جدیدترین اخبارجهان

پوتین علاقمند به آتش بس در اوکراین است

پوتین پاییز گذشته علامت هایی را برای آتش‌بس فرستاد و اعلام کرد که از قلمرویی که تصرف کرده‌اند راضی است

پوتین به طور خصوصی علاقه مند به آتش بس در اوکراین است

نیویورک تایمز روز شنبه گزارش داد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به طور خصوصی اعلام کرده است که آماده آتش بس در اوکراین است، علیرغم اینکه علناً اعلام کرد از درگیری که از اوایل سال گذشته تاکنون ادامه دارد، عقب نشینی نخواهد کرد.

پوتین به طور خصوصی علاقه مند به آتش بس در اوکراین است
پوتین به طور خصوصی علاقه مند به آتش بس در اوکراین است

به گفته سازمان ملل متحد، علاوه بر ده ها هزار سرباز، از زمان آغاز جنگ بیش از ۱۰۰۰۰ غیرنظامی کشته و بیش از ۱۸۵۰۰ مجروح شده اند.

تایمز به نقل از دو مقام ارشد سابق روسیه نزدیک به کرملین و دیگر مقامات آمریکایی و بین المللی گزارش داد که پوتین حداقل از ماه سپتامبر نشان داده است که آماده توقف درگیری ها در خطوط مرزی فعلی است.

این با هدف ظاهری پوتین برای سبقت گرفتن از اوکراین فاصله زیادی دارد. روسیه در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ به اوکراین همسایه خود حمله کرد و به سرعت بخش های زیادی از این کشور را تصرف کرد. اما نیروهای اوکراینی که به شدت عقب رانده شدند. با موفقیت روسیه را مجبور به عقب نشینی از مناطق شمالی خود کردند. از اکتبر ۲۰۲۲، خطوط نبرد تا حد زیادی ثابت مانده است، و روسیه بخش هایی از مناطق جنوبی و شرقی اوکراین را در اختیار دارد.

بر اساس گزارش تایمز، پوتین همچنین پاییز گذشته احساس‌هایی را برای آتش‌بس فرستاد و اعلام کرد که از قلمروی که آنها تصرف کرده‌اند راضی است. اما منابع به نقل از تایمز همچنین هشدار دادند که این می تواند تلاشی برای سوء جهت گیری باشد یا اینکه پوتین می تواند نظر خود را در صورت بازیابی نیروهایش تغییر دهد. همچنین مشخص نیست که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین این توافق را بپذیرد، زیرا روسیه هنوز بخش هایی از کشور را در اختیار دارد.

پوتین به طور خصوصی علاقه مند به آتش بس در اوکراین است
پوتین به طور خصوصی علاقه مند به آتش بس در اوکراین است

ارتش روسیه تا اوایل سال ۲۰۲۳ فرسوده شده بود، زیرا سربازان حرفه ای با سربازان معمولی و زندانی جایگزین شدند که به خوبی در مقابل نیروهای اوکراین ایستادگی نکردند. تنها بخش کوچکی از روس ها از تلاش های جنگی حمایت می کنند و پوتین با شورش رهبر مزدور یوگنی پریگوژین مواجه شد.

با این حال، اوکراین قادر به بازپس گیری مناطق از دست رفته خود نیست. این کشور با حمایت متزلزلی در غرب مواجه است و برای جلب توجه بین المللی با جنگ غزه رقابت می کند.

زلنسکی در حال لابی کردن رهبران ایالات متحده برای نهایی کردن کمک های بیشتر به کشورش بوده است، از جمله سفر هفته گذشته به واشنگتن برای دیدار با رهبران کنگره و جو بایدن، رئیس جمهور.

بایدن ۶۰ میلیارد دلار برای اوکراین، ۱۴ میلیارد دلار برای اسرائیل، ۱۰ میلیارد دلار برای کمک های بشردوستانه و ۱۴ میلیارد دلار برای مرز ایالات متحده درخواست کرده است. این بسته در کنگره به بن بست خورده است زیرا گروه جمهوری خواه در مورد ادامه حمایت از مبارزه اوکراین علیه روسیه دچار شکاف است.

پوتین به طور خصوصی علاقه مند به آتش بس در اوکراین است
پوتین به طور خصوصی علاقه مند به آتش بس در اوکراین است

دولت بایدن هشدار داده است که به زودی بودجه تلاش های جنگی اوکراین بدون بودجه اضافی مورد تایید کنگره تمام خواهد شد. جمهوری خواهان از رای دادن به درخواست کمک مالی تکمیلی بدون تغییر قابل توجه در سیاست های پناهندگی و مرزی خودداری کردند.

مذاکرات دو حزبی در سنا، از جمله مقامات کاخ سفید و وزیر امنیت داخلی الخاندرو مایورکاس، هفته‌ها است که ادامه دارد. سنا امیدوار است در زمان بازگشت کنگره در اوایل سال آینده به توافقی دست یابد و به آن رأی دهد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا