ایرانجدیدترین اخبار

عقب نشینی حکومت از تعطیلی پارک‌ها در روز سیزده‌بدر

از درگیری مردم با نیروهای آزارگر و حکومتی در تعطیلات نوروز امسال که با ماه رمضان همزمان شده، تصاویر زیادی منتشر شده است

عقب نشینی حکومت از تعطیلی پارک‌ها در روز سیزده‌بدر

پس از انتشار خبر تعطیلی تمامی پارک‌ها، بوستان‌ها و تفرجگاه‌های ایران در روز ۱۳ فروردین، که بسیاری از رسانه‌های دولتی و حکومتی آن را از وزارت کشور نقل کرده بودند، احمد وحیدی، وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی این گزارش را تکذیب کرد. او در توییتر اعلام کرد که هیچ تصمیمی برای تعطیلی اماکن تفریحی در آن روز اتخاذ نشده است.

عقب نشینی حکومت از تعطیلی پارک‌ها در روز سیزده‌بدر
عقب نشینی حکومت از تعطیلی پارک‌ها در روز سیزده‌بدر

وحیدی مدعی شد مردم فهیم ایران همیشه حرمت ماه مبارک رمضان را حفظ کردند. نوروز و سنت اسلامی یک پیوند دیرینه دارد. در وزارتخانه هیچ تصمیمی برای تعطیلی گرفته نشده است. مواظب توطئه دشمنان باشیم.

این مقام امنیتی و نظامی خبر تعطیلی پارک‌ها و تفرجگاه‌ها را به عنوان توطئه دشمنان معرفی کرد. ابتدا خبرگزاری صداوسیما از تصمیم وزارت کشور برای تعطیلی همه پارک‌ها و تفرجگاه‌های ایران در روز ۱۳ فروردین اطلاع داد. همچنین، خبرگزاری ایرنا، وابسته به دولت، از صبح شنبه یازدهم فروردین و با نقل از استانداری‌ها و فرمانداری‌های مناطق مختلف ایران، خبر تعطیلی اماکن تفریحی را در روز سیزدهم فروردین منتشر کرد.

بر اساس رسوم و سنت‌های باستانی، ایرانیان هر سال در روز سیزدهم فروردین، که آخرین روز تعطیلات نوروزی و روز طبیعت نامیده می‌شود، مراسم سیزده‌بدر را در طبیعت برگزار می‌کنند. در این مراسم، با رقص و پایکوبی و روشن کردن آتش، همراه با اجرای رسم‌هایی از جمله گره زدن سبزه به نیت رسیدن به آرزوها، ایرانیان این مراسم ملی را جشن می‌گیرند.

عقب نشینی حکومت از تعطیلی پارک‌ها در روز سیزده‌بدر
عقب نشینی حکومت از تعطیلی پارک‌ها در روز سیزده‌بدر

در سال ۱۴۰۳، تداخل روز طبیعت با ۲۱ ماه رمضان، که یادآور کشته شدن علی ابن ابی‌طالب، امام اول شیعیان است، مشکلات بزرگی را برای مقام‌های برجسته نظام جمهوری اسلامی ایجاد کرد. انتشار تصاویر رقص و پایکوبی توسط ایرانیان در این روز می‌تواند تفاوت اعتقادی و سبک زندگی مردم با سران نظام جمهوری اسلامی را بیشتر به نمایش بگذارد. به‌طور موازی، حضور نیروهای نظامی و امنیتی در پارک‌ها و بوستان‌های ایران با هدف ممانعت از ورود مردم می‌تواند بازگشت اعتراضات خیابانی و درگیری‌های فیزیکی شدید را فراهم آورد.

در روزهای اخیر، ویدیوهای متعددی از درگیری مردم با نیروهای حکومتی و آمران به‌معروف در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، که نشان می‌دهد افرادی که به مراسم مذهبی و رویدادهای مذهبی اعتقادی ندارند و با حجاب اجباری مخالفت می‌کنند، در برابر آزارگری‌های ماموران امنیتی و بسیجیان ایستاده‌اند. این موضوع باعث نگرانی شدید جمهوری اسلامی از تشدید این وضعیت و احتمال آغاز خیزش‌های جدیدی در سراسر کشور شده است. به همین دلیل تصمیم اولیه برای تعطیلی تمامی پارک‌ها و بوستان‌ها لغو شده و تعطیلی برخی از این اماکن که مدیریت آنها بر عهده شهرداری‌ها یا نهادهای دولتی است، در این روز ادامه دارد، تا مردم به خارج از شهرها بروند و در مناطق طبیعی خارج از شهرها به دور هم جمع شوند.

عقب نشینی حکومت از تعطیلی پارک‌ها در روز سیزده‌بدر
عقب نشینی حکومت از تعطیلی پارک‌ها در روز سیزده‌بدر

لطف‌الله دژکام، امام جمعه تندرو شیراز و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان فارس، در خطبه‌های نماز جمعه این شهر، با توجه به هم‌زمانی روز سیزده‌بدر با سالروز شهادت امام اول شیعیان، از مردم ایران خواسته است که حرمت این روز را نگه دارند. او گفت که مردم باید روزی مانند عید فطر در آخرین روز ماه رمضان را برای تفریح و تفرج انتخاب کنند.

امام جمعه شیراز با بیان این جمله که فکر کنید پدرتان را از دست داده‌اید و به تفرج نروید، افزود اگر کسی اهل مرام باشد، می‌داند که روز ۲۱ ماه رمضان روز تفریح و تفرج نیست. البته فرصت جبران هم هست و حدود یک هفته بعد و هفت یا هشت روز دیگر تعطیلات عید فطر است. ما با تفرج، اگر در آن گناه نشود مخالف نیستیم، اما ایام شهادت حضرت علی روز تفرج و تفریح نیست. آن‌هایی که مسئول‌اند، برنامه‌ریزی مناسب داشته باشند و این را مدنظر قرار دهند که هتک حرمت به وجود مقدس امیرالمومنین در هیچ فضایی انجام نشود.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا