انتاریوجدیدترین اخبارکانادا

هیئت املاک و مستغلات گفت فروش خانه در تورنتو در ماه آگوست کاهش داشت

فروش خانه در تورنتو ۳۴ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته اما نسبت به جولای ۱۵ افزایش داشته است

هیئت املاک و مستغلات گفت فروش خانه در تورنتو در ماه آگوست کاهش داشت

هیئت املاک و مستغلات منطقه تورنتو می گوید فروش آگوست ۳۴ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته اما تقریبا ۱۵ درصد نسبت به جولای افزایش پیدا کرده است زیرا خریداران برای استفاده از فرصت کاهش قیمت‌ها نسبت به سطح بالای قیمت در زمستان به بازار بازگشته اند.

هیئت املاک و مستغلات منطقه تورنتو روز جمعه گفت که فروش واحدهای مسکونی در آگوست سال جاری به ۵،۶۲۷ واحد در مقایسه با ۸۵۴۹ واحد در آگوست سال گذشته و ۴،۹۰۰ واحد در جولای ۲۰۲۲ رسید.

کاهش سالیانه ۳۴ درصدی اگرچه در مقایسه به نرخ کاهش در چهارماه گذشته کمتر است اما در شرایطی اتفاق می‌افتد که بازار املاک منطقه به میزان قابل توجهی نسبت به شرایط داغی که در ابتدی سال مشاهده شد آرام تر شده است.

بالا رفتن نرخ بهره و نرخ وام مسکن در طول ماه های اخیر باعث مهار رشد فروش شد، به تدریج قیمتها را تحت تاثیر قرار داد، به رقابت های پیشنهاد قیمت پایان داد و خریداران بالقوه را تشویق کرد که دست نگه دارند و منتظر کاهش بیشتر قیمتها باشند.

خریداران بالقوه که در هفته‌های اخیر وارد بازار شدند متوجه شدند که قیمت‌ها از آنچه در ماه های سرد زمستانی مشاهده می شد کمتر شده است، اما با این وجود هنوز از قیمت های یک سال پیش و حتی یک ماه پیش بالاتر است.

شاخص قیمت مسکن بر مبنای سالیانه ۸.۹ درصد افزایش یافته و میانگین قیمت فروش برای مجموع همه انواع خانه ها با ۰.۹ درصد افزایش به ۱،۰۷۹،۵۰۰ دلار رسید. با این حال رقم این شاخص نسبت به جولای کمتر بود.

میانگین قیمت فروش براساس تصحیح فصلی با حدود ۲ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۱,۱۳۰,۴۶۳ دلار رسید، اما نسبت به بالاترین میانگین قیمت ۱,۲۸۵,۱۲۹ دلار که ۱۲ ماه پیش ثبت شد در حدود ۱۲ درصد کاهش داشته است.

هیئت املاک و مستغلات منطقه تورنتو (TRREB) گفت که رشد ماهانه متوسط قیمت با توجه به افت شاخص قیمت مسکن، نشان می دهد که سهم انواع خانه های گران قیمت از کل فروش آگوست بیشتر بوده است.

آگهی های عرضه مسکن در ماه گذشته به ۱۰،۵۳۷ واحد رسید که در مقایسه با ۱۰،۶۱۵ واحد در آگوست سال گذشته کمتر از ۱ درصد کاهش یافته است.

هیئت املاک و مستغلات منطقه تورنتو همچنین بر اساس گزارش ماهانه خود خواهان تغییر سیاست ها شد.

هیئت املاک و مستغلات منطقه تورنتو از دفتر مدیر کل مؤسسات مالی خواست تست استرس را برای دارندگان فعلی وام مسکن که می خواهند بهترین نرخ ممکن را در زمان تمدید به دست آورند حذف کند تا آنها مجبور نباشند به خاطر اجتناب از تست استرس وام مسکن با وام دهنده قبلی خود بمانند.

براساس تست استرس وام مسکن نرخ واجد شرایط بودن برای وام مسکن بدون بیمه در حدود دو درصد بالاتر از نرخ قرارداد یا ۵.۲۵ درصد (هرکدام که بیشتر باشد) تعیین می شود.

کوین کریگر (Kevin Crigger) رئیس هیئت املاک و مستغلات منطقه ای تورنتو در بیانیه ای گفت «دولت فدرال می تواند با حذف تست استرس برای صاحب خانه های فعلی که می خواهد وام مسکن فعلی خود را به وام دهنده جدید تغییر دهند قدرت خرید بالاتری برای تهیه مسکن فراهم کند و امکان رقابت بیشتر در بازار وام مسکن را فراهم کند.»

«علاوه بر این، فراهم کردن امکان دوره‌های استهلاک طولانی‌تر برای تمدید وام مسکن در محیط تورمی فعلی که هزینه‌های روزمره به طور چشمگیری افزایش یافته است به صاحب خانه‌های فعلی کمک می‌کند.»

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا