ایرانجدیدترین اخبار

انجمن خانواده‌های جانباختگان هواپیمای اوکراینی: صلاحیت دادگاه نمایشی را نپذیرفتیم و نخواهیم پذیرفت

در اعتراض به رای دادگاه هواپیمای اوکراینی در تهران، انجمن خانواده‌های جانباختگان هواپیمای اوکراینی ساقط شده در ایران بیانیه صادر کرد

انجمن خانواده‌های جانباختگان هواپیمای اوکراینی: صلاحیت دادگاه نمایشی را نپذیرفتیم و نخواهیم پذیرفت

انجمن خانواده‌های جانباختگان هواپیمای اوکراینی ساقط شده در ایران با صدور بیانیه‌ای نسبت به رای دادگاه پرونده سرنگونی این هواپیما در تهران اعتراض کرد.

انجمن خانواده‌های جانباختگان هواپیمای اوکراینی در این بیانیه، دادگاه جمهوری اسلامی را نمایشی خواند و نوشت: ۴۰ ماه پس از شلیک وحشیانه‌ی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پرواز PS752 جمهوری اسلامی حکم دادگاه نمایشی‌اش را در این باره صادر کرد. ما به هیچ عنوان صلاحیت این دادگاه را نپذیرفتیم و نخواهیم پذیرفت، چه برسد که بر حکم آن تن دهیم.

این انجمن همچنین کشورهای کانادا، اوکراین، بریتانیا و سوئد را در برابر این حکم مسئول دانست و نوشت «پرونده‌ی جنایت پرواز PS752 پرونده‌ای باز در پیشگاه مردم ایران است اما مسوولیت از شانه‌ی چهار دولت درگیر که شهروندان خود را از دست داده‌اند کم نخواهد شد». و در ادامه بیانیه از چهار دولت درگیر در این پرونده خواست:

۱. شکایت از جمهوری اسلامی در تاریخ مقرر یعنی ۲۸ ژوئن ۲۰۲۳ از سوی چهار کشور در دیوان بین‌المللی دادگستری به طور رسمی ثبت شود.
۲. چهار کشور متضرر از شکایت انجمن خانواده‌ها در دیوان بین‌المللی کیفری حمایت کنند.
۳. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی قرار بگیرد.
۴. پلیس فدرال کانادا برای بررسی جنایت PS752 پرونده‌ی جنایی باز کند.

انجمن خانواده‌های جانباختگان هواپیمای اوکراینی در ادامه نوشت: ما در دادخواهی خسته نخواهیم شد. جان‌های زیبایی از دست رفت، حقیقت نامعلوم ماند و عدالت اجرا نشد. در حکومتی که جوانان بی‌گناه در دادگاه‌های صحرایی به مرگ محکوم می‌شوند اجرای عدالت درباره‌ی قتلی عمدی و وحشیانه این‌گونه است. ما تا روشن شدن حقیقت و اجرای عدالت ادامه خواهیم داد و هرگز نه فراموش می‌کنیم و نه می‌بخشیم.

در حالی که کشورهای کانادا، اوکراین، بریتانیا و سوئد مهرماه سال گذشته همزمان با هزارمین روز سرنگونی این هواپیما اعلام کردند که در کنار خانواده‌های داغدار می‌ایستند و درخواستشان از ایران را برای “عمل کردن به تعهدات بین‌المللی خود و تضمین شفافیت و عدالت” تکرار می‌کنند، قوه قضائیه جمهوری اسلامی در دادگاهی نمایشی که صلاحیت نداشت این پرونده را بررسی کرد و بجای فرماندهان و متهمین اصلی جنایت، برای ده متهم بدون احراز هویت، به شرح زیر رای صادر کرد.

بر اساس رای صادره از سوی دادگاه، متهم ردیف اول پرونده به اتهام مباشرت در قتل شبه عمد سرنشینان هواپیمای اوکراینی به تحمل سه سال حبس تعزیری و به دلیل لغو دستور ابلاغی و با توجه به گستردگی آثار و تبعات این اقدام به حداکثر مجازات ۱۰ سال حبس تعزیری نیز محکوم کرده است.

بر این اساس مجموع حکم حبس صادر شده در مورد متهم ردیف اول، فرمانده سامانه دفاعی تور ام یک، ۱۳ سال حبس تعزیری می‌باشد که اشد مجازات (۱۰ سال حبس) با احتساب ایام بازداشت قبلی قابل اجرا خواهد بود. متهم ردیف اول علاوه بر حبس به پرداخت دیه در حق اولیای دمی که مطالبه دیه داشته‌اند نیز محکوم و دادگاه برای این متهم مجازات تکمیلی نیز در نظر گرفته است.

همچنین دادگاه بنابر بر اتهامات مندرج در دادنامه و اشتباهات و قصور رقم خورده از سوی سایر متهمین این پرونده، متهمان ردیف دوم و سوم، پرسنل سامانه دفاعی تور ام یک را به یک سال حبس

متهم ردیف چهارم (مسئول میز سامانه‌های دفاعی تور ام یک) را به سه سال حبس 

متهم ردیف پنجم (مسئول پست فرماندهی سامانه دفاعی تور ام یک) را به سه سال حبس

متهم ردیف ششم پرونده (فرمانده وقت پایگاه پنجم پدافند هوایی تهران) را به دو سال حبس

متهم ردیف هفتم پرونده (افسر شیفت مرکز کنترل عملیات منطقه‌ای تهران)  را به دو سال حبس 

متهم ردیف هشتم (فرمانده وقت مرکز کنترل عملیات منطقه‌ای تهران) را به تحمل یک سال و نیم حبس

متهم ردیف نهم (فرمانده وقت منطقه پدافند هوایی تهران) را به تحمل یک سال حبس

و متهم ردیف دهم (فرمانده وقت پدافند هوایی نیروی هوا و فضای سپاه) را به تحمل یک سال حبس محکوم کرده است.

دادگاه در خصوص متهمان ردیف دوم الی دهم علاوه بر مجازات‌های تعیینی، مجازات تتمیمی و تکمیلی نیز در نظر گرفته است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا