جدیدترین اخبارجهان

تلفات اوکراین در میدان نبرد می تواند جنگ را برای روسیه خطرناک تر کند

دستاوردهای اوکراین در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ باعث ترس از اتمی شدن روسیه شد

تلفات اوکراین در میدان نبرد می تواند جنگ را برای روسیه خطرناک تر کند

در اوایل جنگ با روسیه، موفقیت‌های اوکراین در میدان نبرد، هشدارهایی را از سوی تحلیلگران دفاعی به همراه داشت مبنی بر اینکه مسکو با پشتوانه نظامی می‌تواند با استفاده از سلاح هسته‌ای در خاک اوکراین حمله کند. تحلیلگران دفاعی خاطرنشان کردند که هر چه اوکراین موفقیت‌های بیشتری ببیند، روسیه می‌تواند خطرناک‌تر و غیرقابل‌پیش‌بینی‌تر شود، زیرا روسیه به دنبال بازپس گیری ابتکار عمل است.

تلفات اوکراین در میدان نبرد می تواند جنگ را برای روسیه خطرناک تر کند
تلفات اوکراین در میدان نبرد می تواند جنگ را برای روسیه خطرناک تر کند

دو سال بعد، ورق برگشته است. نیروهای اوکراینی آسیب‌پذیر به نظر می‌رسند و فرمانده نظامی جدید آنها، الکساندر سیرسکی، وضعیت تنش‌آمیز و مشکل در خط مقدم این هفته را گزارش کرده است. این در حالی رخ می دهد که نگرانی های گسترده تر در مورد کمبود تسلیحات و چشم انداز نامطمئن در مورد کمک های نظامی آینده غرب وجود دارد.

در همین حال، روسیه با تصرف شهر صنعتی آودیوکا در دونتسک دو هفته پیش و چندین شهرک دیگر اطراف آن از آن زمان تاکنون، در حال شمارش دستاوردها است. با این حال، از قضا، پیشرفت‌های روسیه می‌تواند برای مسکو نیز خطرناک باشد، زیرا وضعیت ناامن‌تر اوکراین می‌تواند حامیان نظامی آن را مشتاق به تضمین شکست روسیه وادار کند تا هر آنچه را که برای شکست دادن نیروهای مهاجم به اوکراین نیاز دارد، در اختیار او قرار دهند.

با توجه به اینکه اوکراین اکنون در عقب مانده است، تحلیلگران می گویند این روسیه است که اکنون با احتمال غرب ناامید، حامی اوکراین، برای جبران آسیب پذیری اوکراین با دادن سیستم های تسلیحاتی پیشرفته تر، موشک های دوربردتر، سیستم های دفاع هوایی و جت های جنگنده و موارد دیگر مواجه است. به سرعت. این به نوبه خود جنگ را برای روسیه سخت تر و خطرناک تر می کند. تحلیلگران این وضعیت را به عنوان پارادوکس تشدید توصیف می کنند.

کریستوفر گرانویل، مدیر تحقیقات سیاسی جهانی در TS Lombard در یادداشتی در این هفته گفت نبرد شدید روزانه و میزان تلفات بسیار بالا با خطر تشدید کم سازگار است، مشروط بر اینکه جبهه به طور کلی پایدار بماند مانند سال ۲۰۲۳. وی خاطرنشان کرد برعکس، زمانی که یک یا طرف دیگر دست بالا را به دست می‌آورد، خطر تشدید جبرانی از سمتی که روی پای عقب است، افزایش می‌یابد.

دستاوردهای اوکراین در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ باعث ترس از اتمی شدن روسیه شد. با از دست دادن زمین توسط نیروهای اوکراینی به ویژه با سقوط آودیوکا در این ماه و عقب نشینی متعاقب آن انگیزه گسترش درگیری از سوی حامیان غربی اوکراین می آید. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، این هفته به خوبی شاهد تناقض تشدید شد، زمانی که او پیشنهاد کرد که کشورهای ناتو درباره امکان استقرار نیروهای زمینی در اوکراین بحث کرده‌اند.

تلفات اوکراین در میدان نبرد می تواند جنگ را برای روسیه خطرناک تر کند
تلفات اوکراین در میدان نبرد می تواند جنگ را برای روسیه خطرناک تر کند

در حالی که مکرون واضح بود که در مورد این ایده در میان رهبران اروپایی و مقامات غربی از ایالات متحده، بریتانیا و کانادا که روز دوشنبه در پاریس ملاقات کرده بودند هیچ اجماعی وجود ندارد، اما با سر و صدایی که پیرامون اظهارات او وجود داشت، این موضوع از بین رفت. این اظهارات موجب انکار عجولانه کشورهای ناتو و واکنش خشمگینانه مسکو شد و کرملین هشدار داد که چکمه های ناتو در اوکراین درگیری ناتو و روسیه را غیرقابل اجتناب می کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه در سخنرانی خود در مسکو این تهدید را صریح‌تر بیان کرد و نسبت به خطر درگیری هسته‌ای با غرب در صورت اعزام نیروهای ناتو به اوکراین هشدار داد.

پوتین به قانونگذاران و مقامات روسی گفت غرب باید بداند که ما نیز سلاح هایی داریم که می تواند اهدافی را در قلمرو آنها هدف قرار دهد. همه اینها واقعاً یک درگیری با استفاده از سلاح های هسته ای و نابودی تمدن را تهدید می کند. این را نمی فهمند؟

آیا مکرون به اوکراین کمک کرد یا مانع شد؟برخی تحلیلگران گفتند که ماکرون به نفع روسیه بوده است و به نظر می رسد مسکو قطعاً از عدم اتحاد عمومی ناتو در مورد این موضوع لذت می برد و همچنین از انزوا و درک نادرست ظاهری مکرون از موسیقی روحی این اتحاد.

با این وجود، تحلیلگران خاطرنشان می‌کنند که موضع مکرون منطقی بود و او به تمرکز ذهن‌ها بر وضعیت اسفناک اوکراین کمک کرده بود.

تلفات اوکراین در میدان نبرد می تواند جنگ را برای روسیه خطرناک تر کند
تلفات اوکراین در میدان نبرد می تواند جنگ را برای روسیه خطرناک تر کند

برای مهار حملات کنونی روسیه در سراسر جبهه، اوکراین به سلاح و افراد بیشتری نیاز دارد. نتیجه این است که دولت های غربی مصمم به اطمینان از شکست روسیه هستند، منطقاً می توانند گروه ارتش خود را در نمایشی معرفی کنند. وی خاطرنشان کرد که مکانیسم تشدید از واقعیت اصلی ریشه می گیرد خطرات در این جنگ برای همه دست اندرکاران آنقدر زیاد است که کسی نمی تواند به کاهش ضرر و زیان خود فکر کند و به دنبال توافق مصالحه ای باشد.

تحلیلگران در معرض خطر مشاوره Teneo توافق کردند که در پشت سر و صدایی پیرامون اظهارات مکرون در این هفته، پیشرفتی در جهت حمایت بیشتر از اوکراین به احتمال زیاد حاصل شده است زیرا خطرات اکنون بیشتر شده است.

اظهارات مکرون در مورد حضور فرضی نیروهای غربی در اوکراین جنجال برانگیخته است و انکارهای متعاقب آن از سوی رهبران اروپایی باعث تشدید اذهان در مورد عدم اتحاد اتحادیه اروپا شده است. آنتونیو باروسو و کارستن نیکل روز چهارشنبه در یادداشتی گفتند در همان زمان، کشورهای عضو به تدریج به سمت حمایت بیشتر از اوکراین و توسعه بلندمدت توان دفاعی اروپا پیش می روند.

آنها خاطرنشان کردند در این زمینه، تصمیم برای تشکیل کنفرانسی در مورد اوکراین در این هفته در پاریس با هدف ارائه رهبری در ابتکارات مختلف حمایتی مورد بحث و ارسال پیامی به مسکو بود.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا