جدیدترین اخبارجهان

ایالات متحده آخرین درخواست پوتین برای مذاکرات اوکراین را رد کرد

پس از اینکه رهبر روسیه به تاکر کارلسون گفت که جنگ در اوکراین می‌تواند با یک توافق صلح حل شود، تردید در مورد نیات رهبر روسیه همچنان بالاست

ایالات متحده آخرین درخواست پوتین برای مذاکرات اوکراین را رد کرد

دولت بایدن روز جمعه درخواست ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای مذاکره جهت پایان دادن به جنگ در اوکراین را رد کرد.

ایالات متحده آخرین درخواست پوتین برای مذاکرات اوکراین را رد کرد
ایالات متحده آخرین درخواست پوتین برای مذاکرات اوکراین را رد کرد

پوتین در خلال مصاحبه دو ساعته خود در کرملین با مجری سابق فاکس نیوز، تاکر کارلسون، که اکنون به طور مستقل به صورت آنلاین برنامه پخش می کند، دفاع طولانی از تهاجم خود به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ ارائه کرد اما گفت که آماده است مناقشه را از طریق دیپلماتیک حل و فصل کند.

پوتین در این مصاحبه که روز پنجشنبه منتشر شد به کارلسون گفت ما حاضر به مذاکره هستیم. او با اشاره به دولت آمریکا افزود شما باید به رهبری فعلی اوکراین بگویید دست از کار بکشد و پای میز مذاکره بیاید.

این اولین بار نیست که پوتین برای مذاکره بر سر سرنوشت اوکراین ابراز تمایل می کند و مقامات غربی از مدت ها قبل نسبت به نیات او تردید دارند. اما به گفته تحلیلگران، از آنجایی که این اولین مصاحبه او با یک چهره رسانه ای آمریکایی از زمان تهاجم بود، فراخوان او برای گفتگو طنین انداز بیشتری داشت.

مقامات ایالات متحده و اوکراین می گویند که بهترین چیزی که ارتش اوکراین می تواند در سال آینده به آن امیدوار باشد، به ویژه بدون کمک بیشتر آمریکا، دفاع از مواضع فعلی خود است. با این حال، مقامات دولت بایدن می گویند که آنها ایده فشار بر رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، برای مذاکره با پوتین را ندارند.

ایالات متحده آخرین درخواست پوتین برای مذاکرات اوکراین را رد کرد
ایالات متحده آخرین درخواست پوتین برای مذاکرات اوکراین را رد کرد

سخنگوی شورای امنیت ملی در بیانیه‌ای گفت هم ما و هم رئیس‌جمهور زلنسکی بارها گفته‌ایم که معتقدیم این جنگ از طریق مذاکره به پایان خواهد رسید. علیرغم سخنان پوتین، ما هیچ اقدامی ندیدیم که نشان دهد او علاقه مند به پایان دادن به این جنگ است. اگر بود، نیروهایش را عقب می کشید و حملات بی وقفه خود به اوکراین را متوقف می کرد.

مقامات آمریکایی پیشتر ارزیابی کرده بودند که پوتین تا پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر هیچ قصدی برای مذاکره جدی نداشت. آنها می گویند که پوتین می خواهد منتظر بماند تا ببیند آیا دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا ممکن است به کاخ سفید بازگردد و شرایط مطلوب تری را به او پیشنهاد کند یا خیر.

ترامپ در مصاحبه‌ای بهار گذشته گفت که درگیری وحشتناک در اوکراین باید فوراً به پایان برسد و در صورت انتخاب مجدد، میانجی‌گری می‌کند تا به آن جنگ در یک روز پایان دهد.

دولت بایدن از تمایل اوکراین برای بازپس گیری سرزمین هایی که روسیه از زمان تهاجم این کشور اشغال کرده است، حمایت کرده است. روسیه اکنون حدود ۱۸ درصد از خاک اوکراین را اشغال کرده است.

مقامات ایالات متحده همچنین از مدت ها قبل اصرار داشته اند که علیرغم کمک بیش از ۷۵ میلیارد دلاری که ایالات متحده به اوکراین ارائه کرده است، این وظیفه واشنگتن نیست که دیکته کند که آیا کیف در مذاکرات صلح شرکت می کند یا خیر. در بیانیه شورای امنیت ملی آمده است در نهایت، این به اوکراین بستگی دارد که مسیر خود را در مذاکرات تعیین کند.

ایالات متحده آخرین درخواست پوتین برای مذاکرات اوکراین را رد کرد
ایالات متحده آخرین درخواست پوتین برای مذاکرات اوکراین را رد کرد

بسیاری از تحلیلگران نیز نسبت به اهداف پوتین تردید داشتند. سرگئی رادچنکو، مورخ روسیه در دانشکده مطالعات بین المللی پیشرفته جانز هاپکینز، گفت که نباید به پوتین اعتماد کرد.

رادچنکو گفت که پوتین ممکن است در حال شرکت در چیزی باشد که در زمان شوروی به عنوان حمله صلح شناخته می شد یک تظاهر تاکتیکی غیر صادقانه که به گفته او هدف آن ارائه چهره معقول به جهان خارج بود اوه بله، البته ما صلح می‌خواهیم این فقط طرف مقابل است که نمی‌خواهد صحبت کند.

برخی از مقامات غربی بر این باورند که پوتین ممکن است هنگام صحبت درباره پایان جنگ از طریق مذاکره، مخاطبان داخلی خود را نیز در ذهن داشته باشد. نظرسنجی ها در روسیه نشان داده است که شهروندان روسیه از حل و فصلی برای پایان دادن به درگیری که اقتصاد آنها را تکان داده و ده ها هزار تلفات به بار آورده است، استقبال می کنند.

گفتگو در مورد صلح همچنین می تواند باعث جلب نظر پوتین در میان کشورهای به اصطلاح جنوبی جهانی شود کشورهایی در آمریکای جنوبی، آسیا و آفریقا، از جمله هند و آفریقای جنوبی که در درگیری اوکراین بی طرف نیستند. بیشتر این کشورها از قیمت های بالاتر انرژی و مواد غذایی ناشی از جنگ رنج برده اند.

به نظر می‌رسید که پوتین از مخالفت جمهوری‌خواهان با درخواست بودجه بایدن برای اوکراین سوء استفاده می‌کند و انتقاداتی را که در هفته‌های اخیر توسط برخی از اعضای محافظه‌کار کنگره مطرح شده بود، منعکس می‌کرد. پوتین گفت شما مشکلاتی در مرز دارید، مسائل مربوط به مهاجرت، مشکلاتی با بدهی ملی بیش از ۳۳ تریلیون دلار. شما هیچ کاری بهتر از این ندارید، پس باید در اوکراین بجنگید؟

از سوی دیگر، رادچنکو گفت، پوتین ممکن است مایل به دادن برخی امتیازات غیرمنتظره برای یک توافق صلح باشد که روسیه را در شرق اوکراین جای پایی بگذارد و سپس از آن به عنوان مبنایی برای تجاوز بیشتر به اوکراین یا به عنوان اهرم فشار برای تحمیل یک دولت مطلوب به اوکراین استفاده کند.

ساموئل چاراپ، تحلیلگر روسیه در شرکت رند، گفت که این امکان وجود دارد که پوتین در تمام مدت در مورد مذاکرات بلوف زده باشد. اما او گفت که ارزش دارد که کرملین به طور خصوصی برای تعیین خواسته های واقعی پوتین درگیر شود.

هیچ کس با اطمینان نمی داند و هیچ کس نمی تواند با اطمینان بداند مگر اینکه تلاش کند. وی افزود قابل توجه است که پوتین به آقای کارلسون نگفته است که پیش شرط هایی برای گفتگو دارد، مانند برکناری دولت زلنسکی.

چاراپ همچنین خاطرنشان کرد که روسیه و اوکراین قبلاً در حال مذاکره بر روی تعدادی از موضوعات از جمله مبادله اسیران جنگی و صادرات اوکراین از بنادر دریای سیاه خود بودند.

بدون توجه به نیات پوتین، تحلیلگران و مقامات غربی می گویند که یک مانع بزرگ برای مذاکرات احتمالی، عدم تمایل مردم اوکراین به سازش با مهاجمی است که در کشورشان مرتکب جنایات شده است. چاراپ گفت زلنسکی نگران پیامدهای سیاسی داخلی دنبال کردن یک تاکتیک متفاوت است. او گفت با ممانعت از سیگنال درخواست اوکراین برای مذاکرات صلح، بعید است که فشاری از سوی واشنگتن صورت گیرد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا