جدیدترین اخبارجهان

حماس آزادی گروگان ها را به تعویق می‌اندازد

ابهام، مبادله دوم گروگان های اسرائیلی با اسرای فلسطینی را احاطه کرده است

حماس آزادی گروگان ها را به تعویق می‌اندازد

حماس روز شنبه اعلام کرد که آزادی دومین گروه از گروگان‌ها را به تعویق می‌اندازد و این نگرانی را ایجاد می‌کند که آتش‌بس شکننده بین اسرائیل و گروه مسلح فلسطینی کمتر از دو روز پس از اجرایی شدن آن در آستانه فروپاشی قرار دارد.

حماس: آزادی گروگان ها را به تعویق می‌اندازد
حماس: آزادی گروگان ها را به تعویق می‌اندازد

انتظار می‌رفت که حماس روز شنبه بیش از ده‌ها گروگان اسرائیلی را در ازای آزادی ده‌ها فلسطینی بازداشت‌شده در زندان‌های اسرائیل آزاد کند. روز جمعه، دو طرف با موفقیت ۱۳ اسرائیلی را با ۳۹ فلسطینی مبادله کردند. ده شهروند تایلندی و یک فیلیپینی نیز آزاد شدند.

اما شامگاه شنبه، حماس بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت که شاخه نظامی آن آزادی دسته دوم زندانیان را تا زمانی که اشغالگران به مفاد توافق پایبند نباشند به تعویق می‌اندازد. حماس گفت اسرائیل بخش‌هایی از توافق آتش‌بس مربوط به ارسال کمک‌ها به شمال غزه و آزادی زندانیان را زیر پا گذاشته است.

اسامه حمدان، یکی از مقامات حماس شامگاه شنبه در یک نشست خبری در لبنان، اسرائیل را متهم به بازی با نام زندانیان برای آزادی کرد و از سربازان اسرائیلی به دلیل تیراندازی به ساکنان غزه که سعی در بازگشت به خانه‌های خود داشتند انتقاد نمود. 

اسرائیل نقض مفاد توافق را رد و اشاره کرد که اگر حماس گروه دوم گروگان ها را آزاد نکند، آتش بس چهار روزه زودتر پایان می‌یابد. سرهنگ دوم ریچارد هچت، سخنگوی ارتش اسرائیل، گفت: ما در چارچوب خود ایستاده ایم.

سرهنگ هچت در پاسخ به این سوال که آیا اسرائیل اگر گروگان ها آزاد نشوند حمله خود به غزه را از سر خواهد گرفت، گفت: دولت ما باید تصمیم بگیرد.

دفتر نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اواخر عصر شنبه با مقامات ارشد امنیتی دیدار کرد تا اطمینان حاصل شود که گروه دوم گروگان‌ها آزاد خواهند شد.

حماس: آزادی گروگان ها را به تعویق می‌اندازد
حماس: آزادی گروگان ها را به تعویق می‌اندازد

قطر که در کنار مصر به میانجی‌گری این توافق کمک کرد، شنبه شب گفت که دو میانجی موفق شده‌اند بر موانع پیشروی در آزادی گروگان‌های اسرائیلی و اسرای فلسطینی غلبه کنند.

اگرچه هیچ یک از طرفین شرایط کامل این توافق را منتشر نکرده اند، هر دو گفته اند که این نه تنها شامل تبادل اسرا، بلکه ارسال کمک های بیشتر به غزه است، جایی که جنگ باعث کمبود شدید سوخت و مواد غذایی شده است. انتظار می رفت که این کمک ها هم به جنوب غزه که حماس هنوز آن را کنترل می کند و هم به شمال غزه که عمدتاً توسط اسرائیل تصرف شده و جنگجویان باقی مانده حماس در آن تحت فشار قابل توجهی هستند، برسد.

رابط نظامی اسرائیل با فلسطینی‌ها اوایل روز شنبه گفت که مقامات اسرائیلی در حال تسهیل انتقال کمک‌ها به شمال غزه با هماهنگی سازمان ملل هستند. هلال احمر فلسطین اعلام کرد ۶۱ کامیون مملو از مواد غذایی، آب و دارو به شمال اعزام کرده است.

سرویس زندان اسرائیل بامداد شنبه اعلام کرد که مقامات اسرائیلی آماده بودند تا ۴۲ اسیر و زندانی فلسطینی را پس از پذیرش گروگان های اسرائیلی آزاد کنند. به گفته مقامات اسرائیلی و حماس، به ازای هر سه فلسطینی در این مبادلات، یک اسرائیلی آزاد خواهد شد، به این معنی که به احتمال زیاد حداکثر ۱۴ گروگان اسرائیلی آزاد خواهند شد.

دفتر نخست وزیر اسرائیل اواخر روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد که مقامات امنیتی در حال بررسی لیستی از گروگان ها هستند که قرار است روز شنبه آزاد شوند. در طول چهار روز آتش بس که در ساعت ۷ صبح روز جمعه به وقت محلی اجرایی شد حداقل ۵۰ گروگان توسط حماس در ازای ۱۵۰ فلسطینی در اسارت اسرائیل آزاد خواهد شد.

حماس: آزادی گروگان ها را به تعویق می‌اندازد
حماس: آزادی گروگان ها را به تعویق می‌اندازد
مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا