جدیدترین اخبارجهان

ناو جنگی آمریکا پهپادها و موشک های حوثی را در دریای سرخ سرنگون میکند

جمهوری اسلامی میگوید در حال توقیف محموله‌های نفتی آمریکایی است

ناو جنگی آمریکا پهپادها و موشک های حوثی را در دریای سرخ سرنگون می کند

مقامات اعلام کردند که یک ناوشکن نیروی دریایی ایالات متحده پهپادها و موشکی را که توسط شورشیان حوثی یمن به سمت این کشتی در دریای سرخ شلیک شده بود، ساقط کرد، درحالی که نیروی دریایی هند تصاویری از آن را در حال اطفاء حریق در یک کشتی کانتینری که قبلاً توسط حوثی ها هدف قرار گرفته بود منتشر کرد. 

ناو جنگی آمریکا پهپادها و موشک های حوثی را در دریای سرخ سرنگون می کند
ناو جنگی آمریکا پهپادها و موشک های حوثی را در دریای سرخ سرنگون می کند

فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده گفت که حمله روز سه شنبه حوثی ها ناو یو اس اس کارنی، ناوشکن کلاس آرلی بورک را هدف قرار داده است که در عملیات تحت رهبری ایالات متحده علیه شورشیان یمنی تحت حمایت جمهوری اسلامی که حملات خود را پاسخی به جنگ اسرائیل علیه حماس می نامند، شرکت داشته است.

در سومین حمله مشکوک حوثی‌ها، مرکز عملیات تجارت دریایی ارتش بریتانیا از یک حادثه نامشخص در روز چهارشنبه در ۵۷ مایل دریایی جنوب عدن، در سواحل جنوبی یمن خبر داد. شرکت امنیتی خصوصی آمبری گفت انفجاری در نزدیکی یک کشتی گزارش شده است، اما جزئیات کمی در دسترس است.

جمهوری اسلامی می گوید محموله نفتی به مقصد شرکت آمریکایی شورون را توقیف کرده است.

جمهوری اسلامی، حامی اصلی حوثی‌ها، چهارشنبه گفت که محموله ۵۰ میلیون دلاری نفت خام کویت را که به مقصد شرکت انرژی آمریکایی شورون بود، مصادره خواهد کرد. این محموله در نفتکشی است که نیروهای جمهوری اسلامی نزدیک به یک سال پیش توقیف کردند. این نشان‌دهنده آخرین تحول در جنگ سایه‌ای چند ساله است که حتی قبل از شروع حملات حوثی‌ها در آبراه‌های خاورمیانه در جریان است.

تهران با انتشار بیانیه‌ای توسط خبرگزاری میزان که زیر نظر قوه قضاییه جمهوری اسلامی است، از توقیف نفت در کشتی Advantage Sweet خبر داد. کماندوهای ایرانی در اواخر آوریل ۲۰۲۳ از یک هلیکوپتر به داخل کشتی فرود آمدند که جمهوری اسلامی ادعا کرد بدون ارائه هیچ مدرکی با کشتی دیگری برخورد کرده است. با این حال، حکم دادگاه برای توقیف که روز چهارشنبه اعلام شد، دلیل کاملاً متفاوتی برای مصادره ارائه کرد.

ناو جنگی آمریکا پهپادها و موشک های حوثی را در دریای سرخ سرنگون می کند
ناو جنگی آمریکا پهپادها و موشک های حوثی را در دریای سرخ سرنگون می کند

میزان گفت این بخشی از حکم دادگاه در مورد تحریم های ایالات متحده است که ادعا می شود واردات یک داروی سوئدی را که برای درمان بیماران مبتلا به اپیدرمولیز بولوزا، یک بیماری ژنتیکی نادر که باعث ایجاد تاول در سراسر بدن و چشم می شود، مورد استفاده قرار می دهد، ممنوع کرده است.

Advantage Sweet در اواخر آوریل در خلیج فارس بود، اما مسیر آن هنگام عبور از تنگه هرمز، جایی که یک پنجم کل نفت مبادله شده از آنجا می گذرد، رفتار غیرعادی نشان نداد. جمهوری اسلامی در موارد دیگری نیز ادعاهایی را مطرح کرده است که بعداً از بین رفتند زیرا مشخص شد تهران در تلاش است تا از این تصرف به عنوان ابزاری برای مذاکره با کشورهای خارجی استفاده کند.

شورون، مستقر در سان رامون، کالیفرنیا، بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

حوثی ها قول داده اند تا پایان جنگ غزه به حملات خود ادامه دهند.

فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده گفت که حمله حوثی ها به کارنی در روز سه شنبه شامل پهپادهای حامل بمب و یک موشک بالستیک ضد کشتی بود. سنتکام گفت که ایالات متحده بعداً یک حمله هوایی انجام داد و سه موشک ضد کشتی و سه قایق پهپاد حامل بمب را در یمن منهدم کرد. 

ناو جنگی آمریکا پهپادها و موشک های حوثی را در دریای سرخ سرنگون می کند
ناو جنگی آمریکا پهپادها و موشک های حوثی را در دریای سرخ سرنگون می کند

ژنرال یحیی سریع، سخنگوی ارتش حوثی ها، حمله را تایید کرد، اما بدون اشاره به جزئیات مدعی شد که نیروهای آن دو کشتی جنگی آمریکایی را هدف قرار داده اند. سریع گفت حوثی‌ها تا زمانی که تجاوز متوقف نشود و محاصره فلسطینی‌ها در نوار غزه برداشته نشود، متوقف نخواهند شد.

سریع حملات هوایی بعدی ایالات متحده را تایید نکرد. حوثی ها هیچ ارزیابی از خساراتی که در حملات تحت رهبری آمریکا که در ژانویه آغاز شد، متحمل شده اند، ارائه نکرده اند، هرچند گفته اند حداقل ۲۲ جنگجوی آنها کشته شده اند. 

توقیف کشتی‌ها و انفجارها از سال ۲۰۱۹ منطقه را متلاطم کرده است. این حوادث پس از خروج یکجانبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا از توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی با قدرت‌های جهانی آغاز شد که باعث شد تهران در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی، غنی‌سازی اورانیوم خود را به شدت محدود کند. 

نیروی دریایی ایالات متحده همچنین جمهوری اسلامی را به یک سری حملات مین لمپت به کشتی‌هایی که در سال ۲۰۱۹ به نفتکش‌ها آسیب رساندند و همچنین حمله مرگبار هواپیمای بدون سرنشین به یک نفتکش مرتبط با اسرائیل که منجر به کشته شدن دو خدمه اروپایی در سال ۲۰۲۱ شد، مقصر دانسته است. تهران انجام این حملات را رد می‌کند. 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا