جدیدترین اخبارجهان

متا اکانت های فیسبوک و اینستاگرام خامنه ای را حذف کرد

اکانت های فیسبوک و اینستاگرام خامنه‌ای، دیکتاتور ایران دیگر در دسترس نیستند

متا اکانت های فیسبوک و اینستاگرام علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی را حذف کرد

به گفته متا، اکانت های فیسبوک و اینستاگرام علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی غیرفعال شده اند، به این معنی که برای همیشه حذف شده اند. سخنگوی متا گفت ما این حساب‌ها را به دلیل نقض مکرر خط‌مشی سازمان‌ها و افراد خطرناک خود حذف کرده‌ایم.

متا اکانت های فیسبوک و اینستاگرام علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی را حذف کرد
متا اکانت های فیسبوک و اینستاگرام علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی را حذف کرد

این سیاست به سازمان‌ها یا افرادی که مأموریت خشونت‌آمیز را اعلام می‌کنند یا درگیر خشونت هستند اجازه نمی‌دهد در متا حضور داشته باشند. این شامل کسانی می شود که از سازمان های تروریستی تعیین شده توسط دولت ایالات متحده تجلیل، حمایت یا نمایندگی می کنند.

جمهوری اسلامی مدت‌هاست متهم به تسلیح حماس است که توسط وزارت خارجه آمریکا به عنوان سازمان تروریستی خارجی (FTO) معرفی شده است. در سال ۲۰۲۱، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که این گروه از جمهوری اسلامی بودجه، تسلیحات و آموزش دریافت می کند. همچنین گمان می‌رود که تهران حوثی‌ها را در یمن که ماه گذشته توسط پرزیدنت بایدن دوباره به عنوان FTO معرفی شدند، مسلح و آموزش داده باشد.

مهسا علیمردانی، پژوهشگر حقوق دیجیتال در ماده ۱۹، یک سازمان غیردولتی حقوق بشری، گفت فشار بسیار زیادی بر متا وارد شد تا جلوی تبلیغ خامنه‌ای از این سازمان‌ها و افراد که در فهرست سازمان‌ها و افراد خطرناک قرار گرفته‌اند را بگیرد. او افزود مایه شرمساری است که او زودتر به دلیل محتوای مضر علیه مردم خود حذف نشد.

متا دلیل خاصی مبنی بر اینکه چرا حساب خامنه ای تحت سیاست سازمان ها و افراد خطرناک قرار گرفته است، ارائه نکرد. اکانت اصلی اینستاگرام خامنه ای قبل از حذف بیش از ۵ میلیون دنبال کننده داشت. این هفته، مایکروسافت فاش کرد که بازیگران همسو با حکومت جمهوری اسلامی از اکتبر ۲۰۲۳ یک سری حملات سایبری را انجام داده اند که با هدف کمک به حماس و تضعیف اسرائیل و متحدان سیاسی و شرکای تجاری آن صورت گرفته است.

متا اکانت های فیسبوک و اینستاگرام علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی را حذف کرد
متا اکانت های فیسبوک و اینستاگرام علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی را حذف کرد

تهران رسما هرگونه دخالت در حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر را رد کرده است. مایکروسافت روز سه‌شنبه در یک پست وبلاگی گفت بسیاری از عملیات‌های فوری جمهوری اسلامی پس از ۷ اکتبر شتاب‌زده و بی‌نظم بود که نشان می‌دهد این کشور با حماس هماهنگی کمی داشته یا اصلاً هیچ هماهنگی نداشته است اما با این وجود موفقیت فزاینده‌ای کسب کرده است.

تنها در اکتبر ۲۰۲۳، ۱۱ عملیات نفوذ سایبری جمهوری اسلامی انجام شد، در حالی که در سال ۲۰۲۱ هر ماه یک عملیات انجام شد. در اوایل دسامبر ۲۰۲۳، هکرهای همسو با جمهوری اسلامی، برخی از خدمات پخش جریانی تلویزیونی را در امارات، کانادا و بریتانیا قطع کردند و آنها را با یک ویدئوی خبری عمیق جعلی که حاوی یک مجری خبری ظاهراً تولید شده توسط هوش مصنوعی بود که ادعا می‌کرد تصاویری از فلسطینیان مجروح و کشته شده را نشان می‌داد، از عملیات نظامی اسرائیل جایگزین کردند. 

در گزارش Microsoft Threat Intelligence آمده است ما انتظار داریم که تهدید ناشی از عملیات سایبری و نفوذ جمهوری اسلامی با ادامه درگیری افزایش یابد. مایکروسافت گفت افزایش گستاخی بازیگران جمهوری اسلامی و وابسته به تهران به همراه همکاری رو به رشد میان آنها، تهدیدی رو به رشد پیش از انتخابات آمریکا در ماه نوامبر را نشان می‌دهد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا