جدیدترین اخبارجهان

ژولیت بینوش و ماریون کوتیار در حمایت از معترضان ایرانی موهای خود را بریدند

هنرپیشگان فرانسوی برنده اسکار موهای خود را به نشان همبستگی با معترضان ایران بریدند

ژولیت بینوش و ماریون کوتیار در حمایت از معترضان ایرانی موهای خود را بریدند

ژولیت بینوش (Juliette Binoche) و ماریون کوتیار (Marion Cotillard) بازیگران برنده اسکار و همچنین برخی دیگر از ستارگان سینما و موسیقی فرانسه روز چهارشنبه در ویدئویی که در حمایت از معترضان در ایران منتشر شد، از بریدن تکه های موی خود فیلم گرفتند.

ژولیت بینوش و ماریون کوتیار در حمایت از معترضان ایرانی موهای خود را بریدند
ژولیت بینوش و ماریون کوتیار در حمایت از معترضان ایرانی موهای خود را بریدند

بینوش یک مشت موی بزرگ را با یک قیچی از بالای سرش جدا کرد و سپس آن را جلوی دوربین برد و گفت «برای آزادی» در حالی که بازخوانی فارسی آهنگ اعتراضی ایتالیایی «بلا چو (Bella ciao)» در پس زمینه ویدئو مونتاژ شده بود.

این ویدیو با هشتگ HairForFreedom در حالی منتشر می شود که تظاهرات ضد دولتی سراسر ایران را فراگرفته است. جرقه این اعتراضات با مرگ مهسا امینی ۲۲ ساله زده شد که پس از دستگیری به اتهام بیرون بودن چند تار مویش کشته شد.

برخی از تظاهرکنندگان ایرانی در اعتراضات به طور علنی تکه های موی خود را بریدند و این حرکت اعتراضی گسترش یافت.

تصاویری از زنانی در سایر نقاط جهان که موهای خود را برای نشان دادن همبستگی با زنان ایرانی می بُرند، از ملک موسو (Melek Mosso) خواننده ترک که هفته گذشته روی صحنه موهای خود را برید، تا زنان در لبنان و سوریه و ابیر السهلانی (Abir Al-Sahlani) نماینده مجلس سوئد در سالن‌های پارلمان اروپا در استراسبورگ در فضای مجازی منتشر شده است. روز سه شنبه موزه ای در رم در حال جمع آوری این تارهای مو برای فرستادن به سفارت ایران بود.

درنا جوان کارشناس علوم سیاسی ایرانی مقیم فرانسه و متخصص در حوزه مسائل ایران گفت «بریدن موی زنان در ایران نوعی اعتراض است؛ نمادی برای ایستادگی در برابر حجاب اجباری است. جوان افزود که این حرکت نمادین راهی برای زنان در سراسر جهان است تا نسبت به رنج زنان ایرانی اعتراض کنند.

ویدئوی کوتیار، بینوش و ده‌ها زن دیگر که تارهای موی خود را کوتاه می‌کنند، در حساب کاربری اینستاگرام «soutienfemmesiran» منتشر شد که به معنای حمایت از زنان در ایران است. پست منتشر شده [همراه این ویدئو] گفت «این زنان، این مردان از ما حمایت می‌خواهند. شجاعت و وقار آنها ما را [به حمایت از آنها] ملزم می کند.» «ما تصمیم گرفته‌ایم با قطع کردن تکه هایی از موهای خود به درخواستی که از ما شد پاسخ دهیم.»

برخی از زنان دیگری که در این اقدام شرکت کردند شامل بازیگرانی چون شارلوت رمپلینگ (Charlotte Rampling) و شارلوت گینزبورگ (Charlotte Gainsbourg) بودند، علاوه بر این شارلوت گینزبورگ در حال بریدن تکه ای از موهای مادرش، جین بیرکین (Jane Birkin) خواننده فرانسوی دیده می شد.

این حرکت بسیار نمادین در واقع برگرفته از تاریخ و فولکلور ایرانی می‌باشد که در آن بریدن موهای سر توسط زنان نماد اعتراض است. شاهنامه کتاب حماسه ملی ایران، افغانستان و تاجیکستان که توسط فردوسی شاعر ایرانی بین سال های ۹۷۷ تا ۱۰۱۰ میلادی (۳۵۶ تا ۳۸۹ شمسی) نوشته شده است، به شاهزاده خانمی (فرنگیس) اشاره دارد که در اعتراض به مرگ ناعادلانه شوهرش (سیاوش) موهای خود را می بُرد.

شارا آتشی (Shara Atashi) نویسنده ایرانی مقیم ولز در توییتی نوشت «بریدن موی زنان یک سنت باستانی ایرانی است که در شاهنامه نیز دیده می‌شود، و نمادی است از این که خشم قوی‌تر از قدرت ستمگر است.»

هنرپیشگان فرانسوی برنده اسکار    هنرپیشگان فرانسوی برنده اسکار

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا