جدیدترین اخبارجهاندولت فدرالکانادا

ترودو: دولت به دنبال راه هایی برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی است

چهار سال از سرنگونی پرواز PS752 توسط سپاه پاسداران و کشته شدن ۱۷۶ نفر از جمله کانادایی ها می گذرد

ترودو: دولت به دنبال راه هایی برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی است

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا روز دوشنبه در مراسم بزرگداشت قربانیان پرواز PS752 که اندکی پس از برخاستن از تهران در ۸ ژانویه ۲۰۲۰ توسط سپاه پاسداران سرنگون شد و همه ۱۷۶ سرنشین هواپیما از جمله ۵۵ شهروند کانادایی و ۳۰ ساکن دائمی آن کشته شدند، اظهار داشت خانواده‌های قربانیان سال‌هاست که از دولت می‌خواهند سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

"<yoastmark

دولت فدرال در واکنش به اقدامات سپاه پاسداران اقداماتی انجام داده است.

این کشور از قانون مهاجرت و حمایت از پناهندگان برای جلوگیری از ورود اعضای بلندپایه رژیم ایران به کانادا استفاده کرده است. در نتیجه، آژانس خدمات مرزی کانادا ورود ده ها مقام ارشد جمهوری اسلامی را ممنوع کرده و در حال تحقیق درباره حدود ۱۰۰ نفر با وضعیت در کانادا برای ارتباط احتمالی با تهران است.

اما ترودو روز دوشنبه پیشنهاد کرد که دولت او در حال بررسی گزینه های بیشتر است. او گفت ما می دانیم که کارهای بیشتری برای پاسخگویی به رژیم وجود دارد و به کار خود ادامه خواهیم داد، از جمله به جستجوی راه هایی برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی ادامه خواهیم داد.

دولت لیبرال سال‌ها در برابر درخواست‌های محافظه‌کاران اپوزیسیون و خانواده‌های قربانیان PS752 برای معرفی کامل سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی مقاومت کرده است. این سازمان استدلال کرده است که چنین فهرستی یک رویکرد نیروی بی‌پرده خواهد بود که می‌تواند بر افراد سطح پایینی که مجبور به خدمت در نیروی شبه‌نظامی هستند تأثیر بگذارد.

سیا می گوید سربازان وظیفه بیش از ۵۰ درصد سپاه پاسداران را تشکیل می دهند. اظهارات ترودو پس از آن مطرح شد که دومینیک لبلان، وزیر امنیت عمومی نیز هفته گذشته از رد نامگذاری تروریستی سپاه پاسداران خودداری کرد.

"<yoastmark

لبلانک روز جمعه در پاسخ به سوالی درباره سپاه پاسداران به خبرنگاران گفت دولت ما همیشه به دنبال اقداماتی برای تقویت امنیت ملی و پاسخگویی سازمان های تروریستی است.

لبلانک گفت: از آژانس‌های امنیت ملی خواسته‌ام که توصیه‌های خود را به دولت در مورد فهرست‌های احتمالی آینده به‌روزرسانی کنند و زمانی که در مورد تغییر وضعیت خاصی حرف‌های بیشتری برای گفتن داشته باشیم، در آن مرحله چیزی برای گفتن خواهیم داشت.

مراسم روز دوشنبه در ریچموند هیل چهارمین سال از فاجعه PS752 را گرامی داشتند. در این مراسم علاوه بر نخست وزیر، ملانی جولی، وزیر امور خارجه، کریستیا فریلند، وزیر دارایی، پابلو رودریگز وزیر حمل و نقل و ملیسا لانستمن، معاون محافظه کار، حضور داشتند.

لانتسمن در سخنانی پس از ترودو، درخواست حزبش مبنی بر شناسایی سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی را تکرار کرد.

او گفت این اقدام شیطانی قتل بر حقیقتی تاکید کرد که کشور ما از مدتها قبل می دانسته است سپاه پاسداران یک گروه تروریستی است. 

این مراسم شامل یک دقیقه سکوت و نمایش مستند کوتاهی درباره قربانیان این حادثه بود.

در حالیکه عکس قربانیان روی یک صفحه نمایش بزرگ نشان داده می‌شد، خانواده آنها، نام و سن آنها را با صدای بلند می‌خواندند.

"<yoastmark

کانادا و دیگران علیه جمهوری اسلامی به آژانس سازمان ملل متحد شکایت می کنند.

دولت‌های کانادا، اوکراین، سوئد و بریتانیا روز دوشنبه در شورای سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) رسیدگی به اختلافات علیه ایران را آغاز کردند.

کانادا و شرکای بین‌المللی آن از شورای ایکائو می‌خواهند که حکم دهد ایران تعهدات خود را تحت کنوانسیون شیکاگو نقض کرده است.

بیانیه مشترک دولتها می‌گوید:

«جمهوری اسلامی با وجود تلاش‌های متعدد ما برای مذاکره درباره این موضوع، از قبول مسئولیت کامل قانونی برای سرنگونی پرواز PS752 خودداری کرده است. آغاز این روند امروز نشان دهنده تعهد ما به خانواده هایی است که شایسته عدالت هستند.»

دولت ها از شورای ایکائو می خواهند که به دولت جمهوری اسلامی دستور دهد تا مسئولیت کامل اقدامات خود را بپذیرد، از خانواده قربانیان عذرخواهی کند و غرامت بپردازد. ترودو در مراسم روز دوشنبه گفت رژیم ایران باید پاسخگو باشد.

دولت جمهوری اسلامی در گزارشی در سال ۲۰۲۱ مدعی شد که هواپیمای مسافربری پس از شناسایی نادرست توسط یک واحد پدافند هوایی به‌عنوان هدف متخاصم تصادفاً سرنگون شد نتیجه‌ای که مقامات ایمنی کانادا می‌گویند جمهوری اسلامی نتوانسته است با شواهدی از آن پشتیبانی کند.

جمهوری اسلامی متعهد شد به هر خانواده ای که یک نفر را در هواپیما از دست می دهد ۱۵۰ هزار دلار بپردازد، اما کانادا این پیشنهاد را رد کرد و استدلال کرد که غرامت نباید توسط جمهوری اسلامی به طور یکجانبه تعیین شود.

کوروش دوست‌شناس، سخنگوی انجمن خانواده‌های قربانیان پرواز PS752، گفت که ارجاع این پرونده به ایکائو تحول مهمی است. وی در مراسم روز دوشنبه گفت غرامت مالی هرگز هدف اصلی ما نبوده و نیست. ما به دنبال حقیقت، پاسخگویی و عدالت هستیم.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا