جدیدترین اخبارجهان

دو خبرنگار بلاروس به دلیل پوشش خبری تظاهرات به زندان افتادند

بیش از ۳۰.۰۰۰ نفر از زمان آغاز تظاهرات بازداشت شده اند

دو خبرنگار بلاروس به دلیل پوشش خبری تظاهرات به زندان افتادند

دادگاهی در بلاروس در روز پنجشنبه دو خبرنگار زن را پس از پوشش خبری تظاهرات علیه رئیس جمهور مستبد این کشور به اتهام نقض نظم عمومی به زندان فرستاد.

 

دو خبرنگار بلاروسی به دلیل پوشش خبری تظاهرات به زندان افتادند
دو خبرنگار بلاروسی به دلیل پوشش خبری تظاهرات به زندان افتادند

به گزارش تهرانتو نیوز ؛ به نقل از سی تی وی

این دادگاه در مینسک پایتخت بلاروس ، کاتسیرنا باخوالوا ۲۷ ساله (Katsiaryna Bakhvalava) که با نام مستعار اِندریوا (Andreyeva) فعالیت میکند و داریا چولتسوا ۲۳ ساله (Daria Chultsova) که خبرنگار شبکه تلویزیونی لهستانی Belsat می باشد را به دو سال حبس محکوم کرده است.

این دو روزنامه نگار در ماه نوامبر در آپارتمانی در مینسک مشغول پوشش زنده تظاهرات بودند که پلیس با شکستن درب آپارتمان وارد شده و آنها را دستگیر کرد.

اتهام این دو خبرنگار “اقدامات سازماندهی شده در جهت اخلال در نظم عمومی”  است هرچند که آنها این اتهامات را رد کرده اند.

کاتسیرنا باخوالوا پیش از صدور حکم در محضر دادگاه قول داد که فعالیتش در راستای “ساخت یک بلاروس بدون سرکوب سیاسی” را ادامه خواهد داد.

او با اشاره به دیگر روزنامه نگاران بلاروسی دربند گفت ” من التماس نمی کنم. من خواستار تبرئه خودم و همکارانم هستم.”

دو خبرنگار بلاروسی به دلیل پوشش خبری تظاهرات به زندان افتادند
دو خبرنگار بلاروس به دلیل پوشش خبری تظاهرات به زندان افتادند

بیش از ۴۰۰ خبرنگار در طی شش ماه گذشته در بلاروس زندانی شده اند که از این میان حداقل ده نفر از آن ها با اتهامات کیفری مواجه شده و هنوز در بازداشت به سر می برند.

اتحادیه روزنامه نگاران بلاروسی گفت :

” ما فکر می کنیم که این حکم با انگیزه سیاسی صادر شده است، هدف آن ترساندن همه خبرنگاران و جلوگیری آنها از انجام وظیفه حرفه ای خود برای پوشش رویدادهای مهم اجتماعی کشور است. این کار بطور موثری ممنوعیت حرفه ای محسوب می شود.”

سفارت آمریکا در بلاروس خواستار آزادی این دو خبرنگار شده و از مقامات بلاروس خواسته که از بازداشت خبرنگاران به دلیل انجام کارشان دست بردارد.

پس از اعلام نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری بلاروس در تاریخ ۹ آگوست و اعلام پیروزی الکساندر گریگوریویچ لوکاشنکو (Alexander Lukashenko) برای ششمین دوره متوالی، معترضان در این کشور دست به تظاهرات زدند. مخالفان و برخی مسئولان انتخابات گفته اند که در انتخابات تقلب شده است.

مقامات اروپای شرقی با سرکوب گسترده ملت در بزرگترین تظاهرات که بیش از ۲۰۰.۰۰۰ نفر در آن شرکت کرده بودند، به این موضوع واکنش نشان دادند.

بر اساس اظهارات مدافعان حقوق بشر بیش از ۳۰.۰۰۰ نفر از زمان آغاز تظاهرات بازداشت شده اند و هزاران نفر نیز مورد ضرب و شتم وحشیانه قرار گرفته اند.

ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا با اعمال تحریم علیه مقامات بلاروس، به انتخابات و سرکوب تظاهرات واکنش نشان داده اند.

رئیس جمهور بلاروس  الکساندر لوکاشنکو   رئیس جمهور بلاروس  الکساندر لوکاشنکو   رئیس جمهور بلاروس    مینسک

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا