ایرانجدیدترین اخبار

در تظاهرات امروز نمازگزاران زاهدان دست کم ۵ نفر بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی کشته و ۱۴ نفر مجروح شدند

مردم زاهدان علیرغم اعزام پرتعداد نیروهای امنیتی و ده‌ها خودروی یگان ویژه امروز پس از نماز جمعه دوباره به خیابان آمدند

تظاهرات امروز نمازگزاران زاهدان دست کم ۵ کشته بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی و ۱۴ مجروح داشت

همزمان با تظاهرات گسترده نمازگزاران در اطراف مسجد مکی زاهدان نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی جمعه ششم آبان به سوی معترضان شلیک کردند.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی برای متفرق‌کردن نمازگزارانی که علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی شعار می‌دادند به داخل و اطراف «مسجد جامع نور» سراوان گاز اشک آور پرتاب کردند. شهروندان شهر سیب و سوران در استان سیستان و بلوچستان نیز با سر دادن شعارهای ضدحکومتی در خیابان‌های این شهر تجمع کردند که نیروهای یگان ویژه به‌سوی آنها با تیر جنگی و گاز اشک‌آور شلیک کردند.

پس از حضور گسترده مردم بلوچ در شهرهای زاهدان، سوران و سراوان، معترضان در شهر پهره (ایرانشهر) نیز بپاخاسته و علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.

صدها معترض در خیابان‌های زاهدان به حرکت در آمده و شعار «می‌کشم می‌کشم، آن‌که برادرم کشت»، «توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه»، «مرگ بر بسیجی» سر دادند.

شورای تامین استان سیستان ‌و ‌بلوچستان در اقدامی بی‌سابقه روز پنج‌شنبه ۵ آبان در اطلاعیه‌ای با اشاره به درگیری‌های روی داده در هشتم مهر در زاهدان ضمن پذیرش «قصور برخی از ماموران» از «عزل رئیس وقت کلانتری ۱۶ و فرمانده انتظامی شهرستان زاهدان» خبر داد.

با این حال گزارش های منتشر شده از گروه «حال‌وش» و فعالان حقوق بشری بلوچ حاکی از آن است که امروز جمعه ۶ آبان نیز دست کم پنج معترض بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی در زاهدان کشته و ۱۴ نفر دیگر نیز مجروح ‌شدند.

در یکی از تصاویر کودکی خون آلودی دیده می شود که بر اثر شلیک مستقیم به ناحیه سر توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در جریان سرکوب معترضان در زاهدان کشته شده است.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جماعت مسجد مکی زاهدان، در خطبه‌های امروز نماز جمعه با یادآوری حادثه «جمعه خونین زاهدان» و همبستگی و همدردی با خانواده قربانیان آن حادثه، اعتراض به شرایط کنونی را حق مردم عنوان کرد و از همه کسانی که در داخل و خارج از کشور به انعکاس خبر جمعه خونین زاهدان اقدام کرده و مظلومیت مردم بلوچ را نشان دادند، قدردانی کرد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخشی دیگر از خطبه نماز جمعه از مردم معترض خواست تا احساسات خود را کنترل کنند و گفت «اگر خواستید در خیابان شعار بدهید و تکبیر بگویید حرفی نیست اما فقط در خیابان مدنی و محدوده همین‌جا (در خیابان مصلای مسجد مکی) شعار بدهید و از مدنی به آن طرف، هر کسی به خانه‌اش برود تا اتفاقاتی پیش نیاید.»

اما نیروهای امنیتی با وجود توصیه امام جمعه زاهدان بی‌محابا به معترضان تیراندازی کردند.

همزمان با تظاهرات گسترده نمازگزاران در اطراف مسجد مکی زاهدان، گروه «رصد بلوچستان» با انتشار تصاویری از حضور پر تعداد نیروهای امنیتی و خودروهای نظامی جمهوری اسلامی در سطح شهر خبر داد.

فعالان رسانه‌ای بلوچ هم پنجشنبه پنجم آبان تصاویری از ورود ده‌ها خودروی یگان ویژه به زاهدان و استقرار آن‌ها در نزدیکی مسجد مکی خبر دادند. به گفته برخی رسانه‌ها اعزام این نیروها با هدف جلوگیری از برگزاری تظاهرات در روز جمعه در زاهدان انجام شده است.

امام جمعه اهل سنت شهر زاهدان قبلا در اظهاراتی با تاکید بر این‌که «ماموران» امنیتی جمهوری اسلامی عامل کشتار مردم در این شهر بوده‌اند، خواستار «شناسایی دقیق» و «مجازات» تمام عاملان و آمران «جمعه خونین زاهدان» از سوی مسئولان ارشد این کشور شده بود. در جمعه خونین زاهدان دست کم ۹۷ نفر از نماز گزاران از جمله ۱۳ کودک با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند.

تظاهرات در سیستان و بلوچستان  تظاهرات در سیستان و بلوچستان  تظاهرات در سیستان و بلوچستان

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا