ایرانجدیدترین اخبارجهان

بازتاب گسترده مرگ مهسا امینی در رسانه های جهان

تمام رسانه‌های دنیا خبر بازداشت و مرگ مظلومانه مهسا امینی را پوشش دادند / خشم جهان از نقض حقوق بشر در ایران برانگیخته شد

مرگ مهسا امینی در رسانه های جهان بازتاب گسترده‌ای داشت

مرگ مهسا امینی دختر جوان سقزی، در پی بازداشت او توسط گشت ارشاد تهران بازتاب بی سابقه‌ای در رسانه های جهان داشت.

مرگ مهسا امینی در رسانه های جهان بازتاب گسترده‌ای داشت
مرگ مهسا امینی در رسانه های جهان بازتاب گسترده‌ای داشت

این خبر در بیشتر رسانه های جهان از رسانه‌های بانفوذ و معروف مانند سی‌ان‌ان و نیویورک تایمز و رویترز گرفته تا رسانه‌هایی محلی در اقصی نقاط جهان، منتشر شد. دهها خبرگزاری، روزنامه‌ و وبسایت‌ پربیننده انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، عربی، هندی، پرتغالی، ژاپنی، چینی، آلمانی، ایتالیایی، پشتو، اردو، عبری و روسی و …  گزارش‌هایی درباره این زن ۲۲ ساله ایرانی منتشر کرده‌اند.

و البته فعالین مدنی خارج از ایران نیز طی گفتگوهای تخصصی به بررسی این موضوع پرداختند.

هادی قائمی مدیر مرکز حقوق بشر ایران گفت «سرکوب مردم بخصوص زنان به دلیل وحشت حکومت از زنان جوان و خواسته‌هایشان به شدیدترین سطح خود رسیده است.»

شادی صدر [از حقوقدانان ساکن لندن] نیز با ابراز ناامیدی از  مجازات عاملین کشته شدن مهسا امینی ریشه مشکل را در قوانین ایران خواند که به ماموران حکومت اجازه می‌دهد تا زنان را به خاطر پوششان دستگیر کند. 

شبکه خبری الجزیره، نیز با یادآوری قوانین منحصر به فرد ایران برای اجباری بودن حجاب نوشت: «در طول این چند دهه زنان مداوم در برابر این قوانین مقاومت کرده‌اند و روسری‌هایشان را بسیار عقب‌تر بسته‌اند. از سال ۲۰۱۷ که عده‌ای از زنان در موجی از اعتراض‌ها، روسری‌هایشان را از سر برداشتند، مقامات ایران به اقدامات سخت‌گیرانه‌تری دست زدند.»

خبرگزاری فرانسه، نیز طی گزارشی پس از شرح اعتراض‌ها به جان باختن مهسا امینی نوشت: «فعالان (مدنی)، حکومت ایران را متهم می‌کنند که سرکوب بسیار بزرگی را به اوج رسانده‌‌اند؛ سرکوبی که شامل بسیاری از حوزه‌‌های اجتماعی از جمله سخت‌گیری‌های جدید علیه بهائیان، صدور احکام اعدام برای همجنسگرایان، موجی تازه از اجرای حکم اعدام و دستگیری شهروندان کشورهای خارجی است.  

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی از جان‌باختن مهسا امینی، اظهارنظر علی خامنه‌ای رهبر تندرو ایران را درباره مرگ جرج فلوید یادآوری کرده که گفته بود این اتفاق، طبیعت واقعی آمریکا را نمایان کرده است.

جان باختن مهسا امینی در میان رسانه‌های خاورمیانه نیز بازتاب بسیار گسترده‌ای داشت و دهها وب‌سایت عربی، ترکی و عبری نیز گزارش‌هایی درباره او منتشر کردند.

در میان این رسانه‌ها، سی‌ان‌ان عربی به انتشار ویدئویی از سوی پلیس امنیت تهران اشاره کرده که در آن ادعا شده، لحظاتی از حضور مهسا امینی را در بازداشت نشان می‌دهد. اما سی‌ان‌ان عربی نیز مانند بسیاری رسانه‌های دیگر یادآوری کرده که نه تنها «امکان تایید هویت شخص درون ویدئو» وجود ندارد، بلکه این ویدئو نشان نمی‌دهد که پیش از ورود به ساختمان پلیس چه اتفاقاتی برای مهسا امینی رخ داده است.

واکنش مقامات بین المللی

علاوه بر رسانه ها مقامات بین المللی به این حادثه غم انگیز و تامل برانگیز واکنش نشان دادند و سوالات متعددی را در رابطه با نحوی برخورد جمهوری اسلامی ایران با زنان مطرح کردند.

از جمله جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در توییتی، جان باختن مهسا امینی را «غیرقابل بخشش» توصیف کرد و نوشت که کشورش کماکان حکومت ایران را مسئول این اتفاق و «نقض حقوق بشر» می‌داند.

گشت ارشاد ایران    حوادث امروز ایران    گشت ارشاد ایران  گشت ارشاد ایران    حوادث امروز ایران    حوادث امروز ایران

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا