ایرانجدیدترین اخبارجهان

فراخوان اعتصاب عمومی در کردستان ایران در اعتراض به «قتل» مظلومانه مهسا امینی

گروه‌های سیاسی از فراخوان‌ها برای تجمع و اعتصاب در روز دوشنبه حمایت کردند

فراخوان اعتصاب عمومی در کردستان ایران در اعتراض به «قتل» مظلومانه مهسا امینی

در اعتراض به مرگ مهسا امینی، تشکل های سیاسی مخالف جمهوری اسلامی دوشنبه را روز اعتصاب و عزای عمومی اعلام کردند.

فراخوان اعتصاب عمومی در کردستان ایران در اعتراض به «قتل» مظلومانه مهسا امینی
فراخوان اعتصاب عمومی در کردستان ایران در اعتراض به «قتل» مظلومانه مهسا امینی

هشت تشکل سیاسی ایرانی مخالف جمهوری اسلامی در خارج از کشور با انتشار بیانیه‌ای خواستار  اعتصاب و عزای عمومی در روز دوشنبه شدند و مورد حمایت گروه‌های مختلف قرار گرفتند.

این تشکل های سیاسی که عبارتند از «فرشگرد»، «انجمن اتحاد برای آغازی نو»، «ایران چنج»، «حزب سکولار دمکرات ایرانیان»، «حزب مشروطه ایران (لیبرال دمکرات)»، «سازمان برون مرزی حزب پان ایرانیست»، «کوشندگان اتحاد مردمان ایران برای دموکراسی» و «نهاد مردمی» روز یکشنبه با انتشار بیانیه مشترکی مرگ مهسا امینی را «آغازی بر پایان جمهوری اسلامی» خواندند و ضمن حمایت از اعتراضات داخل کشور، از گروهای اپوزیسیون خارج خواستار رساندن صدای اعتراض مردم ایران به گوش جامعه بین‌المللی شدند.

شاهزاده رضا پهلوی نیز ضمن حمایت از این فراخوان گفت: «قتل تکان‌دهنده ژینا (مهسا) امینی به دست رژیم ضد ایرانی و زن‌ستیز جمهوری اسلامی، احساسات عموم ملت ایران را جریحه‌دار کرده است.

تشکل های سیاسی داخل ایران از جمله  «شورای مدیریت گذار» نیز با انتشار بیانیه یا فراخوان هایی از فراخوان «مرکز همکاری احزاب کردستان» برای اعتصاب حمایت کردند و از همه مردم ایران خواست با حمایت و شرکت در این سوگ ملی «همبستگی خودشان را با تمام قوا نشان دهند.»

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت نیز ضمن ابراز همدردی با خانواده مهسا امینی همه کارکنان صنعت نفت را به همبستگی بیشتر برای اعتراض فراخواند.

احزاب کر‌ستان ایران و فعالان مدنی و سیاسی کرد‌ستان، دوشنبه را روز اعتصاب عمومی اعلام کردند.

در همین حال فراخوان‌های مختلفی برای تجمع در شهرهای استانهای کرمانشاه و کردستان ایران منتشر شده است.

سرکوب معترضان در سقز و تهران

روز شنبه شهروندان استان کردستان (عموما سقز) در اعتراض به مرگ مظلومانه مهسا امینی پس از مراسم خاکسپاری وی در مقابل فرمانداری سقز تجمع کردند و فضای شهرهای سقز و سنندج به شدت امنیتی شد. 

در تهران نیز حدود ۱۵ نفر از فعالان مدنی که در اعتراض به قتل مظلومانه مهسا امینی قصد تجمع در مقابل ساختمان مجلس را داشتند، بازداشت شدند.

فراخوان اعتصاب عمومی در کردستان ایران در اعتراض به «قتل» مظلومانه ژینا امینی

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا