ایرانجدیدترین اخبار

افزایش قیمت دلار و طلا هم‌زمان با آتش‌بس موقت در غزه

به نظر می‌رسد واکنش صعودی بازار طلا و ارز می‌تواند تحت تأثیر بیانیه سه کشور اروپایی آلمان، بریتانیا و فرانسه قرار گرفته باشد

افزایش قیمت دلار و طلا هم‌زمان با آتش‌بس موقت در غزه

صبح روز شنبه ۴ آذرماه، قیمت دلار در بازار ایران با کمی افزایش به ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. این افزایش قیمت به طرزی برخلاف تصور تحلیلگران بود، زیرا اعلام آتش‌بس موقت در غزه نتوانست نرخ دلار را از محدوده ۵۰ هزار تومان به پایین بیاورد.

افزایش قیمت دلار و طلا هم‌زمان با آتش‌بس موقت در غزه
افزایش قیمت دلار و طلا هم‌زمان با آتش‌بس موقت در غزه

با افت چند دهم درصدی نرخ دلار در روزهای پایانی هفته گذشته و اعلام آغاز آتش‌بس موقت بین اسرائیل و حماس، تصوری که نرخ دلار مجدداً زیر ۵۰ هزار تومان خواهد رسید، تقویت شده بود. اما در روز شنبه، قیمت دلار با کمی افزایش از ۵۰ هزار و ۱۵۰ تومان به ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان رسید و نرخ دلار آمریکا در آغاز هفته علیرغم پیش‌بینی‌ها در محدوده ۵۰ هزار تومان حفظ شد.

به نظر می‌رسد واکنش صعودی بازار طلا و ارز می‌تواند تحت تأثیر بیانیه سه کشور اروپایی آلمان، بریتانیا و فرانسه، قرار بگیرد. این سه کشور به عدم همکاری جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعتراض کرده‌اند.

با وجود تلاش‌های بانک مرکزی، مقاومت دلار در سطح ۵۰ هزار تومان نشان‌دهنده آن است که در آخرین ماه‌های سال و با توجه به پیش‌بینی‌ها، دلار در حال آماده‌سازی برای یک پرش می‌باشد که ممکن است منجر به عبور از محدوده فعلی شود و دوباره رکوردشکنی زمستانی را به یادگار بگذارد.

عواملی دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند به پیش‌بینی قیمت دلار در روزهای آینده کمک کنند. افزایش قیمت دلار در سلیمانیه و هرات از این عوامل است.

در دو روز گذشته، قیمت دلار سلیمانیه ۱۰۰ تومان افزایش یافت و قیمت دلار هرات نیز با رشد ۲۰۰ تومان همراه بود. این افزایش‌ها بدون شک تأثیر قابل توجهی بر بازار ایران خواهند داشت. همچنین با ثبت قیمت یورو در حدود ۵۴ هزار و ۸۰۰ تومان به نظر می‌رسد در آستانه ورود به محدوده قیمتی ۵۵ هزار تومان قرار دارد.

افزایش قیمت دلار و طلا هم‌زمان با آتش‌بس موقت در غزه
افزایش قیمت دلار و طلا هم‌زمان با آتش‌بس موقت در غزه

در بازار سکه و طلا هرچند رکود همچنان تأثیرگذار است اما این رکود نمی‌تواند از وقوع نوسانات کمی در بازار جلوگیری کند.

قیمت سکه امامی که در روز پنجشنبه با مقدار ۲۸ میلیون و ۶۶۱ هزار تومان ثبت شده بود، روز شنبه افزایشی را تجربه کرد و به ۲۸ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید.

در حال حاضر، سکه طرح قدیم با قیمت ۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در حال معامله است و نیم‌سکه نیز در بازار به قیمت ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

قیمت طلا ۱۸ عیار در بازارهای ایران در حال حاضر دو میلیون و ۴۲۱ هزار تومان است. این می‌تواند ناشی از افزایش قیمت جهانی هر انس طلا به بیش از ۲۰۰۰ دلار باشد.

قیمت طلای ۲۴ عیار در صبح روز شنبه ۴ آذرماه به عدد سه میلیون و ۲۲۸ هزار تومان رسیده است. علی‌رغم پیش‌بینی‌ها، رکودی که در بازار طلا حاکم است، با عبور قیمت جهانی طلا از مرز ۲۰۰۰ دلار ادامه دارد و این باعث نگرانی فعالان بازار می‌شود.

به نظر می‌رسد حتی با وجود پیش‌بینی‌هایی درباره تداوم رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی، سرمایه‌گذاران را برای ورود به بازار طلا در ایران تحریک نکرده است. این امر نیز مشخص نیست که در صورت ادامه این روند، چه دورنمایی برای فعالان بازار طلا در انتظار دارد. اعضای اتحادیه طلافروشان اعلام کرده‌اند که تاب‌آوری آن‌ها در مقابل رکود فعلی در حال ازدست‌رفتن است.

با توجه به این نکته که اقتصاددانان با بررسی جزئیات اعلام‌شده بودجه سال ۱۴۰۳، نگرش خوش‌بینانه‌ای نسبت به اقتصاد ایران در سال آینده ندارند، به نظر می‌رسد شکستن سد رکود در بازار ارز و طلا تنها از طریق تغییرات قابل توجه در روابط بین‌المللی قابل دستیابی است. اگرچه در این زمینه، روند رخدادها تنها افزایش تنش را نشان می‌دهد و در حال حاضر کمترین تحلیلگری به احتمال برگزاری مذاکرات بین جمهوری اسلامی و کشورهای غربی امیدوار است.

افزایش قیمت دلار و طلا هم‌زمان با آتش‌بس موقت در غزه
افزایش قیمت دلار و طلا هم‌زمان با آتش‌بس موقت در غزه
مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا