ایرانجدیدترین اخبار

انقلاب مردم ایران با اعتراضات و اعتصابات سراسری گسترده به پیروزی می‌رسد

اعتراضات در ایران به انقلاب و پیروزی تبدیل می‌شوند

انقلاب مردم ایران با اعتراضات و اعتصابات سراسری گسترده به پیروزی می‌رسد

مردم معترض ایران با جنبش زن، زندگی، آزادی و در آستانه سالگرد قتل مهسا امینی آماده رویارویی مجدد با جمهوری اسلامی هستند و رژیم ایران، میلیونها مردم معترض در سراسر ایران را اغتشاشگرانی می‌خواند که با حمایت غرب برای بی ثبات کردن ایران در حال توطئه هستند.

انقلاب مردم ایران با اعتراضات و اعتصابات سراسری گسترده به پیروزی می‌رسد
انقلاب مردم ایران با اعتراضات و اعتصابات سراسری گسترده به پیروزی می‌رسد

جمهوری اسلامی در ادامه سرکوب‌ها با اتهامات واهی اقدام علیه امنیت ملی، مردم معترض و خانواده‌های داغدار و دادخواه را بازداشت و زندانی و دانشجویان و اساتید را از ورود به دانشگاه منع می‌کند تا بتواند اهداف خود را پیش ببرد.

رژیم ایران مدعیست که این هدف واقعی آنهاست.

در مقابل، مردم معترض می‌گویند که این اعتراضات بیانگر اراده و صدای واقعی ملت ایران است که از سرکوب ناعادلانه زنان و دختران توسط «پلیس امنیت اخلاق» و اقتصاد فاسد و منحرف ناشی از کارهای حکومت خسته شده‌اند.

 آیا دور جدید اعتراضات می تواند، این بار، منجر به انقلاب و تغییر رژیم شود، همانطور که در سال ۲۰۱۰ در تونس و در سال ۲۰۱۱ در مصر اتفاق افتاد.

رهبری درست و دقیق میان هر دو طرف بسیار تعیین کننده است و اقدامات آنها می‌تواند به یک نتیجه انقلابی منجر شود.

در حالیکه رژیم ایران از حمایت نیروهای منفور سپاهی و بسیجی که جنایات بسیاری در یکسال اخیر مرتکب شده‌اند بهره می‌برد، بسیارزی از نیروهای سپاه و بسیج ریزش کرده‌اند و بسیاری دیگر نیز از درون نظام و در حمایت از مردم ضمن انتقاد از جمهوری اسلامی در کنار مردم و صف معترضین قرار گرفته‌اند.

معترضان عمدتاً زنان و دختران جوان هستند، آنها در استفاده از رسانه‌های اجتماعی بسیار شجاع و خلاق بوده‌اند و همدردی گسترده‌ای را در جامعه برانگیخته‌اند.

با نزدیک شدن به دور جدید اعتراضات، جمهوری اسلامی در تلاش برای سرکوب مردم بسیار فعال بوده، اما شگفت‌انگیزتر اینکه رژیم با اعمال قوانین سختگیرانه‌تر حجاب اجباری، به همان اندازه به تعداد معترضان افزوده است.

در حال حاضر روابط بین خامنه‌ای و نیروهای مسلح قوی است و به دلایل منافع اقتصادی، نظامیان از رهبری علی خامنه‌ای حمایت می‌کنند، اما ممکن است یک اقدام تکان دهنده، رهبران نظامی رژیم را مبنی بر اینکه رژیم دیگر در راستای منافع ملت حکومت نمی‌کند، داستان را طور دیگری رقم بزند؛ مانند افشای ناگهانی فساد در مقیاسی کاملاً غیرمنتظره یا مرگ خامنه‌ای بدون جانشین مشخص.

هر گونه رویداد یا اقدامی که اعتماد نیروهای مسلح به رهبری موجود را تضغیف کند و آنها را به این باور برساند که حفاظت از رژیم دیگر نه به نفع خودشان است و نه به نفع ملت، می‌تواند راه را برای ظهور یک رهبر جدید با دیدگاهی متفاوت باز کند. این می تواند از داخل مجلس یا ساختار حکومت یا شاید فردی از بیرون باشد که در راس حمایت مردم قرار می‌گیرد.

دومین نقطه قوت این است که رژیم چگونه انتخابات مجلس آتی در مارس ۲۰۲۴ را مدیریت می کند، علیرغم قدرت خامنه‌ای، جمهوری اسلامی همیشه توانسته از طریق انتخابات خود درگیری های سیاسی را مدیریت و کم کند، حامیان انتخابات مجلس پیش رو آزمونی سرنوشت سازی را دارند.

سومین عامل مهم این است که آیا اعتراضات می‌توانند دامنه خود را گسترش دهند و جایگزین مناسبی برای بعد از رژیم کنونی ارائه دهد، در حالی که پیش گام این اعتراضات به جوانان ایرانی کشیده شده، کشور دیگر مانند گذشته جوان نیست. در نتیجه، گروه جوانان بیست و چند ساله‌ به طور قابل ملاحظه‌ای کوچکتر از همگروه‌های بزرگترشان است که بین سی تا چهل و پنج سال سن دارند، این گروه بزرگتر که نگران شغل، خانواده و آینده خود هستند باید متقاعد شوند که در اعتراضات نقش داشته باشند. 

انقلاب مردم ایران با اعتراضات و اعتصابات سراسری گسترده به پیروزی می‌رسد
انقلاب مردم ایران با اعتراضات و اعتصابات سراسری گسترده به پیروزی می‌رسد

حتی در تبعید یا زندان، رهبرانی مانند ولادیمیر لنین، فیدل کاسترو، نلسون ماندلا، به عنوان قهرمانان فداکار تغییر شناخته شدند که با نوشته‌ها، سخنرانی‌ها و فداکاری‌های خود را به عنوان رهبران ملی تثبیت کردند.

هیچ رهبر مشابهی در تونس و مصر وجود نداشت، اما سازمان‌های مستقر این نقش را بر عهده گرفتند.

برای جلب نظر اکثریت ایرانیان، تظاهرات باید رهبر یا سازمانی داشته باشد که مردم به آن اعتماد کنند سازمانی که جایگزینی جذاب برای رهبری فعلی ارائه دهد.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by TehrantoNews (@tehranto24)

در نهایت، باید دید که آیا رژیم تصمیمات شکست خورده می‌گیرد یا خیر، ممکن است لایحه جدید در مورد اجرای حجاب اجباری قبل از تصویب کمرنگ شود و به گونه ای اجرا نشود که مردم عادی را به چالش بکشد. اما، اگر رژیم حماقت خود را در به اجرا درآوردن چنین قانونی نشان دهد، ممکن است ایرانی‌های بیشتری را به سمت مخالفان خود سوق دهد.

نارضایتی های اقتصادی عامل دیگری است که سوخت اعتراضات را فراهم کرده و انقلاب‌ها، طبیعتاً غیرقابل پیش‌بینی هستند، اگر در ایران امروز انقلابی به پا شود، به این دلیل است که رژیم ارتش را از خود دور و مردم را با خود دشمن کرده است.

 رویدادهای چند ماه آینده وسعت اعتراضات سالگرد مهسا، خشونت سیاست‌های جدید حجاب اجباری رژیم و نمایش نامزدهای انتخابات مجلس همگی نحوه برخورد رژیم با این مسائل را نشان می دهد که آیا کشور به سمت رویارویی و بی ثباتی بیشتر پیش می رود یا خیر؟

سرنگونی جمهوری اسلامی سالگرد مهسا سرنگونی جمهوری اسلامی سالگرد مهسا سرنگونی جمهوری اسلامی سالگرد مهسا سرنگونی جمهوری اسلامی

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا