جدیدترین اخبارجهان

استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی کامیکاز خطرات جدیدی برای سربازان اوکراینی ایجاد می‌کند

اوکراین از خسارات قابل توجه پهپادهای انتحاری ایران به نیروهای این کشور خبر داد

وال‌استریت ژورنال نوشت پهپادهای ایرانی خساراتی قابل‌توجه به ارتش اوکراین وارد کرده‌اند

به گفته فرماندهان نیروی زمینی ارتش اوکراین پهپادهای انتحاری ایران، خسارات قابل‌توجهی را به نیروهای اوکراینی وارد کرده است.

وال‌استریت ژورنال نوشت پهپادهای ایرانی خساراتی قابل‌توجه به ارتش اوکراین وارد کرده‌اند
وال‌استریت ژورنال نوشت پهپادهای‌ایرانی خساراتی قابل‌توجه به ارتش اوکراین وارد کرده‌اند

رادیون کولاگین، از فرماندهان نیروی زمینی ارتش اوکراین به وال‌استریت ژورنال گفت که تنها در یگان تحت نظر او، این پهپادها تا امروز دو توپ بزرگ «هویتزر» و دو خودروی زره‌ای نفربر را نابود کرده‌اند.

وی افزود: ارتش روسیه پهپادهای «شاهد ۱۳۶ دلتا» (پهپاد انتحاری است که توسط سپاه پاسداران ایران) را رنگ کرده و از هفته گذشته از آنها با نام «گرانیوم ۲» استفاده می‌کند.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، تا امروز پهپادهای ایرانی به شکل گسترده در منطقه خارکیف استفاده شده‌اند که در آن ارتش‌اوکراین در ماه جاری میلادی یک عملیات تهاجمی گسترده را آغاز کرد و موفق شد هشت هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از خاک اوکراین را آزاد کند.

از حدود سه هفته پیش مسئله ارسال پهپادهای‌ایرانی برای استفاده در جنگ اوکراین از سوی مقام‌های آمریکایی مطرح شد، اما ایران این خبر را رد کرد.

روز سه‌شنبه هفته گذشته (۲۲ شهریور) ارتش اوکراین برای اولین بار با مشاهده پهپادهای ساخت ایران خبر داد و تصاویری نیز از بقایای یکی از این پهپادها منتشر کرد که بر اساس شماره سریالی که بر رویش نقش بسته، احتمالا از سری پهپادهای انتحاری شاهد است.

پس از آن وزارت دفاع بریتانیا نیز با انتشار گزارشی اعلام کرد که به احتمال بسیار زیاد، پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین استفاده شده‌اند.

در گزارش وزارت دفاع بریتانیا آمده بود که پهپادهای شاهد، بردی تا دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر دارند.

با این حال در این گزارش تاکید شده بود که فعلا ارتش روسیه در حال استفاده از این پهپادها برای اهداف تاکتیکی در خط مقدم می‌باشد و از آنها برای اهدافی درون سرزمین اوکراین استفاده نکرده است.

پیش از این عربستان بارها ایران را متهم کرد که پهپادهایی در اختیار گروه حوثی‌های یمن قرار داده و این گروه نیز به وسیله این تسلیحات پیشرفته، خسارات بسیاری برجای گذاشته‌ است.

گفتنی است علیرغم وجود تحریم های سخت‌گیرانه آمریکا، بر اساس قوانین بین‌المللی، ایران منعی برای فروش پهپاد به روسیه ندارد، با این حال نه روسیه و نه ایران به طور علنی درباره قراردادهای تسلیحاتی فروش پهپاد، اظهارنظر روشنی نکرده‌اند.

ایران همچنان به شکل رسمی با جنگ اوکراین مخالف است و از دو طرف خواسته تا از مسیر دیپلماسی، اختلافات خود را حل کنند.

وال‌استریت ژورنال نوشت پهپادهای ایرانی خساراتی قابل‌توجه به ارتش اوکراین وارد کرده‌اند
وال‌استریت ژورنال نوشت پهپادهای ایرانی خساراتی قابل‌توجه به ارتش اوکراین وارد کرده‌اند

نیروی زمینی ارتش اوکراین  نیروی زمینی ارتش اوکراین

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا