جدیدترین اخبارجهان

اهمیت شلیک موشک‌های مافوق صوت روسیه علیه اوکراین

آنچه لازم است درباره موشک های مافوق صوت شلیک شده توسط روسیه علیه اوکراین بدانید

موشک‌های مافوق صوت روسیه علیه اوکراین و اهمیت شلیک آنها

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه تایید کرد که روسیه در تهاجم خود به اوکراین از موشک‌های مافوق صوت استفاده کرده است.

موشک‌های مافوق صوت روسیه علیه اوکراین و اهمیت شلیک آنها
موشک‌های مافوق صوت روسیه علیه اوکراین و اهمیت شلیک آنها

جو بایدن گفت «اگر متوجه شده باشید، (روسیه) به تازگی موشک مافوق صوت شلیک کرده است، زیرا تنها موشک هایی هستند که روس ها می‌توانند آن را با اطمینان کامل به سمت هدف عبور دهند.» «موشک های مافوق صوت یک سلاح سرنوشت ساز و مهم هستند، متوقف ساختن آنها تقریبا غیرممکن است. دلیلی وجود دارد که روس ها از این موشک استفاده می کنند.»

اما سازمان اطلاعات بریتانیا و حتی وزیر دفاع خود بایدن استفاده روسیه از موشک ‌های هوایی کینژال (Kinzhal) را کم اهمیت جلوه داده‌اند.

وزارت دفاع بریتانیا گفت که موشک کینژال در واقع فقط یک نسخه هوایی از موشک بالستیک کوتاه برد اسکندر (SRBM) است که روسیه بارها در تهاجم خود به اوکراین از آن استفاده کرده است.

موشک‌های مافوق صوت روسیه علیه اوکراین و اهمیت شلیک آنها
موشک‌های مافوق صوت روسیه علیه اوکراین و اهمیت شلیک آنها

چرا موشک های مافوق صوت موجب نگرانی و ترس هستند؟

ابتدا لازم است که اصطلاح موشک مافوق صوت را درک کرد.

اساسا همه موشک ها مافوق صوت هستند؛ به این معنی که حداقل پنج برابر سرعت صوت حرکت می کنند. تقریباً هر کلاهکی که از یک موشک رها می شود و چندین مایل در اتمسفر طی می کند، در مسیر رسیدن به هدف خود به این سرعت خواهد رسید.

موشک مافوق صوت تکنولوژی جدیدی نیست.

آنچه قدرت های نظامی [از جمله روسیه، چین، ایالات متحده آمریکا و کره شمالی] اکنون روی آن کار می کنند، وسیله نقلیه هدایت پذیر مافوق صوت (HGV) است. وسیله نقلیه یا موشک هدایت پذیر مافوق صوت (HGV) یک محموله بسیار مانوور پذیر است که از لحاظ نظری می تواند با سرعت مافوق صوت پرواز کند و در عین حال می توان مسیر و ارتفاع آن را به گونه ای تنظیم کرد که پایین تر از ارتفاع قابل شناسایی برای رادار و در اطراف سیستم های دفاع موشکی پرواز کند.

موشک هدایت پذیر مافوق صوت (HGV) سلاحی است که توقف آن تقریبا امکان ناپذیر است. گمان می رود که روسیه یک موشک هدایت پذیر مافوق صوت (HGV) به نام سیستم آوانگارد در زرادخانه خود داشته باشد، که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سال ۲۰۱۸ در اشاره به این موشک گفت در برابر پدافند هوایی غرب «عملا آسیب ناپذیر» است.

اما کینژال به عنوان یکی از انواع موشک های اسکندر (Iskander SRBM)، در زمره موشک های هدایت پذیر مافوق صوت قرار نمی گیرد.

بر اساس گزارشی که در سال گذشته توسط مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل منتشر شد، در حالی که کینژال مانند اسکندر دارای قابلیت مانوور محدودی می‌باشد، اما مزیت اصلی کینژال این است که می‌توان آن را از جت‌های جنگنده میگ-۳۱ (MiG-31) پرتاب کرد که برد طولانی‌تر و توانایی حمله از چند جهت را برای این موشک فراهم می کند.

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا