جدیدترین اخبارجهان

سران کشورهای عربی و مسلمان خواستار آتش بس در غزه شدند

رهبران عرب و مسلمان، خواستار برقراری آتش بس در منطقه غزه شدند و به سیاست غرب انتقاد کردند

سران کشورهای عربی و مسلمان خواستار آتش بس در غزه شدند

رهبران اجلاس فوق العاده مشترک عربی و اسلامی در ریاض روز شنبه بار دیگر خواستار برقراری آتش بس میان اسرائیل و حماس با بدتر شدن اوضاع انسانی در غزه شدند.

سران کشورهای عربی و مسلمان خواستار آتش بس در غزه شدند
سران کشورهای عربی و مسلمان خواستار آتش بس در غزه شدند

ابراهیم رئیسی گفت: شرکت کنندگان به نمایندگی از جهان اسلام برای نجات فلسطینی ها در آنجا حضور یافته‌اند.

در همین حال، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در سخنان آغازین گفت: ما قاطعانه این جنگ وحشیانه را رد می کنیم.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: که ایالات متحده، که بیشترین نفوذ را بر اسرائیل دارد، مسئولیت عدم وجود راه حل سیاسی را بر عهده دارد. او گفت «ما از آنها می خواهیم که به تجاوزات اسرائیل و اشغال سرزمین ما توسط اسرائیل پایان دهند».

محمود عباس از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا فورا به حملات اسرائیل پایان دهد و بر لزوم تضمین ورود کمک های بشر دوستانه به غزه تاکید کرد. او افزود: ذهن من نمی تواند باور کند که این اتفاق زیر چشم و گوش جهان رخ می دهد، بدون اینکه خواستار توقف فوری این جنگ وحشیانه باشم.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در این اجلاس گفت: سکوت جهان در برابر این بی‌رحمی همه ما را شرمنده می‌کند. غزه تقریباً به طور کامل ویران شده است و کشورهای غربی حتی خواستار آتش‌بس نیستند. رئیس جمهور ترکیه افزود: تردیدی وجود ندارد که هرکس در برابر بی عدالتی سکوت کند، شریک بی عدالتی است.

رجب طیب اردوغان با بیان اینکه اسرائیل در تلاش است تا انتقام حملات حماس در ۷ اکتبر را بگیرد، افزود: اگرچه هیچ کس از آنچه در آن روز رخ داد حمایت نمی کند، اما این بهانه ای برای اسرائیل بخاطر کشتن غیرنظامیان نیست. اردوغان با ادعای اینکه اسرائیل غیرنظامیان، بیمارستان‌ها، آمبولانس‌ها و اماکن مذهبی را به شیوه‌ای وحشیانه که در تاریخ بی‌نظیر است، هدف قرار می‌دهد، گفت: کلمات برای توصیف آنچه که در غزه و رام‌الله اتفاق می‌افتد از ۷ اکتبر تاکنون بی معنی شده‌اند.

سران کشورهای عربی و مسلمان خواستار آتش بس در غزه شدند
سران کشورهای عربی و مسلمان خواستار آتش بس در غزه شدند

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، از توافق‌های عادی‌سازی بین کشورهای عربی و اسرائیل انتقاد کرد و گفت که این سیاست بیش از آنکه فایده داشته باشد، ضرر دارد. دست های بیشتر دراز شده توسط ما مساوی است با کشتارهای بیشتر علیه ما، کاری که ما باید برای کمک به فلسطین انجام دهیم استفاده از ابزارهای سیاسی واقعی است نه ابزارهای لفاظی و این اولاً متوقف کردن هر گونه روند سیاسی با رژیم صهیونیستی است.

بشار اسد گفت آنچه امروز در غزه اتفاق می‌افتد را نباید منزوی کرد، بلکه باید به‌عنوان مظهر آرمان فلسطین و بیان آشکار رنج فلسطینی‌ها نگاه کرد. اسد گفت: اگر امروز با همین روش به مقابله با تجاوز به غزه ادامه دهیم، راه را برای تکمیل کشتار و علت مرگ هموار خواهیم کرد.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، جامعه جهانی را به دلیل ناتوانی در توقف جنایات جنگی و قتل عام در غزه مورد انتقاد قرار داد. امیر قطر گفت: ما نمی‌دانیم تا کی جامعه بین‌المللی به رفتار با اسرائیل به گونه‌ای که گویی اسرائیل فراتر از قوانین بین‌المللی است، ادامه خواهد داد و تا کی از این کشور برای نادیده گرفتن همه قوانین بین‌المللی در جنگ بی‌رحمانه و بی‌پایان خود علیه جمعیت بومی این کشور چشم پوشی می‌شود.

امیر قطر به حمایت از همه تلاش‌های دیپلماتیک منطقه‌ای و بین‌المللی برای کاهش درگیری، جلوگیری از خونریزی و حفاظت از غیرنظامیان، از جمله ادامه تلاش‌ها در میانجی‌گری بشردوستانه برای آزادی گروگان‌ها ادامه می‌دهد و امیدواریم در آینده نزدیک به یک آتش‌بس بشردوستانه برسیم.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا