جدیدترین اخبارجهان

ایالات متحده گفت روسیه از سال ۲۰۱۴ بیش از ۳۰۰ میلیون دلار برای تأثیرگذاری مخفیانه بر سیاست جهانی هزینه کرده است

طبق اسناد ایالات متحده روسیه از سال ۲۰۱۴ بیش از ۳۰۰ میلیون دلار برای نفوذ و تاثیرگذاری مخفیانه بر سیاستمداران سایر کشورها خرج کرده است

آمریکا گفت روسیه از سال ۲۰۱۴ بیش از ۳۰۰ میلیون دلار برای تأثیرگذاری مخفیانه بر سیاست جهانی هزینه کرده است

وزارت امور خارجه آمریکا در اسناد کانال دیپلماتیک خود که به تازگی منتشر کرده مدعی شد که روسیه از سال ۲۰۱۴ به طور مخفیانه بیش از ۳۰۰ میلیون دلار آمریکا را برای تأثیرگذاری بر سیاستمداران و دیگر مقامات در بیش از ۲۲ کشور هزینه کرده است.

آمریکا گفت روسیه از سال 2014 بیش از 300 میلیون دلار برای تأثیرگذاری مخفیانه بر سیاست جهانی هزینه کرده است
آمریکا گفت روسیه از سال ۲۰۱۴ بیش از ۳۰۰ میلیون دلار برای تأثیرگذاری مخفیانه بر سیاست جهانی هزینه کرده است

در این اسناد کانال دیپلماتیک ایالات متحده که روز سه شنبه منتشر شد، به ارزیابی های اطلاعاتی جدید از تلاش‌های جهانی مخفیانه روسیه برای حمایت از سیاست ها و احزاب همفکر با مسکو اشاره شده است. این سند کانال دیپلماتیک از اهداف روسیه نام نبرده است، اما می گوید که ایالات متحده اطلاعات طبقه بندی شده را در اختیار کشورهای منتخب قرار می دهد.

انتشار این اسناد یکی از آخرین تلاش های دولت بایدن برای از طبقه بندی خارج کردن اطلاعات در مورد اهداف نظامی و سیاسی مسکو است که تاریخ آنها نهایتا به ارزیابی های صحیح مبنی بر آغاز جنگ جدید روسیه علیه اوکراین برمی گردد. بسیاری از مقامات ارشد امنیت ملی در دولت رئیس جمهور جو بایدن تجربه گسترده ای در مقابله با مسکو دارند و در زمانی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در حال راه اندازی کمپین های گسترده برای تأثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ ایالات متحده بود، مشغول خدمت در دولت وقت ایالات متحده بودند.

یک مقام ارشد دولت بایدن از بیان این که گمان می رود روسیه چقدر پول در اوکراین خرج کرده باشد، خودداری کرد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین و معاونان ارشد او مدت هاست که پوتین را به دخالت در سیاست داخلی این کشور متهم می کنند. این مقام مسئول به اتهامات نفوذ روسیه در انتخابات اخیر در آلبانی، بوسنی و مونته نگرو اشاره کرد، که تمام این کشورهای اروپای شرقی همواره با فشار تاریخی مسکو مواجه بوده اند.

بر خلاف تلاش های لابیگری سایر دولت های خارجی برای طرح های ابتکاری ترجیحی که آشکارا اعلام می شوند،  نفوذ پنهان روسیه شامل استفاده از شرکت های صوری برای انتقال پول به اهداف یا سیاستمداران ترجیحی بوده است. این تلاش ها شامل اتاق های فکر در اروپا و شرکت های دولتی در آمریکای مرکزی، آسیا، خاورمیانه و شمال آفریقا است.

وزارت امور خارجه آمریکا در اقدامی غیرمعمول روز دوشنبه یک تلگراف دیپلماتیک برای بسیاری از سفارتخانه ها و کنسولگری های ایالات متحده در خارج از کشور از جمله در اروپا، آفریقا و جنوب آسیا ارسال کرد و به شرح  و توضیح این نگرانی ها پرداخت.

این اسناد کانال دیپلماتیک که با علامت «اطلاعات حساس» مشخص شده بود و در سطح روئیت توسط مخاطبان خارجی قرار نداشت، اما در عین حال طبقه بندی شده نیز نبودند، حاوی یک سری سرفصل های گفتگو بود که دیپلمات های آمریکایی دستور داشتند با دولت میزبان خود در مورد دخالت ادعایی روسیه مطرح کنند. در این اسناد به دیپلمات‌های امریکایی گفته شده که باید به دولت میزبان، اقداماتی شامل تحریم‌ها، ممنوعیت سفر و افشای منابع مالی مخفی را توصیه کنند.

اسناد کانال دیپلماتیک ایالات متحده آمریکا نشان می دهد که مقامات اطلاعاتی بر این باورند که روسیه قصد دارد «حداقل صدها میلیون دلار دیگر» را برای تامین بودجه احزاب و مقامات همفکر با مسکو در سراسر جهان انتقال دهد.

اخبار کانادا      اخبار کانادا    اخبار کانادا  اخبار کانادا

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا