۵ استناد کرد و گفت «تاکید شد که در احیای برجام باید همه مشارکت‌کنندگان از حقوق برابر برخوردار باشند، تا برای توسعه همکاری‌ها در همه زمینه‌ها مانع و تبعیضی وجود نداشته باشد.»

این دو وزیر همچنین درباره سوریه و اوکراین گفتگو کردند.

ایران گفت اجازه نمی‌دهد عوامل خارجی به منافعش در مذاکرات لطمه بزند؛ لاوروف در مکالمه با همتای ایرانی‌اش بر موضع مسکو تاکید کرد
ایران گفت اجازه نمی‌دهد عوامل خارجی به منافعش در مذاکرات لطمه بزند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در این تماس به همتای روس خود گفت روابط ایران با هیچ کشوری از جمله روسیه نباید تحت تأثیر تحریم‌ها قرار بگیرد. امیرعبداللهیان گفت که لاوروف به او گفته است «مسکو از خواسته‌های منطقی تهران در مذاکرات هسته‌ای حمایت می‌کند.»

این در حالی‌ست که ساعاتی پیش وزیر خارجه ایران هشدار داده و گفته بود اجازه نمی دهد «عوامل خارجی» به منافعش در مذاکرات هسته‌ای لطمه بزند.

حسین امیرعبداللهیان گفته بود که تهران اجازه نخواهد داد «هیچ عنصر خارجی» مانع از پیگیری منافع ایران شود که به نظر می‌رسد پاسخی پنهان به اظهارات همتای روس خود در آخر هفته گذشته مبنی بر پیوند مذاکرات احیای برجام و تحریم‌های آمریکا علیه روسیه باشد.

حسین امیرعبداللهیان گفته بود «ضمن ایستادگی برای حفظ و رعایت خطوط قرمز خود اجازه نخواهیم داد هیچ عنصر خارجی در مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها، منافع ملی کشور را تحت تأثیر قرار دهد.»

اظهارات امیرعبداللهیان کمتر از دو روز پس از آن بیان شد که لاوروف خواستار تضمین‌های کتبی از واشینگتن شد مبنی بر اینکه تحریم‌هایی که اکنون علیه مسکو اعمال می‌شود، بر توانایی این کشور برای همکاری با ایران پس از توافق هسته‌ای یا برنامه جامع اقدام مشترک تأثیری نخواهد گذاشت.

لاوروف در پنجم مارس گفت «تمام مسائل به طور کلی مورد توافق است، اگرچه برخی از مسائل باقی مانده» «ما به تضمین نیاز داریم که این تحریم‌ها به هیچ وجه بر روابط تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری مندرج در برجام تأثیری به روابط مسکو و تهران نخواهد گذاشت.»

لاوروف گفت که از آمریکا در سطح وزیر خارجه درخواست کرده که اطمینان دهد حق مسکو برای «تجارت آزاد و تمام عیار، سرمایه گذاری اقتصادی، همکاری نظامی و فنی با ایران» مختل نخواهد شد. اما دیروز همتای آمریکایی او آنتونی بلینکن این درخواست را رد کرد و در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس گفت که تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه «ربطی» به توافق ایران ندارد. 

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در پاسخ به خواسته‌های روسیه، ملایم‌تر بود و تنها گفت که تهران باید به دنبال «راه‌های خلاقانه» برای تضمین احیای برجام باشد.

شمخانی امروز گفت «شرکت کنندگان در مذاکرات وین بر اساس منافع خود عمل می کنند و واکنش نشان می دهند و این قابل درک است.» «تعاملات ما…همچنین صرفا بر اساس منافع مردم ما هدایت می شود. ما در حال ارزیابی عناصر جدیدی هستیم که بر مذاکرات تاثیر می گذارد و بر این اساس برای جستجوی راه های خلاقانه برای تسریع راه حل عمل خواهیم کرد.»

در سال ۲۰۱۸ زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا بود، واشینگتن را از پیمان برجام خارج کرد و تحریم های اقتصادی علیه ایران را دوباره اعمال نمود. در پی این اقدام، ایران به تدریج فعالیت های هسته‌ای خود را در اواسط سال ۲۰۱۹ به سطوحی فراتر از آنچه در توافق تعیین شده بود، رساند.

تحریم های آمریکا فروش نفت ایران را بسیار دشوار کرد و در مقطعی صادرات نفت خام ایران را از نزدیک به ۲.۴ میلیون بشکه در روز به کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داد. از زمان انتخاب جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در نوامبر ۲۰۲۰، فروش نفت ایران کمی افزایش یافته است.

بر اساس گزارش‌ها، ایران در سه ماه گذشته به طور میانگین نزدیک به ۸۰۰,۰۰۰ بشکه در روز صادرات داشته است.

احیای توافق به شکل اولیه‌اش می‌تواند به طور واقعی بین ۱.۳ تا ۱.۴ میلیون بشکه در روز نفت خام_ایران را طی ۶ تا ۹ ماه پس از اجرای آن به عرضه جهانی اضافه کند، اگرچه جواد اوجی، وزیر نفت_ایران هفته گذشته گفت که تهران می‌تواند «طی ۱ تا ۲ ماه بعد از لغو تحریم‌ها به بالاترین ظرفیت صادرات نفت برسد.»

#توافق_هسته‌ای_ایران #برجام #احیای_برجام #مذاکرات_احیای_برجام #توافق_ایران #روسیه #دخالت‌های_روسیه #سرگئی_لاوروف #وزیر_خارجه_روسیه #حسین_امیرعبداللهیان #وزیر_خارجه_ایران #عمال_روسیه_در_ایران #ایران_مستعمره_روسیه #ایران_مستعمره_چین #جمهوری_اسلامی #مقامات_ایران #حکومت_جمهوری_اسلامی #منافع_روسیه_در_ایران

مذاکرات احیای برجام  تحریم‌های آمریکا علیه روسیه  مکالمه تلفنی ایران و روسیه نقش روسیه در برجام مذاکرات احیای برجام  مکالمه تلفنی ایران و روسیه   تحریم‌های آمریکا علیه روسیه مکالمه تلفنی ایران و روسیه  مذاکرات احیای برجام  تحریم‌های آمریکا علیه روسیه  مکالمه تلفنی ایران و روسیه  مکالمه تلفنی ایران و روسیه  نقش روسیه در برجام  نقش روسیه در برجام  نقش روسیه در برجام

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا