جدیدترین اخبارجهان

جمهوری اسلامی چرا به خاک متحدانش حمله کرد؟

سپاه پاسداران تنها پس از مشورت با رهبر جمهوری اسلامی، تصمیم حمله به این سه کشور را گرفت

جمهوری اسلامی چرا به خاک متحدانش حمله کرد؟

سپاه پاسداران طی دو روز به اهدافی در سه کشور متحد سوریه، عراق و پاکستان حمله کرد. پاکستان با حمله موشکی به خاک ایران پاسخ داد. پس چرا جمهوری اسلامی این کار را کرد و چرا اکنون این اتفاق افتاد؟

جمهوری اسلامی چرا به خاک متحدانش حمله کرد؟
جمهوری اسلامی چرا به خاک متحدانش حمله کرد؟

همه چیز حاکی از آن است که سپاه پاسداران برای اقدام از سوی تندروهای اسلامی در داخل کشور تحت فشار بود. این تندروها به طور فزاینده ای از اینکه جمهوری اسلامی در کنار قتل عده زیادی از فلسطینی ها در غزه ایستاده، ناراضی هستند.

آنها همچنین از اینکه جمهوری اسلامی پس از ترور تعدادی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در سوریه هیچ اقدامی انجام نداد و تنها زمانی که حوثی‌ها تحت حملات آمریکا و بریتانیا قرار گرفتند، از حوثی‌ها حمایت شفاهی کرد، عصبانی هستند.

و سپس حمله انتحاری که گروه دولت اسلامی (داعش) دو هفته پیش در شهر کرمان مسئولیت آن را بر عهده گرفت و حداقل ۸۴ نفر را کشت. [گفتنی است که این حمله را در واقع جمهوری اسلامی انجام داد و از داعش خواست که آن را بر عهده بگیرد]

تندروها احساس می کردند که باید به نحوی عمل کنند، بدون اینکه تنش با اسرائیل یا ایالات متحده را افزایش دهند. جمهوری اسلامی مراقب بوده که مستقیماً در جنگ اسرائیل و غزه دخالت نکند اگرچه از حماس، حوثی ها و حزب الله حمایت نظامی می کند.

اما در حمله به سوریه، عراق و پاکستان به نظر می رسد که آنها چند گل به خودی به ثمر رسانده اند. جمهوری اسلامی گفت که حمله موشکی و پهپادی در داخل پاکستان، گروه شبه نظامی جیش العدلی را هدف قرار داده است که آن را گروه تروریستی ایرانی می نامد. اما پاکستان می گوید که دو کودک را کشته است.

جمهوری اسلامی چرا به خاک متحدانش حمله کرد؟
جمهوری اسلامی چرا به خاک متحدانش حمله کرد؟

پاکستان، یک قدرت هسته‌ای، احساس کرد که باید به این حمله پاسخ دهد که نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان بود. همچنین بازدارندگی هسته‌ای پاکستان را تضعیف کرد.

بنابراین حملات خود را علیه آنچه که می‌گفت مخفیگاه تروریست‌های پاکستانی مستقر در ایران، ارتش آزادی‌بخش بلوچستان و جبهه آزادی‌بخش بلوچستان بود، انجام داد. جمهوری اسلامی می گوید سه زن، دو مرد و چهار کودک کشته شدند.

حملات تلافی جویانه به روابط عادی بین همسایگان آسیب جدی وارد کرده است.

سپاه پاسداران این واکنش پاکستان را پیش بینی نمی کرد.

ایران و پاکستان ۹۰۰ کیلومتر (۵۶۰ مایل) مرز مشترک دارند که کنترل آن بدون همکاری برای هر یک دشوار است. پاکستان یک متحد ارزشمند در مجامع بین المللی بوده است و اغلب به نفع تهران رای می دهد.

به نظر می رسد حمله به سوریه در واکنش به کشتار کرمان بوده، اما حتی در آنجا هم همانطور که جمهوری اسلامی ادعا می کند، هیچ گزارشی مبنی بر ضربه بزرگ علیه داعش یا گروه های سنی تندرو وجود ندارد.

در عراق شاید نزدیکترین همسایه و متحد جمهوری اسلامی دولت بغداد از حملاتی که سپاه پاسداران از ۱۱ موشک بالستیک برای اصابت به هدفی در اربیل، در منطقه کردستان عراق استفاده کرد، خشمگین است.

جمهوری اسلامی چرا به خاک متحدانش حمله کرد؟
جمهوری اسلامی چرا به خاک متحدانش حمله کرد؟

تهران مدعی شد که مرکز عملیات موساد، سازمان اطلاعات اسرائیل را هدف قرار داده است. اما مقامات عراقی و کردی می گویند که خانه یک تاجر معروف مورد اصابت قرار گرفت و او به همراه همسر و دو فرزندش که یکی از آنها زیر یک سال سن داشت، کشته شدند.

دولت عراق به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده و قرار است در مورد این حملات بحث کند. این حادثه علیرغم چندین موضوع بین دو ملت، روابط همسایگی را که در طول سالیان متمادی ایجاد شد از بین برده است.

ممکن است سپاه پاسداران تنها پس از مشورت با خامنه‌ای تصمیم حمله به این سه کشور را گرفته باشد. نشانه هایی وجود دارد که قبل از شروع حملات با وزیر خارجه مشورت نشده است.

به نظر می‌رسد که حملات این هفته موقعیت بین‌المللی جمهوری اسلامی را بیشتر تضعیف کرده، دفاع این کشور را در معرض خطر قرار داده و سپاه پاسداران را بی‌ملاحظه و مستعد ریسک‌های محاسبه‌نشده جلوه داده است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا