ایرانجدیدترین اخبار

میترا حجازی پور ستاره شطرنج از اعتراضات سراسری در ایران حمایت می کند

ستاره شطرنج که پس از برداشتن حجاب اجباری از ایران رفت، از شجاعت معترضان حمایت می کند

میترا حجازی پور ستاره شطرنج از اعتراضات سراسری در ایران حمایت می کند

میترا حجازی پور ستاره شطرنج که اکنون پس از برداشتن حجاب اجباری در مسابقات ۲۰۱۹ در فرانسه زندگی می کند، می خواهد با استفاده از رسانه خود به زنان و دختران ایرانی نشان دهد که تنها نیستند.

میترا حجازی پور ستاره شطرنج از اعتراضات سراسری در ایران حمایت می کند
میترا حجازی پور ستاره شطرنج از اعتراضات سراسری در ایران حمایت می کند

میترا حجازی پور، یکی از بزرگترین شطرنج بازانی که تا به حال ایران به دنیا معرفی کرده، می‌داند که پس از برداشتن روسری‌اش در مخالفت با قوانین سخت‌گیرانه لباس پوشیدن زنان در مسابقات جمهوری اسلامی، چه شجاعتی دارد.

او که اکنون پس از اخراج از تیم ملی ایران از آن زمان در تبعید و در فرانسه زندگی می‌کند، می‌گوید از شجاعت ایرانی‌هایی که از یک سال پیش و پس از قتل مهسا امینی به خیابانها آمدند، شگفت زده است.

میترا حجازی‌پور، ۳۰ ساله که در ماه مارس تابعیت فرانسه را دریافت کرد، از زمان ورود به فرانسه در هیئت مدیره موفقیت چشمگیری داشته است. او امسال قهرمان شطرنج فرانسه شد و به تیمش کمک کرد تا در مسابقات قهرمانی تیمی جهان به مقام سوم برسد.

میترا حجازی‌پور در مصاحبه‌ای به خبرگزاری فرانسه گفت که در اولین سالگرد قتل مهسا امینی نمی‌تواند ذهن خود را از وضعیت ایران دور کند؛ هم از سرکوب معترضان توسط رژیم ایران بیم دارد و هم امید دارد که معترضان بر حکومت چیره شوند.

او گفت: «دلایل زیادی برای فشار و اعتراض مردم به این رژیم وجود دارد، حتی اگر به قیمت جان آنها تمام شود یا زندانی شوند.

اولین باری که میترا حجازی پور بدون روسری در انظار عمومی ظاهر شد در عکسی بود که در آلمان گرفته شده بود که فوریه ۲۰۱۸ در اکانت اینستاگرامش منتشر کرده بود.

او با الهام از زنانی که در ایران حجاب اجباری خود را برمی داشتند و روی چوب می گذاشتند، گفت که می خواهد این احساس آزادی را داشته باشد و بتواند باد را در موهایش احساس کند.

با این حال، میترا حجازی پور گفت که به دنبال پیام‌های تهدیدآمیز رژیم ایران باید این پست را حذف کند، او سپس در مسابقات جهانی شطرنج Blitz در مسکو در دسامبر ۲۰۱۹ حجاب اجباری خود را برداشت.

میترا حجازی پور دو سال پس از درسا درخشانی که حالا برای آمریکا رقابت می کند، دومین شطرنج باز ایرانی می‌باشد که به همین دلیل از این تیم اخراج شده است.

میترا حجازی پور که حتی قبل از نوجوانی به عنوان یک اعجوبه شطرنج شناخته می شد، گفت: این شطرنج بود که از شش سالگی با پدرم شروع کردم و آزادی را به من داد.

او گفت: من خوش شانس بودم زیرا زیاد سفر کردم و با مردمی از فرهنگ ها و مذاهب مختلف صحبت کردم.

او از فرانسه گفت که می‌خواهد با شرکت در رویدادها و صحبت در مورد وضعیت ایران به زنان ایرانی نشان دهد که تنها نیستند و گفت این حداقل کاریست که می‌توانم انجام دهم.

میترا حجازی پور گفت من فکر می کنم که رژیم تسلیم نمی شود، زیرا حجاب اساس حکومت اسلامی رژیم ایران است.

اما زنان سعی می‌کنند کمتر و کمتر از حجاب اجباری استفاده کنند، وقتی به تصاویر و ویدئوهای ایران نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که زنان محجبه کمتری هستند، فکر می کنم این نشان می دهد که شجاعت رشد کرده است.

اینطور نیست که رژیم تسلیم شود، وی در مورد اینکه نتیجه جنبش اعتراضی چه می‌تواند باشد، افزود: از آنچه سال گذشته دیدم و از این رژیم می‌دانم، البته ترس دارم، اما در عین حال امید دارم، چون نمی توانند همه را بکشند، نمی توانند همه را زندانی کنند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا