جدیدترین اخبارجهان

سالگرد درگذشت مهسا امینی؛ ایرانیان معترض در سراسر دنیا دست به راهپیمایی زدند

تجمع اعتراضی در ده‌ها شهر جهان همزمان با نخستین سالگرد خیزش

سالگرد مهسا امینی در اروپا گرامی داشته شد

در روز شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ صدها نفر به مناسبت اولین سالگرد قتل حکومتی مهسا امینی در مرکز شهر لندن گرد هم آمدند تا علیه حکومت دینی ایران اعتراض کنند.

شعار زن، زندگی، آزادی در دنیای اسلام و جمهوری اسلامی ایران جایگاهی ندارد؛ در روز سالگرد قتل حکومتی مهسا امینی، جمعیت کثیری تجمع کردند و عکس‌های او را در دست گرفتند تا اعتراض خود را اعلام کنند.

سالگرد مهسا امینی در اروپا گرامی داشته شد
سالگرد مهسا امینی در اروپا گرامی داشته شد

اعتراضات مشابهی در ایتالیا، آلمان و فرانسه برگزار شد.

مهسا امینی و بسیاری دیگر از زنان، دختران و مردان معترض آزادیخواه بیهوده کشته نشدند.

مقامات رژیم آخوندی به دنبال جلوگیری از شعله‌ور شدن مجدد آتش خشم و قیام مردم در اولین سالگرد قتل حکومتی مهسا امینی بودند. مردم در مرکز شهر تهران از حضور شدید نیروهای امنیتی خبر دادند و نیروهای امنیتی در غرب ایران، جایی که اقلیت کرد سال گذشته تظاهرات بزرگی را برگزار کردند، دیده شدند.

در روز شنبه، گزارش‌ها حاکی از اعتصاب عمومی گسترده در مناطق کردنشین بود؛ خیابانها عمدتا خالی و مغازه‌ها بسته بودند.

فعالان حقوق بشر در ایران نیز از اعتصاب عمومی خبر دادند اما هیچ گزارشی از اعتصاب در رسانه های حکومتی وجود نداشت. ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد ماموران حکومت در مشهد و کرج به سمت مردم معترض گاز اشک‌آور شلیک می‌کنند، اما رسانه‌های حکومتی کما فی السابق آنها را تایید نکردند.

روز شنبه و در سالگرد قتل حکومتی مهسا امینی حدود ۱۰۰ معترض با شعار زن، زندگی، آزادی مقابل سفارت رژیم ایران در رم تجمع کردند.

سالگرد مهسا امینی در اروپا گرامی داشته شد
سالگرد مهسا امینی در اروپا گرامی داشته شد

یکی از معترضین گفت: در حال حاضر ضروریست که جامعه جهانی دوباره با تظاهرات در خیابانها را از سر بگیرد. هدف ما این است که این رژیم را از بین ببریم و به ویژه بخواهیم که تمامی دولت‌ها از توافقات سیاسی و اقتصادی با رژیم ایران خودداری کنند.

ان هیدالگو، شهردار پاریس نیز همزمان با سالگرد قتل حکومتی مهسا امینی اعلام کرد که باغی در پایتخت فرانسه اکنون بنام مهسا امینی نامگذاری شده است، او مهسا را قهرمان مقاومت ایران خواند و گفت که پاریس یاد او و نبرد زنانی را که برای آزادی خود در ایران می‌جنگند، گرامی می‌دارد.

سهیلا سخنوری، هنرمند ایرانی-بریتانیایی در ابتدای این ماه به آژانس خبری آسوشیتدپرس گفت اولین باریست که جهان شاهد رویداد یک انقلاب است که زنان آن را مدیریت می‌کنند.

اما به نظر من، آنچه واقعاً در این اعتراض اهمیت دارد، این است که برای اولین بار در تاریخ ایران، مردان ایرانی نیز به صورت فعال در کنار زنان قرار گرفته‌اند، آنها را حمایت می‌کنند و به زنان احترام می‌گذارند. این وقایع بسیار بی‌نظیر است و در تاریخ ایران چنین اتفاقی رخ نداده است.

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا