جدیدترین اخبارجهان

رافائل گروسی اقدام جمهوری اسلامی در ممانعت از ورود بازرسان آژانس را محکوم کرد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمهوری اسلامی را به دلیل ممانعت بازرسان از نظارت بر برنامه‌های هسته‌ای مورد انتقاد قرار داد

رافائل گروسی اقدام جمهوری اسلامی در ممانعت از ورود بازرسان آژانس را محکوم کرد

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) روز شنبه اقدام نامتناسب و بی‌سابقه جمهوری اسلامی در ممنوعیت بازرسان منصوب برای نظارت بر تأسیسات هسته‌ای و فعالیت‌های اتمی ایران را محکوم کرد.

رافائل گروسی اقدام جمهوری اسلامی را در ممانعت از ورود بازرسان آژانس را محکوم کرد
رافائل گروسی اقدام جمهوری اسلامی را در ممانعت از ورود بازرسان آژانس را محکوم کرد

دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل از جمهوری اسلامی به دلیل ممانعت مؤثر چندین بازرس با تجربه‌اش از نظارت بر برنامه این کشور انتقاد کرده است.

این اقدام جمهوری اسلامی در پاسخ به درخواست ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تهران برای همکاری فوری با آژانس در مورد موضوعاتی از جمله توضیح ردپای اورانیوم یافت شده در سایت‌های اعلام نشده است.

رافائل گروسی با بیان اینکه معتقد است رژیم ایران بیش از حد واکنش نشان داده، گفت این اقدام یکجانبه نامتناسب و بی‌سابقه را که بر برنامه‌ریزی و اجرای عادی فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس در ایران تأثیر می‌گذارد و آشکارا با همکاری‌هایی که باید بین آژانس و ایران وجود داشته باشد در تضاد است، به شدت محکوم می‌کنم.

رافائل گروسی گفت این بیانیه قویاً در بحبوحه تنش های طولانی مدت بین جمهوری اسلامی و آژانس منتشر شده، آژانسی که وظیفه نظارت بر برنامه هسته‌ای را دارد که کشورهای غربی مدتها به آن مشکوک بودند که هدف آن در نهایت تولید سلاح هسته‌ای است.

جمهوری اسلامی اصرار دارد که این برنامه صلح آمیز است. اقدام رژیم ایران موسوم به «عدم تعیین» از بازرسان مجاز است.

کشورهای عضو به طور کلی می‌توانند بازرسانی را که بر اساس معاهده منع گسترش سلاح های هسته‌ای (NPT) و توافقنامه پادمان هر کشور با آژانس، برای بازدید از تأسیسات هسته‌ای آن‌ها تعیین می‌شوند را وتو کنند.

اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که تصمیم تهران فراتر از رویه عادی است.

این سازمان گفت که رژیم ایران به آنها گفته است که چند بازرس را بدون ذکر تعداد آنها ممنوع خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: این بازرسان از مجربترین کارشناسان آژانس با دانش منحصر به فرد در فناوری غنی سازی هستند. با تصمیم امروز، تهران عملاً حدود یک سوم از گروه اصلی باتجربه‌ترین بازرسان آژانس را که برای ایران تعیین شده بودند، حذف کرد.

رافائل گروسی اقدام جمهوری اسلامی را در ممانعت از ورود بازرسان آژانس را محکوم کرد
رافائل گروسی اقدام جمهوری اسلامی را در ممانعت از ورود بازرسان آژانس را محکوم کرد

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی این اقدام را به تلاش آمریکا و سه کشور اروپایی برای سوء استفاده از این سازمان برای اهداف سیاسی خود مرتبط دانست.

به نظر می رسد که وی به بریتانیا، فرانسه و آلمان اشاره می کند که روز پنجشنبه گفتند تحریم های رژیم ایران را در رابطه با برنامه‌های هسته‌ای و موشکی بالستیک این کشور حفظ خواهند کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران قبلاً در مورد عواقب چنین سوء استفاده‌های سیاسی از جمله تلاش برای سیاسی کردن فضای آژانس هشدار داده بود. البته جمهوری اسلامی به همکاری های مثبت خود در چارچوب توافقات انجام شده ادامه خواهد داد و بر ضرورت بی طرفی آژانس تاکید می‌کند.

یک دیپلمات مستقر در وین گفت که رژیم ایران تمامی اعضای فرانسوی و آلمانی تیم بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از فهرست خارج کرده است؛ قبلاً هیچ عضوی از ایالات متحده یا بریتانیا وجود نداشت.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اوایل ماه جاری گزارش داد که جمهوری اسلامی سرعت غنی‌سازی اورانیوم خود را تا سطح تقریباً درجه تسلیحات کاهش داده که نشانه تلاش تهران برای کاهش تنش ها پس از سال ها تنش بین خود و ایالات متحده بوده است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا