جدیدترین اخبارجهان

آمریکا و فرانسه از تجدید روابط جمهوری اسلامی و عربستان استقبال کردند

ایالات متحده و فرانسه با احتیاط از تجدید روابط دیپلماتیک ایران و عربستان استقبال کردند

آمریکا و فرانسه از تجدید روابط دیپلماتیک ایران و عربستان استقبال کردند

رهبران ایالات متحده آمریکا و فرانسه با خوش بینی محتاطانه به اعلام غافلگیرکننده‌ برقراری روابط ایران و عربستان سعودی در روز جمعه و بازگشایی نمایندگی‌های دیپلماتیک دو کشور با میانجیگری چین واکنش نشان دادند.

کاخ سفید با استقبال از این توافق گفت که باید دید جمهوری اسلامی به تعهدات خود عمل خواهد کرد یا خیر.

فرانسه نیز از این اقدام استقبال کرد و گفت که به دنبال گفتگو با جمهوری اسلامی است، اما در عیم حال از ایران خواست که «اقدامات بی ثبات کننده خود را کنار بگذارد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از این اعلامیه استقبال کرد و گفت که آماده است “از دفاتر خود برای پیشبرد گفتگوهای منطقه‌ای استفاده کند.

سخنگوی این سازمان تصریح کرد: حسن همجواری جمهوری اسلامی و عربستان برای ثبات منطقه خلیج فارس ضروری است.

‘افق‌های جدید برای غرب و دیگر زالوها برای مکیدن ایران’

تنش زدایی بین عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان و جمهوری اسلامی که دولت‌های غربی به ظاهر از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش ناراضی هستند، این پتانسیل را دارد که روابط را در منطقه‌ای که برای دهه‌ها با آشفتگی مشخص می‌شود، تغییر دهد.

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی از طرف های رقیب در چندین منطقه درگیری از جمله یمن حمایت می‌کنند، جایی که شورشیان حوثی توسط تهران حمایت می شوند و ریاض رهبری ائتلاف نظامی حامی دولت را بر عهده دارد. دو طرف همچنین برای نفوذ در سوریه، لبنان و عراق با یکدیگر رقابت می کنند.

رئیس حزب‌الله لبنان، یک گروه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، نیز این توافق را «تحول خوبی» خواند.

حسن نصرالله که جنبش او از سال ۲۰۱۶ توسط عربستان سعودی در لیست سیاه گروه های تروریستی قرار گرفته گفت: این می تواند افق های جدیدی را در منطقه بگشاید.

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی روز شنبه از این توافق به عنوان “گامی مهم در جهت ثبات و رفاه” در منطقه استقبال کرد.

شکست سیاست خارجی

اما از طرف دیگر این توافق با انتقاد شدید بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مواجه شد زیرا او تمرکز خود را بر وارد کردن عربستان سعودی به عنوان بخشی از اتحاد منطقه‌ای علیه جمهوری اسلامی گذاشته بود.

یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم اسرائیل گفت: این “شکست کامل و خطرناک سیاست خارجی دولت اسرائیل” است.

با این حال، ناظران منطقه‌ای هشدار دادند که پیامدهای واقعی این توافق -هم از نظر همکاری‌های آینده عربستان و جمهوری اسلامی و هم رابطه اسرائیل با ریاض- هنوز معلوم نیست.

عزیز الغاشیان، تحلیلگر سعودی، گفت: این تصور که عربستان سعودی منحصراً به اسرائیل به عنوان بخشی از یک جبهه بالقوه علیه جمهوری اسلامی علاقمند بود، همیشه “سطحی” بوده است.

وی افزود: این توافق نشان می دهد عربستان به وضوح نزدیکی با جمهوری اسلامی را بر نزدیکی آشکار با اسرائیل ترجیح داده، اما این به آن معنا نیست که روابط عربستان با اسرائیل قطع خواهد شد (…) اکنون رابطه با جمهوری اسلامی ایران متغیری است که بخشی از محاسبات است.

عربستان سعودی مقدس‌ترین مکان‌ اسلام مدت‌هاست که اعلام کرده است که به رسمیت شناختن اسرائیل به تشکیل دو کشور با فلسطینیان بستگی دارد.

عمر کریم، کارشناس سیاست عربستان در دانشگاه بیرمنگام گفت که افزایش خشونت اسرائیل و فلسطین در سال جاری باعث شده است که پیشرفت عمومی در کوتاه مدت غیرممکن باشد.

وی گفت: سعودی ها در حال حاضر انگیزه‌ای برای عادی سازی سریع با اسرائیل ندارند. آمریکا و فرانسه از تجدید روابط دیپلماتیک ایران و عربستان استقبال کردند

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا