جدیدترین اخبارجهان

حمله هوایی ایالات متحده درخواست ها در عراق برای اخراج نیروهای ائتلاف را افزایش داد

واشنگتن و بغداد در مورد نحوه برخورد با شبه نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی که با داعش و همچنین آمریکایی ها میجنگند با دوراهی روبرو هستند

حمله هوایی ایالات متحده درخواست ها در عراق برای اخراج نیروهای ائتلاف را افزایش داد

حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا که منجر به کشته شدن یک فرمانده شبه نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی در عراق شد، خطر تیرگی بیشتر روابط با بغداد و تشدید فشارهای مردمی و سیاسی بر دولت عراق برای اخراج ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده برای کمک به مبارزه با داعش در این کشور را به همراه دارد.

حمله هوایی ایالات متحده درخواست ها در عراق برای اخراج نیروهای ائتلاف را افزایش داد
حمله هوایی ایالات متحده درخواست ها در عراق برای اخراج نیروهای ائتلاف را افزایش داد

حمله روز چهارشنبه در پایتخت عراق یکی از فرماندهان شبه نظامیان کتائب حزب الله را که به گفته پنتاگون مسئول مستقیم طراحی و مشارکت در حملات به نیروهای آمریکایی در منطقه بود، کشته شد. ایالات متحده گفته است که شبه نظامیان را در پشت حمله پهپادی در ۲۸ ژانویه در اردن که منجر به کشته شدن سه نظامی آمریکایی شد، مشکوک است.

به گفته سخنگوی وی، محمد السودانی، نخست وزیر عراق روز پنجشنبه آمریکا را به نقض حاکمیت کشورش متهم کرد و گفت که این حمله بغداد را وادار می کند تا ماموریت ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا را پایان دهد.

ماه‌ها گسترش درگیری‌ها بین ایالات متحده و شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در این کشور، فشار هم از سوی عراقی‌های عادی و هم از سوی جناح‌های سیاسی وفادار به جمهوری اسلامی بر نخست‌وزیر برای تسریع خروج آمریکا را افزایش داده است.

تقریباً ۲۵۰۰ نیروی آمریکایی در عراق مستقر هستند و به نیروهای محلی برای جلوگیری از ظهور مجدد داعش کمک می کنند. واشنگتن و بغداد ماه گذشته مذاکرات رسمی را با هدف فروپاشی ائتلاف آغاز کردند، اما هیچ جدول زمانی برای تکمیل آنها تعیین نشده است. حتی در صورت پایان یافتن ائتلاف، نیروهای آمریکایی ممکن است به عنوان بخشی از یک توافق دوجانبه جدید بمانند.

اگر ایالات متحده مجبور به ترک شود یا حضور خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، می تواند نفوذ خود را در منطقه کاهش دهد، موفقیت های گذشته در شکست داعش را تضعیف کند و خطر برهم زدن تعادل منطقه ای شکننده بین قدرت های رقیب، از جمهوری اسلامی گرفته تا روسیه، ترکیه را به خطر بیندازد. یا عربستان سعودی.

از آنجایی که ایالات متحده در تلاش برای جلوگیری از حملات بیشتر به سربازان آمریکایی با شبه نظامیان تحت حمایت تهران در خاورمیانه مقابله می کند، چالش پیش روی واشنگتن این است که این کار را بدون ایجاد هرج و مرج بیشتر در منطقه ای که در حال حاضر ناآرام است انجام دهد. به این دلیل که شبه نظامیانی که در عراق هدف قرار داده است، نه تنها از سوی تهران حمایت می شوند، بلکه بخشی از تشکیلات امنیتی در عراق نیز هستند.

حمله هوایی ایالات متحده درخواست ها در عراق برای اخراج نیروهای ائتلاف را افزایش داد
حمله هوایی ایالات متحده درخواست ها در عراق برای اخراج نیروهای ائتلاف را افزایش داد

سودانی قبلاً خواستار خروج نیروهای تحت رهبری آمریکا شده بود، اما ضرب الاجلی برای خروج ائتلافی که در سال ۲۰۱۴ برای حمایت از نیروهای عراقی برای بازپس گیری کنترل کشور از شبه نظامیان داعش تشکیل شد، تعیین نکرده است. در مصاحبه ای با وال استریت ژورنال در ژانویه، او در را بر روی نقش نیروهای آمریکایی که به نیروهای عراقی توصیه می کردند در کشور تحت یک روابط دوجانبه جدید بمانند، نبست.

انیسه بصیری تبریزی، کارشناس مستقر در ابوظبی در امور عراق و ایران با کنترل ریسک، یک شرکت مشاوره، گفت که حملات اخیر می تواند فشار سیاسی بر سودانی را برای تعیین جدول زمانی مشخص برای عقب نشینی افزایش دهد.

او گفت این حملات از سوی بازیگران سیاسی در سراسر دولت فدرال عراق، از جمله سودانی، به عنوان نشان‌دهنده این است که حضور آمریکا در عراق، کشور را بی‌ثبات می‌کند و شانس کشاندن عراق به یک رویارویی منطقه‌ای و کشاندن آن به جنگ را افزایش می‌دهد. مقامات آمریکایی گفتند که ایالات متحده بلافاصله پس از حمله به این فرمانده به عراق اطلاع داده است.

یک مقام آمریکایی گفت ما هیچ نوع پیش اخطار رسمی با جزئیات خاص برای امنیت عملیاتی ارائه نمی دهیم. ما کاملاً به حاکمیت عراق احترام می‌گذاریم و به صراحت اعلام کرده‌ایم که اگر حملاتی علیه پرسنل آمریکایی از این گروه‌های مستقر در عراق صورت نگیرد، دلیلی برای حمله وجود نخواهد داشت.

مقامات آمریکایی گفتند که اهداف با دقت انتخاب شده اند تا از تلفات غیرنظامی جلوگیری شود و این مقامات خاطرنشان کردند که خود دولت عراق گروه های مورد حمایت جمهوری اسلامی را به دلیل حملات آنها به نیروهای آمریکایی در منطقه محکوم کرده است.

این مقام گفت ما قویاً از دولت عراق می‌خواهیم تا علیه این گروه‌ها که حاکمیت کشور را تضعیف می‌کنند و عراق را وارد درگیری خشونت‌آمیز می‌کنند، اقدام کند. واشنگتن با حمله به شبه نظامیان در عراق و سوریه، به دنبال منصرف کردن حملات بیشتر به سربازان خود است. اما مشخص نیست که آیا می توان شبه نظامیان را محدود کرد. شبه‌نظامیان عراقی روز چهارشنبه با پرتاب یک پهپاد به پایگاه نظامی مستقر نیروهای آمریکایی در شرق سوریه پاسخ دادند.

تبریزی گفت بعید است که گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در عراق با حملات آمریکا منصرف شوند. حملات ایالات متحده به خاک عراق، به ویژه بغداد، آسیب پذیری کلیدی دولت عراق را آشکار کرده است اتکای نسبی آن به شبه نظامیانی که بخشی از دستگاه امنیتی کشور هستند که برای مبارزه با داعش پرداخت می شوند، اما در عین حال بر علیه حامیان آمریکایی بغداد حمله می کنند.

حمله هوایی ایالات متحده درخواست ها در عراق برای اخراج نیروهای ائتلاف را افزایش داد
حمله هوایی ایالات متحده درخواست ها در عراق برای اخراج نیروهای ائتلاف را افزایش داد

سخنگوی سودانی روز پنجشنبه گفت نیروهای آمریکایی یک عملیات ترور واضح را با انجام یک حمله هوایی در میان یک محله مسکونی در پایتخت بغداد، به شیوه‌ای که جان غیرنظامیان و قوانین بین‌المللی را نادیده می‌گیرد، انجام داده‌اند.

هفته گذشته، پس از کشته شدن ۱۶ تن از نیروهای شبه نظامی عراقی وفادار به جمهوری اسلامی در حمله هوایی دیگر آمریکا به تلافی حمله در اردن، سودانی روز عزای ملی اعلام کرد و نماینده ای به نام صالح الحسناوی وزیر بهداشت را به مراسم تشییع جنازه آنها فرستاد.

به گفته یک مقام عراقی و یک مشاور امنیتی ایالات متحده، پس از حملات اخیر ایالات متحده، بسیاری از فرماندهان شبه نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در کردستان عراق، در هتل های مجلل در بغداد مخفی شده اند یا از مرز ایران عبور کرده اند. آنها نگران بودند که دولت اسلامی از این هرج و مرج استفاده کند.

کتائب حزب الله در ابتدا پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ به عنوان یک نیروی هوادار جمهوری اسلامی در حال مبارزه با نیروهای آمریکایی ایجاد شد. به گفته وزارت دادگستری، طی سال‌ها، شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی در عراق بیش از ۶۰۰ سرباز آمریکایی را کشتند.

اما با ظهور یک دهه بعد دولت اسلامی رادیکال سنی که منافع ایالات متحده و همچنین جمهوری اسلامی شیعه و شبه نظامیان آن را تهدید می کرد، ایالات متحده خود را در یک دشمن مشترک با گروه های مختلف تحت حمایت تهران موسوم به نیروهای بسیج مردمی یافت از جمله کتائب حزب الله.

با این حال، پس از سقوط دولت اسلامی، شبه‌نظامیان حملات خود را به منافع ایالات متحده از سر گرفتند. در سال ۲۰۲۰، یک حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در بغداد، ابومهدی المهندس، فرمانده ارشد کتائب حزب‌الله را در کنار فرمانده سپاهی قاسم سلیمانی، معمار ائتلاف منطقه‌ای شبه‌نظامیان جمهوری اسلامی، در تلاش برای مهار تهدید علیه نیروهای آمریکایی به هلاکت رساند.

از آن زمان، کتائب حزب‌الله برجسته‌ترین مؤلفه گروهی از شبه‌نظامیان است که در نیروهای امنیتی عراق ادغام شده‌اند، در حالی که نیروهای آمریکایی را در عراق و سوریه نیز هدف قرار می‌دهند. پنتاگون فرمانده کتائب حزب الله را وسام محمد صابر الساعدی معرفی کرد و مقامات آمریکایی جداگانه او را به عنوان فرمانده ارشد کتائب حزب الله در سوریه معرفی کردند. رناد منصور، مدیر پروژه ابتکار عراق در چتم هاوس، گفت که این مسیر نشان می دهد که حملات هوایی ایالات متحده توانایی محدودی برای تأثیرگذاری بر سیاست و امنیت عراق دارد.

منصور گفت چهار سال بعد، ایالات متحده نفوذ کمتری دارد و در واقع این گروه هایی مانند کتائب حزب الله و سایر نیروهای حشد شعبی هستند که پس از آن حملات قدرتمندتر شده اند. او گفت که ممکن است شبه نظامیان طرفدار جمهوری اسلامی از حملات اخیر ایالات متحده برای اهداف بسیج استفاده کنند.

این فرصتی را برای آنها فراهم می کند که بگویند ما با آمریکایی ها می جنگیم، ما از حاکمیت عراق دفاع می کنیم، ما این کار را در راستای آرمان فلسطین انجام می دهیم. اینها همه راه هایی است که این گروه ها در تلاش برای بازیابی شکاف مشروعیتی جدی هستند که آنها و کل رهبری عراق در داخل با آن مواجه هستند.

با این حال، منصور افزود، شبه نظامیان برای بسیج خود از بخش رو به کاهش جامعه استفاده می کنند. عراقی‌ها از اینکه کشورشان به عنوان میدان جنگ استفاده می‌شود خسته و خسته شده‌اند و می‌دانند که جمهوری اسلامی و آمریکا به دنبال منافع خود در عراق هستند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا